• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Silee
    Cannelle skrev 2011-12-08 16:34:49 följande:
    Var det möjligtvis någon mer som tittade på Uppdrag Granskning förra veckan? Det handlade om kvinnor i Sverige som får total total sfinkterruptur, tydligen är det många fler i Sverige som drabbas av detta än i t.ex. Norge och Finland där barnmorskorna tydligen använder ett speciellt grepp för att skydda mellangården. (perinealskydd eller vad det nu hette)
    Är det någon som vet hur barnmorskorna jobbar i UK? 

Spricka hela vägen

"Varje år drabbas tusentals barnaföderskor i Sverige av allvarliga förlossningsskador i underlivet. Många av dem helt i onödan. Det finns en metod barnmorskor kan använda för att minska risken för de svåraste sfinkterrupturerna. Den metoden används i Finland, i Norge - men väldigt sällan i Sverige, visar reportern Erica Larssons granskning."

Jag såg avsnittet och undrar faktiskt samma sak Förvånad
    Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-08 16:34:49 följande:
    Var det möjligtvis någon mer som tittade på Uppdrag Granskning förra veckan? Det handlade om kvinnor i Sverige som får total total sfinkterruptur, tydligen är det många fler i Sverige som drabbas av detta än i t.ex. Norge och Finland där barnmorskorna tydligen använder ett speciellt grepp för att skydda mellangården. (perinealskydd eller vad det nu hette)

Är det någon som vet hur barnmorskorna jobbar i UK? 

Spricka hela vägen

"Varje år drabbas tusentals barnaföderskor i Sverige av allvarliga förlossningsskador i underlivet. Många av dem helt i onödan. Det finns en metod barnmorskor kan använda för att minska risken för de svåraste sfinkterrupturerna. Den metoden används i Finland, i Norge - men väldigt sällan i Sverige, visar reportern Erica Larssons granskning."

Jag undrade precis samma sak... vore verkligen intressant att veta!
  • LillWilden
    Protea skrev 2011-12-07 17:57:49 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du har for forvantningar men det ar helt andra lagar har om man jamfor med Sverige. Foraldrapenningen ar mycket lagre om man nu bara far det minimala enligt lagen, ibland kan ju enskilda foretag ha battre kontrakt. Man har ratt att soka deltid efter man fatt barn men foretaget har ratt att saga nej. Barnomsorg ar dyrt. Att tjejen i artikeln har det tufft beror ju mycket pa pappan till barnen och det beror ju inte pa lagarna i UK. Min man tog sina 2 veckors pappaledighet men hade garna tagit flera om det gatt, han kommer hem och badar och lagger var son och tar honom pa morgonen samt om jag behover hjalp pa natterna. Han ar verkligen toppen, kunde inte onska mig en mer engagerad pappa och han ar inte svensk! Vi hoppas kunna flytta till Sverige i framtiden men det beror ju pa min mans jobb, aven om Sverige ar betydligt barnvanligare sa maste vi ju kunna forsorja oss aven dar!

Jo, till  tor del var det ju hennes man som gjorde det extra svårt för henne. Det oroar jag mig inte för, min fästman är toppen och jag vet att han kommer ställa upp. Han har det väldigt fritt vad gäller jobb, så kommer kunna vara hemma mycket och hjälpa till med plutten/pluttan. Det som oroade mig när jag läste artiklen är hur motvilliga arbetsgivare är att vara flexibla och öppna, det om något skrämmer mig. Har bott i London i 9.5 år, men nu känns det verkligen som att Sverige hade varit ett tryggare alternativ. Vi har ordnad ekonomi och hus med bara lite mortgage kvar, men trots det känns ju föräldrapenning och maternity pay rättså knapert.

Men det är som du skriver, det är knappast så att allt skulle komma gratis i Sverige heller... Man får väl vänta och se, ta det som det kommer.
  • Cannelle
    LillWilden skrev 2011-12-09 16:41:10 följande:
    Jag undrade precis samma sak... vore verkligen intressant att veta!
    Alltså när jag har tittat på "One born every minute" eller vad det nu heter, så ser det ju inte ut som barnmorskorna använder det där greppet....usch...
  • Silee

antar att man får säga till eller skriva det på förlossningsbrevet..

någon som vet om dem brukar ta sånt allvarligt?

eller skiter dem helt i det?

• Protea
    LillWilden skrev 2011-12-09 16:46:18 följande:
    Jo, till  tor del var det ju hennes man som gjorde det extra svårt för henne. Det oroar jag mig inte för, min fästman är toppen och jag vet att han kommer ställa upp. Han har det väldigt fritt vad gäller jobb, så kommer kunna vara hemma mycket och hjälpa till med plutten/pluttan. Det som oroade mig när jag läste artiklen är hur motvilliga arbetsgivare är att vara flexibla och öppna, det om något skrämmer mig. Har bott i London i 9.5 år, men nu känns det verkligen som att Sverige hade varit ett tryggare alternativ. Vi har ordnad ekonomi och hus med bara lite mortgage kvar, men trots det känns ju föräldrapenning och maternity pay rättså knapert.

Men det är som du skriver, det är knappast så att allt skulle komma gratis i Sverige heller... Man får väl vänta och se, ta det som det kommer.
    Jag forstar hur du menar. Min arbetsgivare nekade mig deltid och jag sa upp mig. Jag hade kunnat at till facket men orkade bara inte. Arbetsgivare kan vara otroligt stela och oflexibla har. De far ju liksom vara det. UK ligger ljusar efter Sverige. Maternity pay ar uselt specielt om man bara far statutory. Att sen lagen sager endast 2 dagars betalt VAB ar ju ocksa ett skamt! Det ar som om de inte vill att de familjer som arbetar och inte gar pa bidrag inte ska kunna ha rad med barn.

Vi har tur att vi har rad att ha mig som hemmamamma och jag trivs verkligen med det!
  • Protea
    Silee skrev 2011-12-09 20:12:09 följande:

antar att man får säga till eller skriva det på förlossningsbrevet..

någon som vet om dem brukar ta sånt allvarligt?

eller skiter dem helt i det?

Jag skrev ett forlossningsbrev men nar allt kommer till kritan vill man ju att de far ut bebisen pa sakraste sattet. Visst gar de igenom forlossningsbrevet men allt beror ju pa hur akut det blir.

Jag ville inte garna att de skulle anvanda varken sugklocka eller tanger. Men nar min son fastnade sa berattade de vad de ville gora och i det ogonblicket sa ber man dem gora vad som helst for att fa ut barnet! For mig gick det at 2 forsok med sugklocka och ett forsok med forlossningstanger for att fa ut min son. Jag blev klippt tva ganger (De berattade varje gang vad de skulle gora) och sydd efterrat.
  • tänkertill
    LillWilden skrev 2011-12-09 16:46:18 följande:

Jag är iofs inte gravid nu men har en 2,5-åring här. Att arbetsgivare inte är lika flexibla som i Sverige borde inte vara någon nyhet - arbetsmarknaden fungerar ju annorlunda här och Sverige ligger ju verkligen i framkant på det området.

Min erfarenhet är dock att det finns arbetsgivare som är flexibla om än inte på det svenska sättet. Vi är dock i UK. När jag kom tillbaka från min mammaledighet, kontorsjobb, gick jag ner till 4 dagar i veckan. Jag fick dessutom igenom att jobba 2 av dessa dagar hemifrån vilket innebar att jag slapp stressen med att ta mig fram och tillbaka till jobbet. Det tyckte jag var helt okej. Jag skulle nog säga att majoriteten av de mammor jag lärde känna när jag var gravid jobbar 3 eller 4 dagar i veckan numera.

Däremot kände jag att det var upp till mig att ta reda på mina rättigheter och förmåner från jobbet och inte serverat till mig (som jag kan tänka mig sker i Sverige). Jag hålla med om att det känns som att jag som arbetstagare har sämre skydd här, men å andra sidan har jag det mycket lättare att få jobb här. Jag tror att det är två sidor av samma mynt.

Angående förlossningsbrevet så tror jag att mycket beror på vilken barnmorska man får. "Vår" barnmorska var allt man kunde önska sig som läste mitt förlossningsbrev noggrant och såg till att jag hade det bra hela tiden. Jag hade iofs en relativt enkel förlossning, men det tror jag delvis berodde på barnmorskans engagemang.

Trots att systemet är annorlunda här och kanske sämre än i Sverige på många punkter så väljer många ändå att stanna här. Så det som är positivt måste ju rimligen väga tyngre. Tungan ute
  • Silee

Tänkte fråga om någon vet vad "sen avnavling" heter på engelska?
    och om det brukar tillämpas på britiska sjukhus?

• LillWilden
    Cannelle skrev 2011-12-09 16:53:32 följande:
    Alltså när jag har tittat på "One born every minute" eller vad det nu heter, så ser det ju inte ut som barnmorskorna använder det där greppet....usch...

Precis min oro. Det verkar ju vara hemskt smärtsamt och om 3000 barnaföderskor drabbas av det varje år i Sverige undrar man ju hur många det kan vara här om de inte använder de där greppet. SKa höra med min kompis som pluggar till barnmorska här i London så snart jag kan.
    tänkertill skrev 2011-12-10 02:05:01 följande:
    Jag är iofs inte gravid nu men har en 2,5-åring här. Att arbetsgivare inte är lika flexibla som i Sverige borde inte vara någon nyhet - arbetsmarknaden fungerar ju annorlunda här och Sverige ligger ju verkligen i framkant på det området.

Min erfarenhet är dock att det finns arbetsgivare som är flexibla om än inte på det svenska sättet. Vi är dock i UK. När jag kom tillbaka från min mammaledighet, kontorsjobb, gick jag ner till 4 dagar i veckan. Jag fick dessutom igenom att jobba 2 av dessa dagar hemifrån vilket innebar att jag slapp stressen med att ta mig fram och tillbaka till jobbet. Det tyckte jag var helt okej. Jag skulle nog säga att majoriteten av de mammor jag lärde känna när jag var gravid jobbar 3 eller 4 dagar i veckan numera.

Däremot kände jag att det var upp till mig att ta reda på mina rättigheter och förmåner från jobbet och inte serverat till mig (som jag kan tänka mig sker i Sverige). Jag hålla med om att det känns som att jag som arbetstagare har sämre skydd här, men å andra sidan har jag det mycket lättare att få jobb här. Jag tror att det är två sidor av samma mynt.

Angående förlossningsbrevet så tror jag att mycket beror på vilken barnmorska man får. "Vår" barnmorska var allt man kunde önska sig som läste mitt förlossningsbrev noggrant och såg till att jag hade det bra hela tiden. Jag hade iofs en relativt enkel förlossning, men det tror jag delvis berodde på barnmorskans engagemang.

Trots att systemet är annorlunda här och kanske sämre än i Sverige på många punkter så väljer många ändå att stanna här. Så det som är positivt måste ju rimligen väga tyngre. Tungan ute

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, tänker till! Glad
    Du har rätt i att det knappast är någon nyhet att svenska arbetsgivare är mer flexibla, och ju måste vara så enligt lag. Jag antar att jag har varit naiv eller helt enkelt i vågat tänka igenom det ordentligt. Oroar mig för hur det kommer vara att ha en liten småtting här.

Precis som du gjorde tänker jag anstränga mig för att ta reda på vad jag har rätt till och sen får väl arbetsgivaren blir sur om de tycker att jag "krånglar". Det låter verkligen som en perfekt lösning att gå ner till fyra dagar och två av dessa hemifrån. Vi får se vad jag gör. Helst hade jag velat sluta mitt jobb och starta något eget, men det är väl mest bara drömmar Obestämd
Svar på tråden Någon mer gravid i London?