LillWilden skrev 2011-12-12 15:02:45 följande:
Kände du att det helt enkelt inte var mödan värt att vända dig till facket?
Ja, jag kommer bara ha SMP efter de sex veckor jag får 90% av min lön. Jag som alltid har varit van vid att ha hyffsat med pengar och alltid kunna spara en liten slant varje månad... Det blir det ändring på nu!
Hur är det att vara hemmamamma? Det kanske låter fördomsfullt och lite dumt, men det jag alltid har tänkt att nackdelen med det vore avsaknaden av jämnåriga och andra vuxna i mitt liv, som man får via jobb genom kollegor. Känner du många andra hemmamammor? Har du några planer på att börja jobba igen någon gång?
Just nu känns det rätt lockande att bli hemmamamma, med tanken på dagiskostnader och eventuella svårigheter på jobbet som mamma. Men som jag skrev ovan vore den ultimata drömmen att driva någon slags frilansverksamhet hemifrån.
Jag blev tillsagd att jag var tvungen att forbereda ett 'business case' for att jobba deltid och att de gjorde detta pga av att de hade for manga deltidsanstallda (ar hogstadie och gymnasielarare) - min avdelning har jattemanga och jag forstar att det ar jattesvart att lagga schemat. Jag trr tom att skolan hade kunnat forsvara sitt beslut. Jag behovde inte betala tillbka min 'additional maternity pay' som man egentlig maste om man inte gar tillbaka och jobbar 3 manaders heltid.
Jag har ocksa alltid jobbat heltid och tagit hand om mig sjalv men nu ar vi 3 - snart 4 i familjen och det basta for oss var att jag blir hemma med barnen. Skulle ju vara helt sjukt om jag skulle nastan vara tvungen att betala for att fa jobba pga att dagis ar sa dyrt! Skulle ha kannts vidrigt att lamna bort min son och vara hemmifran mellan 6am och 7pm varje dag - da skulle jag ju bara traffa honom pa helgerna!
Jag traffar ju givetvis vuxna aven om jag ar hemmamamma och saknar inte mitt jobb pga av det overhuvud taget! Jag har fatt manga nya kontakter som har jamngamla barn och har olika aktiviteter varje vecka. Visst kommer jag att borja jobba igen nagon gang i framtiden men det ligger nog minst 5-6 ar frammat.