• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle

Välkommen Zalla! När är din bebis beräknad att födas? 

Jag har nu anmält mig till en NCT-kurs, sedan tror jag att NHS ocksa har lite kurser (som kanske t o m är gratis!), ska kolla det med min barnmorska nästa gang jag träffar henne. Jag tänker ocksa som dig Zalla, kul att fa träffa lite människor som bor i samma omrade. (jag har ocksa precis flyttat!)

Vi har faktiskt bestämt att ha med en "doula" under förlossningen och ska ga en kurs hos henne med...Gud, det här later nästan lite överambitiöst!! :)  

• SE3

Hej pa er,
    Tankte hoppa in i den har traden om det gar bra?
    Vantar vart forsta barn och vi bor i sydostra London.
    Skulle vara skoj att dela lite tankar ..
    NCT later jattebra. Hur fungerar det, valjer man omradet dar man bor eller tacker det hela London tex?

• KristinX

Nu blir vi flera i den har traden Glad

Jag hade ocksa funderat pa antenatal kurs aven om det ar tredje barnet, mest for att fa koll pa andningen som inte funkade sa bra forra gangen. Men det blev aldrig av, och det ar val lite sent nu med 19 dagar kvar! Ar himla skraj infor forlossningen...

Fast min man har sagt att jag inte kan ha bebisen den har manaden eftersom han inte kan ta ledigt fran jobbet just nu, sa far val knipa antar jag Flört Varit lite ekonomiskt pafrestande pa senaste med problem efter problem med lagenheten som vi hyr ut..

Canelle - jag var self-employed innan jag hade de andra barnen, och da rackte det med att man redovisade for 11 veckors inkomst, sa om det inte ar andrat sa kanske du far bidrag? Vart att undersoka iaf!

• Zalia

Tack för välkomnandena! :)

LillWilden - Lugn och sansad? Jag? Jag är inte säker på att maken skulle hålla med... Det går lite upp och ner det där. Det som stressar upp mig mest är att kontraktet på vår lägenhet går ut i februari och om de kollar jobb och inkomst igen för att förnya det så ser det ju inte så bra ut. Men han har redan fått en intervju till nästa vecka så det har lugnat ner mig betydligt.
    Lycka till på UL idag!

Canelle - Bebis är beräknad till 20 februari. NHS brukar väl också ha kurser, men jag har ingen vidare koll på det. Min barnmorska verkade tycka att det räckte bra med NCT kursen. Tycker det låter jättebra med en doula! Så vet man att man har nån där som kan hjälpa till ifall mannen flippar ur. ;)

SE3 - Välkommen! Kika på NCT's hemsida, har för mig att man kan söka på sin postkod så får man upp de kurser som är närmast, de verkar ha på många ställen över hela London. Rätt dyrt är det dock!

• Cannelle

SE3, precis som Zalla skriver sa kan du söka kurs pa NCT:s hemsida genom att skriva in din postkod: 

www.nct.org.uk/courses

Zalla, jag förstar att det känns stressigt med hyreskontrakt som snart gar ut, när vi förnyade vart kontrakt för nagra manader sedan sa bad de inte om nagra papper alls, hoppas det är samma sak för er. Du far du din bebis lite innan mig, vad bra, da kan jag radfraga dig om det skulle vara nagot! (ja, det känns jätteskönt att ha en doula, jag litar inte riktigt pa min man känns det som)  

• londonsvenska

Hej alla,

Om det är okej tänkte jag också hoppa in på denna tråden, då det är kul att lära känna andra svenska mammor och blivande mammor här i London.

Jag bor i västra London (Notting Hill) och min dotter föddes för lite mer än en månad sedan på St Marys Hospital vid Paddington. Mina upplevelser av vården här i England har varit bara positiv. Visst är sjukhuset inte det modernaste men så länge BMs är bra och omhändertagande så kvittar det hur det ser ut.

NCT kurs kan jag verkligen rekomendera, mest för att träffa andra blivande föräldrar i samma område. Toppen!!

Ni får gärna fråga på om ni undrar något!!

• Cannelle

Hej Londonsvenska, vad roligt med en svenska till i tråden och vad skönt att du har positiva erfarenheter av engelsk sjukvård.

Födde du via NHS eller privat? (eller har inte alla sjukhus en « private wing », jag har så dålig koll…)

Jag bor i sydvästra London (South Kensington), inte så långt ifrån dig!

Jag anmälde oss igår till en NCT-kurs, vi kommer att gå i början av februari. 

• SE3

Tack sa mycket!
    Har borjat kolla pa olika NCT kurser och det kanske kan bli nan framover.. ar ju ett tag kvar. Tack for tipset!
    Var ar beraknad till borjan av maj, har inte haft nan kanning av den lilla alls och inga sympton eller nat sen dag ett. Ser fram emot nasta scan (i december) sa vi far se den lilla igen, men tills dess kanske nat borjar synas eller kannas?!  Dom flesta har ar ju langre gangna, och nan liten kanske redan har kikat ut!? Nar borjade ni kanna av den lilla, ar val olika for alla?

• Cannelle

Jag är nu i vecka 23 och känner fortfarande ingenting, trodde man skulle börja känna nagot runt vecka 20 men förra veckan sade min barnmorska att som förstföderska sa känner man ofta ingenting förrän vecka 25-26. 

Lycka till pa ditt nästa ultraljud, det är verkligen magiskt att se den lille bebisen röra pa sig där inne!  

• Protea

Jag ar i vecka 23 nastan 24 och det ar full fart darinne! Har kannt 'buuterflies' lange men nu ar det mer som rorelser - tror jag kannde butterflies runt vecka 18 forra gangen men det ar ju valdigt olika fran person till person plus att det beror pa var moderkakan ar.

Igar kannde min man bebisen for forsta gangen - alltid underbart!

Jag ska pa mitt forsta TUL nasta torsdag - spannande men samtidigt ar jag alltid lite orolig.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?