• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (sen)

Som spädbarn en gång i veckan, som barn, tonåring och vuxen har vi alltid duschat 3 gånger i veckan:
    Söndag.
    Onsdag och
    Fredag.
    Sen dagligen under armarna om det behövs, ansiktet varje dag, könen vid behov, men annars 3 ordentliga duschar.
    Givetvis dusch om man ska tex till läkaren eller kalas eller viktiga möten osv för att man ska vara fräsch!
    Kommer jag lära mina barn också.

• Minou01

Hej, jag hoppar in! Förut duschade jag hår och kropp varannan dag tills jag träffade en kompis som jobbar med hår, hon sa att jag absolut inte ska tvätta håret varje dag för de sliter så jätte mycket. Hon rekomenderade en gång i vecka och sa att håret vänjer sig sen och inte blir lika fet sen. Skölj av dig bara med vatten för både hår och kropp så mycket dy annars vill. Jag har dock inte riktigt klarat av det. Så det blir shamponering och balsam ungefär 2-3 ggr i veckan. Nu försöker jag shamponera endast 1-2 ggr. Men duscha med vatten gör jag hur mycket jag vill.

• mimbo

Ja du duschar för sällan enlig mig. Ska du dessutom börja träna bör du ju definitivt duscha efteråt!! Visst är det upp till var och en, men inte om det blir en sanitär olägenhet.

Tror det är svårt att själv känna hur man luktar, vissa människor man stöter på luktar både svett o smuts o allt möjligt och antar att de skulle duscha oftare om de visste om det? Vi bor ju ändå i ett land med massa vatten så ingen ska behöva gå smutsig... 

En dusch varje till varannan dag med duschcreme är lagom tycker JAG. Själv duschar jag varje dag, men tvättar bara håret var tredje..  Är det varmt och jag blir svettig duschar jag mer.

(Barnen duschar varannan dag (5 o 6 år) i normala fall, men alltid efter en dag på stranden eller om de är smutsiga. Bebisen (5 mån) duschar max en gång/vecka.)   

• Anonym (morgondusch)

Jag duschar varje morgon, tycker själv att jag luktar "surt" annars. Jag blir inte särskilt torr av det heller, kanske kroppen vänjer sig vid hur man gör. Skulle jag gå i flera dagar utan dusch skulle jag må dåligt.

• Anonym

Jag duschar vid behov, inte bara "för att". Tvättar av mig armhålor, ansikte, hals osv varje dag, men duschar bara om jag känner mig svettig/varm om hela kroppen. Alltså tex efter träning eller en varm dag. Ibland blir det två gånger per dag och ibland kan det nästan gå en vecka. Håret tvättar jag vanligtvis en gång i veckan. Det blir inte äckligt eftersom jag aldrig har tvättat det oftare. Undantag om håret blir väldigt svettigt eller om jag ska göra nåt speciellt ocj vill vara fin

• Trynträ
    Anonym (em) skrev 2011-08-28 09:53:49 följande:
    Fast tvätta underlivet varje dag? Är det ens hygieniskt? Då rubbar du ju balansen i underlivet och det gör ju snarare så det blir "smutisigare" då du kan få konstiga flytningar m.m. eftersom du torkar ut. Vet inte vad ni har för underliv men mitt är inte så äckligt att det behövs tvättas varje dag, men alla är väl olika.
    Tvättar man inte bort svett så börjar det lukta. Även från underlivet där det dessutom samlas urin och avföringspartiklar.
  • coloredsnow
    Trynträ skrev 2011-08-28 11:21:07 följande:
    Tvättar man inte bort svett så börjar det lukta. Även från underlivet där det dessutom samlas urin och avföringspartiklar.
    Varken urin eller avföring samlas om man torkar sig ordentligt... Om man inte är gjord väldigt konstigt anatomiskt förståss. :P
  • sextiotalist
    mikroE skrev 2011-08-28 10:39:08 följande:
    Jag kan med 99,99% säkerhet säga att någon som duschar som TS inte stinker om hon inte springer marathon dagarna när hon inte duschar. Om någon verkligen stinker så hade de inte duschat på flera veckor eller går i kring i kläder som är indränkta i svettlukt. Det finns också ett tredje alternativ, nämligen att personen har någon sjukdom eller obalans i kroppen som ger dålig lukt.
    Det är jag säker på. Sedan så kan man ibland få svett som luktar extra mycket, när jag är stressad, då luktar min svett (men bara den som kommer från armhålorna). Då är det hormoner som ger denna doft (då räcker det med att tvätta av armhålorna och byta tröja).
    Mitt underliv blev bättre (och är på gränsen till så luktfritt ett underliv kan vara) sedan jag slutade att tvätta det varje dag. Jag fick dessutom mindre flytningar och mina svampinfektioner försvann.
    Jag använder bara tvål under armarna, ingen annanstans, om jag inte är direkt smutsig (legat på knä i rabatten t.ex).
    Om jag luktar svett, det skulle min väldigt ärliga tonåring direkt tala om, (och har gjort det de få gångerna jag har gjort det) och likaså min sambo.
    Däremot byter jag underkläder varje dag, samma sak med strumpor och toppar, BH varannan dag.
  • lo g

Gör som du vill tycker jag. Jag gör som du fast jag tvättar av mig morgon och kväll under armar och underliv. Gör man det behöver man oftast inte duscha mer. Men som sagt det är ju olika beroende på jobb och hur mycket man svettas och vad som känns bäst för en själv.

• Anonym (em)
    Trynträ skrev 2011-08-28 11:21:07 följande:
    Mm men alla svettas inte så mycket. Alla är olika. Samma med flytningar, vissa har mycket och som luktar äckligt. Dessutom kanske vissa lämnar avföring i ändan/underlivet.. Då är det bra om man duschar varje dag. Andra klarar ju av att hålla hygienen ändå och torka sig noga.
Svar på tråden Duschar jag för sällan?