Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Trash-tråden

Nice Girl Wrong Place skrev 2012-05-14 12:07:37 följande:
    Det är inte alls "tvärtom".
    Det beror också på vilken typ av priser vi talar om, men filmer som uppmärksammats av människor som dedikerat sitt liv åt film, är sällan dåliga filmer. Filmer som väcker debatt i samhället, är sällan dåliga filmer.
    Och vadå "trovärdig", fel "pistoler" och filmen tappar trovärdighet?

Vi jämför två verklighetsbaserade filmer med en film om en psykopatisk massmördare.
    Och förresten vann väl No Country For Old Men några Oscars? Jag tycker att den rent sceniskt och poetiskt är lika vacker som de filmer jag rekommenderade. Ett stycke konst istället för en massa skit.   
    Jag jämför inte mina filmer med dina, min kära, inte alls, vad jag menar är att bara för att dina filmer har fått pris av nåt slag, eller/och blivit politiskt uppmärksammat betyder inte per automatik att dom är trovärdiga.

Att sen proffs-recensenterna tycker dom är fantastiska för stå för dom, i allmänhet är det en hoper jävla dynga. Kort och gott. Ta nu inte illa upp, Maria, det är inte mot dig personligt, eller din smak för den delen, utan det är min och många andras inställning till den typen av filmer.

Lidande och storslaget !!!!  Inte alls. Eller jo, på ett vis har du rätt, det kan va ett förbannat lidande att ta sig igenom den typen av film, men jag misstänker att det inte var det du avsåg. 

Fast City of God var helt okej, allt är inte skit....

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-05-14 21:31:47 följande:
    Ok.
    Det var vad jag kallar ett uttömmande svar. Du är väl inte tjurig nu ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh

Och så var det dags, att recensera en av förra seklets stora händelser i filmens värld, och jag vill till å börja med tacka dig, Maria, för hjälpen. Tack.

Sen vill jag påpeka att det är SPOILERVARNING här, för er som inte sett filmen än men har för avsikt att så göra.

Ja, jo, La Haine är ju en rulle som till viss del bygger på verkliga händelser vilket gör den mer intressant än en film som inte bygger på verkliga händelser, således vad jag skulle kalla en bra början på en recension. Och ni får förbanne mig stå ut med mina upprepningar, det säger jag bara. Jag har ett mindre helvete som det är, tom med upprepningar.

Nåväl, La Haine !!!  Inte vad jag vill kalla en vacker film, hyfsad trovärdig….ja, men inte vacker. "Steel Magnolias" är en vacker film, så du vet skillnaden, Maria.

La haine är på intet vis en film som fångar mig, handlingen seger sig fram, trög så in i helvete, den lilla humor som förekommer väger inte upp sirapen på långa vägar, tyvärr. Konceptet med en urfransos, arab (?) och en mörkhyad som bästa ( nåja !!! ) vänner är såklart bra, att en avskyr allt vad bylingar heter medans en annan faktiskt ser att alla bylingar inte är rövhål ut i fingerspetsarna. Det är bra, speciellt med tanke på slutscenen.

Jag finner det tämligen svårt att hitta positiva omdömen, men jag gör mitt bästa här, Maria, det hoppas jag du noterar eftersom jag egentligen tycker det var en riktig jävla skitfilm som inte var värd att titta på. Och det beror inte på deras vapenhantering som jag, helt ärligt hade tänkt att inte kommentera alls. Tills vi får se den mest absurda fadäsen jag skådat i en film. Jo, det är 100 % ärligt, jag hade tänkt skita fullständigt dom rekylfria vapnen här ( analt eller inte, PM !!! ) tom pumphagelgeväret är ju rekylfritt, det har jag dock överseende med, MEN…Maria, i slutscenen när polisen blåst ut hjärnan på Vinz så hakas manteln på hans Beretta 92F upp, syns mycket tydligt, och det gör den eftersom det var sista patronen som avlossades, då hakas manteln upp per automatik, och Maria, sekunden efteråt står han helt plötsligt med ett laddat vapen och siktar på Hubert utan att vi sett en omladdning, som han i verkligheten aldrig skulle hunnit med, och detta är inte en liten miss som ett rekylfritt vapen, det är en riktig jävla dundertabbe, sen får PM kalla det hur jävla analt han vill, detta var förbannat tråkigt att ingen kunde tala om för producenten under inspelningen att såhär får det inte gå till, det hade varit hur enkelt som helst att rätta till det. HUR JÄVLA ENKELT SOM HELST.

Denna sistnämnda missen påverkar dock inte betyget som blir 2 bananer av 10 möjliga. Sorry, Maria, men det är min ärliga mening, och skall vi recensera varandras filmer skall vi vare helt och hållet ärliga. På gott och ont. 

Ta nu för helvete inte illa upp här, Maria, jag säger bara som det är och menar absolut inte ringakta dig eller din filmsmak, så snälla, ta det för vad det är, nämligen mitt sätt att se på film. Och inget annat. 

">Såhär ser det ut när du skjuter med ett pumphagelgevär.
  • Anton Chigurh
    FAN.....

Min styckeindelning såg inte ut som i inlägget ovan. Mög !!!
  • Anton Chigurh
    lille Birger skrev 2012-05-14 22:50:27 följande:
    Vad många filmer du har sett, Anton.
    Inte om du frågar min kära Agri !!!
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-05-14 23:02:43 följande:
    Skönhet är nödvändigtvis inte klassisk skönhet.
    Men här är vi redan olika, det skvallrar din smak i andra saker om. (kram!)

Tack för att du tog dig tid att skriva en recension. Min nästa film till dig blir Blood In Blood Out. Mindre skjutvapen, mer knivar.   
    Såja, såja, just nu ligger jag på +1 här, du är skyldig mig en film så innan du lämnar ytterligare kompetenta tips har du och titta på. Eller hur ???
  • Anton Chigurh
    Aynrand skrev 2012-05-14 23:01:17 följande:
    Hej Anton,
    Smaken är som baken heter det. jag måste ändå säga att jag också älskar "La haine" eller medan vi faller.
    Jo den är trög men verkligheten i förorten är trög, inget händer och dess invånare blir duktiga på att se in i framtiden  (som i Nine inch nails sång  " I believe I can see the future cos´I repeat the same routine").

Alltså inga koola grejer, det blir lite mer som en dokumentär/film som kryper under skinnet.
    I loved it
    Tjohej AynrandSolig

Jag har sett dokumentärer som kryper under skinnet. La Haine kryper. Men inte under mitt skinn, det är en sak som är säker.
  • Anton Chigurh
    Aynrand skrev 2012-05-14 23:14:28 följande:
    haha det är synd det gjorde det på mig ...
    Som jag sa till en riktigt underbar dam : Alla kan inte ha min goda smak......
  • Anton Chigurh
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-05-14 23:15:30 följande:
    Grejen är att jag inte ens fann filmen trög.
    Det känns som om varje sekund av filmen är fyllt av något. Det finns liv, även i den nästan stillestående verkligheten i förorten där inget händer, sysslolöshetens vagga liksom.
    Jag har nog aldrig blivit så LITE uttråkad som av Medan Vi Faller.

Spektakulära scener, som den där de sitter och diskuterar något värdelöst TV-program, eller när den gamla mannen kommer ut från toaletten.
    Den scenen var faktiskt jävligt bra, det håller jag med om.
Svar på tråden Trash-tråden