• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • glenda
    Silee skrev 2011-10-25 00:32:49 följande:
    Vad innebär council tax? och hur mycket får man? är det säkert att man får housing benefit om man inte har något jobb eller inkomst? jag har sökt det, men väntar nu på svar..

Åh, grattis till sonen! Hoppas han mår bra :)
    Tack! Jo han mar bra

Council tax ar en skatt  du betalar till borough dar du bor - men om du inte betalar det kanske det ingar i din hyra / att din landlord betalar? Det ar alltsa inget du far om du inte betalar det sjalv. Samma som med housing benefit - du far housing benefit sa att det tacker din hyra - fast bara upp till vardet av ditt borough's Local Housing Allowance, vilket vaxlar fran borough till borough.

Sen ar jag lite osaker pa vad man har ratt till for bidrag om man inte har jobbat och betalat nga NI contributions/ om man inte varit i landet sa lange, men jag tror inte att det ska vara ngt problem eftersom du har barn med en engelskman. Fast - om ni bor ihop sa raknar man med att han forsorjer dig. 

Ngt du far rakna med ar att "dom", myndighetspersonerna, kommer att behandla dig som skit under ansokningsprocessen. Du maste sjalv ta reda pa alla bidrag du har ratt till och soka, ingen kommer att hjalpa till och saga vart du kan fa mer pengar. Its a jungle out there...  
  • LillWilden
    Silee skrev 2011-10-24 16:58:39 följande:
    Tack.

Det verkar som om alla har lite problem med ekonomin Rynkar på näsan
    Själv, blir jag försörjd av barnets pappa än så länge, men det känns så fel så jag försöker komma på ett eget sätt att få pengar. Man kan ju få income supprt ( 11 weeks before the baby is due), Sure start maternity grant ( efter vecka 25), och lite annat, så jag hoppas att jag kan få det med tanke på att jag är svensk medborgare, och inte engelsk..
    I vilken vecka är du i ? ( eller har du redan fått barn?)
    Income support, kan man bara få det om man inte jobbar?

Jag var på min booking appointment igår och snart har jag mitt första ultraljud. Troligtvis är jag i vecka 11, så rättså tidigt än så länge. I vilken vecka är du?

Jag är inte så jätteorolig för ekonomin. Har haft fast jobb i två år och har betalat NI sen jag flyttade hit 2002. Min fästman har också sparade pengar, men jobbar inte för tillfället. Han skulle behöva skaffa sig en ordentlig inkomst, skulle kännas tryggare. Det enda som stör är att vi skulle haft mycket mer pengar om vi var i Sverige... suck.

Jag betalar £320 mortgage i månaden, sen förstås alla räkningar och strunt (grrr). Council tax är verkligen det värsta...

Hoppas det ordnar sig för dig! Håll mig gärna uppdaterad.
  • Silee
    LillWilden skrev 2011-10-26 15:02:07 följande:
    Income support, kan man bara få det om man inte jobbar?

Jag var på min booking appointment igår och snart har jag mitt första ultraljud. Troligtvis är jag i vecka 11, så rättså tidigt än så länge. I vilken vecka är du?

Jag är inte så jätteorolig för ekonomin. Har haft fast jobb i två år och har betalat NI sen jag flyttade hit 2002. Min fästman har också sparade pengar, men jobbar inte för tillfället. Han skulle behöva skaffa sig en ordentlig inkomst, skulle kännas tryggare. Det enda som stör är att vi skulle haft mycket mer pengar om vi var i Sverige... suck.

Jag betalar £320 mortgage i månaden, sen förstås alla räkningar och strunt (grrr). Council tax är verkligen det värsta...

Hoppas det ordnar sig för dig! Håll mig gärna uppdaterad.
    Skönt att ni har lite besparingar i alla fall! Själv har jag ingenting!
    Jag kom hit för att studera, men tänkte ta en paus nu, för att det känns så onödigt att betala för ett helt år, när jag ändå kommer bara gå hälften. Så jag har ju inte jobbat i landet, och har nu sökt JSA, men idag fick jag höra att det kanske inte ens är säkert att jag får det, för att jag inte har jobbat! Så jag är lite orolig nu :(
    Jag är i vecka 27..
    I väntan på mini BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • KristinX

Ekonomin ja... Jag gjorde just fardigt min utbildning innan sommaren och tyckte inte att det var lont att soka jobb innan bebisen i November (kunde inte borja soka forrns Augusti, och da var inte chanserna lysande precis)
    Sa det ar mannen som forsorjer mig, 2 barn, kommande bebis plus hans son sedan tidigare.... Fast det visste vi ju om sa klart nar vi planerade en tredje!

Kanns som att det borjar narma sig har, 5 veckor kvar Glad

LillWilden skrev 2011-10-21 12:59:29 följande:
    Kul att veta att det finns fler! och skönt att höra från nån med så mycket erfarenhet. Jag kommer snart bli kallad till min booking appointment på St Thomas i centrala London, ganska spännande.

Har du varit dar an? Vilken vecka ar du i nu? Ar det ditt forsta barn?

• LillWilden
    KristinX skrev 2011-10-26 22:03:15 följande:

Ekonomin ja... Jag gjorde just fardigt min utbildning innan sommaren och tyckte inte att det var lont att soka jobb innan bebisen i November (kunde inte borja soka forrns Augusti, och da var inte chanserna lysande precis)
    Sa det ar mannen som forsorjer mig, 2 barn, kommande bebis plus hans son sedan tidigare.... Fast det visste vi ju om sa klart nar vi planerade en tredje!

Kanns som att det borjar narma sig har, 5 veckor kvar Glad

Har du varit dar an? Vilken vecka ar du i nu? Ar det ditt forsta barn?

Då måste din man ha ett väldigt välbetalt jobb? Vilken trygghet. Och jag kan förstå att det inte kändes som nån vits att söka jobb innan, om ni klarar er ekonomiskt ändå så är det ju lugnt.

Ja, det är mitt första barn (känns fortfarande konstigt att skriva). Ska på mitt första ultraljud på måndag, men troligtvis är jag i vecka 11 eller 12. Så rätt tidigt fortfarande!

Bara fem veckor kvar! Hur känns det? Var ska du föda?
  • KristinX
    LillWilden skrev 2011-10-27 14:57:32 följande:
    Då måste din man ha ett väldigt välbetalt jobb? Vilken trygghet. Och jag kan förstå att det inte kändes som nån vits att söka jobb innan, om ni klarar er ekonomiskt ändå så är det ju lugnt.

Ja, det är mitt första barn (känns fortfarande konstigt att skriva). Ska på mitt första ultraljud på måndag, men troligtvis är jag i vecka 11 eller 12. Så rätt tidigt fortfarande!

Bara fem veckor kvar! Hur känns det? Var ska du föda?
    Han ar personlig tranare...sa det blir langa dagar for att tjana ihop brodfodan! Vi har en liten extra inkomst ocksa fran en lagenhet som vi hyr ut.

Jag ska foda pa Princess Alexandra i Harlow (Essex), verkar battre an Whipps Cross dar jag fodde forra gangen!

Hoppas det gar bra pa ultra ljudet, spannande!!
  • Cannelle

Vad roligt med sa manga svar i traden! När jag var och träffade min barnmorska första gangen fragade hon om jag behövde hjälp med att söka "benefits". Själv är jag self-employed men har varit det sa kort tid sa jag räknar inte med att fa nagot bidrag alls. 

Ska ni andra ga nagon "antenatal course"? Jag har anmält oss till en som NCT haller i, nagon sade att de ska vara bra. 

• tänkertill

Vi gick NCTs antenatal kurs och vi ses fortfarande regelbundet (inte alltid med barnen dock :)). I måndags tex var vi ute och käkade (mammorna) och vi ska vår tredje julfest tillsammans med familjerna nu i december. Våra barn blir 3 i feb-mars... För oss har det varit ett kanonbra nätverk i området mer än något annat!

• Zalia

Hej! Tänkte också hoppa in här. Bor i norra London och väntar första barnet i februari.

Vi har valt Whittington Hospital, dels för att det är rätt nära där vi bor, och för att de verkar har rätt bra rykte och ett nytt birth centre. Hittils har allt gått bra där, förutom att de alltid är superstressade. Men de är alltid trevliga och hjälpsamma och det är väl huvudsaken.

Intressant att höra hur ni andra klarar ekonomin. Vi trodde det skulle vara lugnt för oss, jag har inte jättebra betalt men kommer vara ledig från januari nån gång, men mannen tjänade hyfsat så det skulle gå bra. Sen blev han av med jobbet nu, han har iaf betalt året ut så det är bara leta jobb som en tok som gäller för honom nu, för annars lär det bli lite knapert när bebisen kommer! Skapligt dålig timing, men det ska nog ordna sig.

Tänkertill - Kul att höra positiva upplevelser av NCT kurs! Vi ska också gå en sån, mest för att träffa folk i området då vi nyligen flyttat och inte känner nån i närheten. Och mina kompisar från jobbet och så är de flesta yngre än mig och inte alls i barntankar än så det hade varit kul att träffa lite andra mammor.

• LillWilden
    Zalia skrev 2011-11-10 13:44:46 följande:
    Hej! Tänkte också hoppa in här. Bor i norra London och väntar första barnet i februari.

Vi har valt Whittington Hospital, dels för att det är rätt nära där vi bor, och för att de verkar har rätt bra rykte och ett nytt birth centre. Hittils har allt gått bra där, förutom att de alltid är superstressade. Men de är alltid trevliga och hjälpsamma och det är väl huvudsaken.

Intressant att höra hur ni andra klarar ekonomin. Vi trodde det skulle vara lugnt för oss, jag har inte jättebra betalt men kommer vara ledig från januari nån gång, men mannen tjänade hyfsat så det skulle gå bra. Sen blev han av med jobbet nu, han har iaf betalt året ut så det är bara leta jobb som en tok som gäller för honom nu, för annars lär det bli lite knapert när bebisen kommer! Skapligt dålig timing, men det ska nog ordna sig.

Tänkertill - Kul att höra positiva upplevelser av NCT kurs! Vi ska också gå en sån, mest för att träffa folk i området då vi nyligen flyttat och inte känner nån i närheten. Och mina kompisar från jobbet och så är de flesta yngre än mig och inte alls i barntankar än så det hade varit kul att träffa lite andra mammor.
    Välkommen Zalia!
    Hoppas det ordnar sig med ekonomin. Du verkar lugn och sansad och det måste vara bra för er båda (och bebisen förstås). Inte värt att stressa upp sig i onödan.

Jag har samma sak med mina kollegor. De flesta är väldigt unga eller min ålder (28) och har inga tankar på att skaffa barn. Vore verkligen kul att träffa likasinnade i liknande situation.

Jag är i 12:e veckan och har mitt andra UL på St Thomas imorgon. Spännande!
Svar på tråden Någon mer gravid i London?