Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:21:37 följande:
Fast hur mycket vet du om i vilken utsträckning och under vilka former detta sker? Det du beskriver är inte utsugning, vad som sker i verkligheten är utsugning. Jag har så många rapporter och artiklar om detta på min inlämnade dator... Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.
Väst har fiskar ur vatten, dumpat miljöfarliga sopor längs kusten, utsugning, utnyttjan och liknande ting är inte bara ekonomiska.
Ganska mycket. Och jag vet också hur mycket som sker som inte har med kapitalsim och marknadsekonomi att göra. Sovjetunionen bedrev ett väldigt hänsynslöst rovfiske tex så det är något som existerar oavsett ekonomiskt system.
Rovfiske, dumpa miljöfarliga sopor etc är snarare ett exempel på problemet med bristande äganderätt samt bristande juridiska möjligheter. Det är resurser som ingen äger och alla kan utnyttja. Det man äger vårdar man. Sen oavsett ekonomiskt system finns kortsiktigt tänkande. Dock är chansen större att någon som av egoistiska skäl som att lämna ett arv till sina egna barn skall vårda en bit mark, vatten etc än att någon som skall uppfylla en femårsplan eller aktieägarna i ett multinationellt bolag gör. Dock med den skillnaden (planekonomi vs marknadsekonomi) att ett företag kan inte göra vad som helst för det kommer att slå tillbaka på deras försäljning när köparna retar sig på deras beteende och köper produkter från ett annat bolag.
Man skall inte underskatta kraften som finns hos oss själva när det gäller att styra företagens beteende. varför tror du att så många bolag är måna om att visa sig miljövänliga och som goda samhällsmedborgare? Inte i första hand för att de är altruistiska utan att det är något som påverkar försäljningen. Det förutsätter givetvis demokratiska samhällen där information flödar fritt och där det finns alternativ.
Det brukar lite hånfullt sägas tex vad är så viktigt att kunan välja mellan 100 olika tandkrämer. Nej det är inte det viktiga. Det viktiga är att man kan välja bort de man inte vill stödja. tycker jag att Colgate beter sig som svin kan jag välja en annan produkt.
Ett exempel på köparnas kraft att påverka bolagen är när de första larmen om freoners skadliga effekter på ozonskiktet. Långt innan det kom ett förbud så hade försäljningen minskat radikalt eftersom vi köpare valde andra produkter och bolagen själva insåg att det var bättre att hitta alternativ.
"Greed is good. Greed works"