• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place

Det skulle sköt sig själv om det var naturens gång. Det som sker nu är inte naturens gång. Det är kapitalismens och människans.

• oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:19:19 följande:
    Jag tycker att väldigt få begrepp är meningslösa. Begrepp gör saker mer konkreta att prata om, inte problemet i sig men företeelsen i en diskussion eller problemlösning. 
    Men just överbefolkningsbegreppet används som ett rött skynke för at skapa rädsla.

Populationsstorlek är så mycket mer komplext än vad som ryms inom det begreppet så att prata om det på det sättet du gjorde skapar bara förvirring. Ett sådant begrepp passar endast för retoriska poönger. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:21:52 följande:
    Det skulle sköt sig själv om det var naturens gång. Det som sker nu är inte naturens gång. Det är kapitalismens och människans.
    Allt är naturens gång, vi är en del av naturen.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:19:19 följande:
    Jag tycker inte att man kan säga att döden liksom sätter stopp för verklig överbefolkning.
    Men så är det ju. 'Överbefolkning' inträder aldrig eftersom de som inte klarar sig dör.
  • Nice Girl Wrong Place

Jag använde det inte för någon retorisk poäng. De flesta begrepp är enklare än företeelsen i sig.
    Jag håller inte riktigt med, jag tycker att det är ett enkelt begrepp som gör en komplex situation lättare att greppa. Och där måste man börja.

• ulfsas

Är inte då överbefolkningen just de som då dör eller flyttar från ett område där de inte längre kan överleva. Vad än sedan skälet är. Snedfördelad eller absolut resursbrist?

Hej på ett tag för nu skall CPH och MAN besökas.

• oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:27:27 följande:
    Jag använde det inte för någon retorisk poäng. De flesta begrepp är enklare än företeelsen i sig.
    Jag håller inte riktigt med, jag tycker att det är ett enkelt begrepp som gör en komplex situation lättare att greppa. Och där måste man börja.
    Nej, det är ett begrepp som förenklar en komplex situation till något den inte är. 

Som du sade, att ojämn resursfördelning skulle leda till överbefolkning. Det är bara retorik eftersom det inte leder till att det blir fler människor än vad området kan försörja. Området kommer försörja precis så många människor som lever där oavsett. 

Det du gör är att retoriskt försöker säga att ojämn resursfördelning är något dåligt. 
  • Nice Girl Wrong Place

Enligt din definition av överbefolkning ja.
    Men du läste ju den andra, vedertagna, och du har nog greppat min.

Samhällen är inte som överfulla glas där överflöd rinner ut och resten stannar kvar, samma ämne, i samma glas.

"Leva" och "överleva" är två väldigt olika saker. Jag tycker att du bortser från mycket av det jag försökt problematisera. Du anser att begreppet förenklar något komplex men jag anser nog att du förenklar lite.
    Intressant dock!

• oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 11:34:38 följande:
    Jag tycker att du bortser från mycket av det jag försökt problematisera. 
    Det tycker jag inte. Jag tycker att jag visar att det du problematiserar inte är något problem map 'överbefolkning'.

Men visa du tydligare hur ojämn resursfördelning verkligen leder till något dåligt så köper jag det. 
  • Nice Girl Wrong Place

Fast nu syftade jag på att områden på landsbygden negligeras och att människor söker sig till städer som sedan inte kan försörja dem (för här kan vi t ex snacka om när en människa egentligen är försörjd). Är man fortfarande försörjd vid tiggeri? När barn inte kan gå i skolan utan överlever genom att bosätta sig på soptippar (som i Manilla t ex). Är det inte då dags att ta till begrepp som överbefolkning, med målet att alla ska ha ett drägligt liv? Inte "bara" överleva och anses försörjda av kriminalitet, soptippen eller lera?