• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:17:57 följande:
    Och här saknar jag nivåer. Visst är det som du säger men det motsäger på inget sätt att jag (och många) anser att vi har ett ansvar inför medmänniskor, oavsett relation till dessa. Allt är inte svart eller vitt.
    Ansvar låter bra, men vad menar du egentligen. Det är ungefär som ordet överbefolkning. Det säger inget egentligen.

Vi kan bygga upp system av skyldigheter och rättigheter som vi anser passa, vilket vi också gjort till viss del. 
  • Nice Girl Wrong Place

Jag gör mig själv inga tjänster om jag fortsätter den här diskussionen idag

Men mycket intressant!

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:23:17 följande:

Men gaah såklart de är mer komplexa!
    Det trodde jag var självklart. Poängen är att det FINNS tillräckligt med resurser och att de är orättvist fördelade. Det är så komplext att det inte längre handlar om färdigmat utan pengar, råvaror, jord, redskap osv.
    Men när du skriver 'fördelade' låter det som du tycker att någon aktivt skall fördela saker, som med allmosor när det egentligen handlar om system som skyddar vårt samhälle på bekostad av andras.

Det verkar som du tror att systemen inte beror av varandra. Varför tror du vi har strafftullar om det inte påvekar oss? Varför förbjuder vi estniska byggarbetare att arbeta för sina löner i sverige? 
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:27:05 följande:
    Ansvar låter bra, men vad menar du egentligen. Det är ungefär som ordet överbefolkning. Det säger inget egentligen.

Vi kan bygga upp system av skyldigheter och rättigheter som vi anser passa, vilket vi också gjort till viss del. 

Överbefolkning säger mycket.

Ansvar som att inte medvetet och med andras liv som pris, utnyttja, fördriva, våldföra oss på osv.

I det stora eller lilla perspektivet.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:30:31 följande:
    Jag gör mig själv inga tjänster om jag fortsätter den här diskussionen idag
    Men mycket intressant!
    Jag säger detsamma
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:30:54 följande:
    Men när du skriver 'fördelade' låter det som du tycker att någon aktivt skall fördela saker, som med allmosor när det egentligen handlar om system som skyddar vårt samhälle på bekostad av andras.

Det verkar som du tror att systemen inte beror av varandra. Varför tror du vi har strafftullar om det inte påvekar oss? Varför förbjuder vi estniska byggarbetare att arbeta för sina löner i sverige? 

Nej såklart jag inte pratar om att någon aktivt ska fördela saker.

Vi har ett system, ibland fungerar det, ibland inte och ofta utnyttjas det.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:21:37 följande:
    Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.
    Slag under bältet

Det är nämligen vi som inser hur det verkligen fungerar.

Men jag vet att du vill ner under bältet så ok. 
  • Nice Girl Wrong Place
    oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:36:05 följande:
    Slag under bältet

Det är nämligen vi som inser hur det verkligen fungerar.

Men jag vet att du vill ner under bältet så ok. 

Haha nej. Ni är insatta i mycket, men jag anser att ni saknar det humanitära perspektivet, det utanför ekonomiska förklaringsmodeller.

Föredrar slag med bältet om jag ska vara helt ärlig. Så human är jag.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:46:25 följande:
    Föredrar slag med bältet om jag ska vara helt ärlig. Så human är jag.
    Haha, såklart

Nu skall jag ut i det fina vädret. Tack för diskussionen. 
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:21:37 följande:

Fast hur mycket vet du om i vilken utsträckning och under vilka former detta sker? Det du beskriver är inte utsugning, vad som sker i verkligheten är utsugning. Jag har så många rapporter och artiklar om detta på min inlämnade dator... Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.
    Väst har fiskar ur vatten, dumpat miljöfarliga sopor längs kusten, utsugning, utnyttjan och liknande ting är inte bara ekonomiska.

Ganska mycket. Och jag vet också hur mycket som sker som inte har med kapitalsim och marknadsekonomi att göra. Sovjetunionen bedrev ett väldigt hänsynslöst rovfiske tex så det är något som existerar oavsett ekonomiskt system.

Rovfiske, dumpa miljöfarliga sopor etc är snarare ett exempel på problemet med bristande äganderätt samt bristande juridiska möjligheter. Det är resurser som ingen äger och alla kan utnyttja. Det man äger vårdar man. Sen oavsett ekonomiskt system finns kortsiktigt tänkande. Dock är chansen större att någon som av egoistiska skäl som att lämna ett arv till sina egna barn skall vårda en bit mark, vatten etc än att någon som skall uppfylla en femårsplan eller aktieägarna i ett multinationellt bolag gör. Dock med den skillnaden (planekonomi vs marknadsekonomi) att ett företag kan inte göra vad som helst för det kommer att slå tillbaka på deras försäljning när köparna retar sig på deras beteende och köper produkter från ett annat bolag.

Man skall inte underskatta kraften som finns hos oss själva när det gäller att styra företagens beteende. varför tror du att så många bolag är måna om att visa sig miljövänliga och som goda samhällsmedborgare? Inte i första hand för att de är altruistiska utan att det är något som påverkar försäljningen. Det förutsätter givetvis demokratiska samhällen där information flödar fritt och där det finns alternativ.

Det brukar lite hånfullt sägas tex vad är så viktigt att kunan välja mellan 100 olika tandkrämer. Nej det är inte det viktiga. Det viktiga är att man kan välja bort de man inte vill stödja. tycker jag att Colgate beter sig som svin kan jag välja en annan produkt.

Ett exempel på köparnas kraft att påverka bolagen är när de första larmen om freoners skadliga effekter på ozonskiktet. Långt innan det kom ett förbud så hade försäljningen minskat radikalt eftersom vi köpare valde andra produkter och bolagen själva insåg att det var bättre att hitta alternativ.

"Greed is good. Greed works"
    Is sex dirty? Only if it's done right