• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • LillWilden
    Protea skrev 2011-12-09 20:51:23 följande:
    Jag forstar hur du menar. Min arbetsgivare nekade mig deltid och jag sa upp mig. Jag hade kunnat at till facket men orkade bara inte. Arbetsgivare kan vara otroligt stela och oflexibla har. De far ju liksom vara det. UK ligger ljusar efter Sverige. Maternity pay ar uselt specielt om man bara far statutory. Att sen lagen sager endast 2 dagars betalt VAB ar ju ocksa ett skamt! Det ar som om de inte vill att de familjer som arbetar och inte gar pa bidrag inte ska kunna ha rad med barn.

Vi har tur att vi har rad att ha mig som hemmamamma och jag trivs verkligen med det!

Kände du att det helt enkelt inte var mödan värt att vända dig till facket?

Ja, jag kommer bara ha SMP efter de sex veckor jag får 90% av min lön. Jag som alltid har varit van vid att ha hyffsat med pengar och alltid kunna spara en liten slant varje månad... Det blir det ändring på nu! Förvånad

Hur är det att vara hemmamamma? Det kanske låter fördomsfullt och lite dumt, men det jag alltid har tänkt att nackdelen med det vore avsaknaden av jämnåriga och andra vuxna i mitt liv, som man får via jobb genom kollegor. Känner du många andra hemmamammor? Har du några planer på att börja jobba igen någon gång?

Just nu känns det rätt lockande att bli hemmamamma, med tanken på dagiskostnader och eventuella svårigheter på jobbet som mamma. Men som jag skrev ovan vore den ultimata drömmen att driva någon slags frilansverksamhet hemifrån.
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-12 14:55:52 följande:
    Precis min oro. Det verkar ju vara hemskt smärtsamt och om 3000 barnaföderskor drabbas av det varje år i Sverige undrar man ju hur många det kan vara här om de inte använder de där greppet. SKa höra med min kompis som pluggar till barnmorska här i London så snart jag kan.
    tänkertill skrev 2011-12-10 02:05:01 följande:
    Jag är iofs inte gravid nu men har en 2,5-åring här. Att arbetsgivare inte är lika flexibla som i Sverige borde inte vara någon nyhet - arbetsmarknaden fungerar ju annorlunda här och Sverige ligger ju verkligen i framkant på det området.

Min erfarenhet är dock att det finns arbetsgivare som är flexibla om än inte på det svenska sättet. Vi är dock i UK. När jag kom tillbaka från min mammaledighet, kontorsjobb, gick jag ner till 4 dagar i veckan. Jag fick dessutom igenom att jobba 2 av dessa dagar hemifrån vilket innebar att jag slapp stressen med att ta mig fram och tillbaka till jobbet. Det tyckte jag var helt okej. Jag skulle nog säga att majoriteten av de mammor jag lärde känna när jag var gravid jobbar 3 eller 4 dagar i veckan numera.

Däremot kände jag att det var upp till mig att ta reda på mina rättigheter och förmåner från jobbet och inte serverat till mig (som jag kan tänka mig sker i Sverige). Jag hålla med om att det känns som att jag som arbetstagare har sämre skydd här, men å andra sidan har jag det mycket lättare att få jobb här. Jag tror att det är två sidor av samma mynt.

Angående förlossningsbrevet så tror jag att mycket beror på vilken barnmorska man får. "Vår" barnmorska var allt man kunde önska sig som läste mitt förlossningsbrev noggrant och såg till att jag hade det bra hela tiden. Jag hade iofs en relativt enkel förlossning, men det tror jag delvis berodde på barnmorskans engagemang.

Trots att systemet är annorlunda här och kanske sämre än i Sverige på många punkter så väljer många ändå att stanna här. Så det som är positivt måste ju rimligen väga tyngre. Tungan ute

Ah då måste du återkomma när du har pratat med din barnmorskekompis!

Jag ska fråga min doula också, vet inte om hon har någon koll men hon har varit med på över 70 förlossningar så lite koll kanske hon har.

Hur säger man förresten « spricka » på engelska? Någon som vet?

• LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-12 15:07:26 följande:

Ah då måste du återkomma när du har pratat med din barnmorskekompis!

Jag ska fråga min doula också, vet inte om hon har någon koll men hon har varit med på över 70 förlossningar så lite koll kanske hon har.

Jag återkommer när jag vet mer!

Saknade också det ordet när jag beskrev dokumentären för min fästman (haha, jadå han ska förstås dela min oro) och då sa han split har jag för mig. Eller var det rip? Rip låter lite väl... hmm... grovt?
  • glenda
    Cannelle skrev 2011-12-12 15:07:26 följande:

Tear: terianal tear eller laceration (1st, 2nd, 3rd degree) 

• glenda
    glenda skrev 2011-12-12 18:20:07 följande:
    sorry  - "perineal" saklart! 
  • LillWilden

Tear var det förstås, låter lite bättre Flört Jaja, då vet man i alla fall vad man ska be barnmorskan om: "The least tear possible, please!"

Har börjat fundera på vad för slags förlossning som verkar vara den bästa. Ni som har fött, vad valde ni? Hur gick det till?
  • Cannelle
    Tack! 
    LillWilden skrev 2011-12-13 13:20:09 följande:
    Har börjat fundera på vad för slags förlossning som verkar vara den bästa. Ni som har fött, vad valde ni? Hur gick det till?
    Efter att ha läst så mycket om att riskerna för sugklocka/sprickor ökar om man tar epidural så tänker jag att jag skulle vilja försöka föda utan, men det kommer jag säkert inte klara av... Har ingen aning om hur jag reagerar vid extrem smärta, har liksom aldrig varit utsatt för riktigt stark smärta. (tandläkaren räknas väl inte?!) Jag blir alltid så förvånad när en del säger att de har hög smärttröskel, jag menar, hur vet man det?

Jag har i alla fall tänkt föda vid en "midwife led unit" om inga komplikationer inträffar innan. 

Det var ett radioprogram förra veckan där de också pratade om riskerna att spricka i samband med förlossning. De nämnde också de brittiska "barnmorske-ledda-enheterna" som något bra och som saknas i Sverige. 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4839869 
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-12 15:02:45 följande:
    Kände du att det helt enkelt inte var mödan värt att vända dig till facket?

Ja, jag kommer bara ha SMP efter de sex veckor jag får 90% av min lön. Jag som alltid har varit van vid att ha hyffsat med pengar och alltid kunna spara en liten slant varje månad... Det blir det ändring på nu! Förvånad

Hur är det att vara hemmamamma? Det kanske låter fördomsfullt och lite dumt, men det jag alltid har tänkt att nackdelen med det vore avsaknaden av jämnåriga och andra vuxna i mitt liv, som man får via jobb genom kollegor. Känner du många andra hemmamammor? Har du några planer på att börja jobba igen någon gång?

Just nu känns det rätt lockande att bli hemmamamma, med tanken på dagiskostnader och eventuella svårigheter på jobbet som mamma. Men som jag skrev ovan vore den ultimata drömmen att driva någon slags frilansverksamhet hemifrån.
    Jag blev tillsagd att jag var tvungen att forbereda ett 'business case' for att jobba deltid och att de gjorde detta pga av att de hade for manga deltidsanstallda (ar hogstadie och gymnasielarare) - min avdelning har jattemanga och jag forstar att det ar jattesvart att lagga schemat. Jag trr tom att skolan hade kunnat forsvara sitt beslut. Jag behovde inte betala tillbka min 'additional maternity pay' som man egentlig maste om man inte gar tillbaka och jobbar 3 manaders heltid.

Jag har ocksa alltid jobbat heltid och tagit hand om mig sjalv men nu ar vi 3 - snart 4 i familjen och det basta for oss var att jag blir hemma med barnen. Skulle ju vara helt sjukt om jag skulle nastan vara tvungen att betala for att fa jobba pga att dagis ar sa dyrt! Skulle ha kannts vidrigt att lamna bort min son och vara hemmifran mellan 6am och 7pm varje dag - da skulle jag ju bara traffa honom pa helgerna!

Jag traffar ju givetvis vuxna aven om jag ar hemmamamma och saknar inte mitt jobb pga av det overhuvud taget! Jag har fatt manga nya kontakter som har jamngamla barn och har olika aktiviteter varje vecka. Visst kommer jag att borja jobba igen nagon gang i framtiden men det ligger nog minst 5-6 ar frammat.
  • Protea
    LillWilden skrev 2011-12-13 13:20:09 följande:
    Tear var det förstås, låter lite bättre Flört Jaja, då vet man i alla fall vad man ska be barnmorskan om: "The least tear possible, please!"

Det de informerade om innan jag fick min son var att de eventuellt kunde gora en 'episiotomy' - klipp om det skulle hjalpa forlossningen eller om det skulle forhindra ett 'tear'. Om de gor ett klipp kan de ju undvika att man far ett svarare 'tear'.

Pga av att jag ar typ 1 diabetiker sa hade jag inte sa mycket val. Inte pa midwife led unit eller i pool. Personligen skulle jag dock aven om jag inte var diabetiker valja att foda pa en midwifeled unit om den inte lag i anslutning till ett sjukhus.
  • Cannelle
    Protea skrev 2011-12-13 15:03:36 följande:
    Det de informerade om innan jag fick min son var att de eventuellt kunde gora en 'episiotomy' - klipp om det skulle hjalpa forlossningen eller om det skulle forhindra ett 'tear'. Om de gor ett klipp kan de ju undvika att man far ett svarare 'tear'.
    Men det är nog ganska omtvistat, jag har läst på flera olika ställen att man kan spricka mer om man får en epistomi än om de låter en "spricka naturligt". Har läst att det är större risk för smärta, inkontinensproblem och försämrad läkning etc om de klipper en, samtidigt vet jag att i Frankrike så är det väldigt vanligt med klipp i mellangården. (men Frankrike kanske inte är något föregångsland vad det gäller förlossningar!)

Tror inte det finns några entydiga forskningsresultat som visar åt ena eller andra hållet egentligen, ja inte lätt att veta vad man ska tro... 
Svar på tråden Någon mer gravid i London?