• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • sextiotalist
    coloredsnow skrev 2011-08-28 12:29:45 följande:
    Jag använder också tvål och deo men väljer aktivt de med minst innehåll av onaturliga ämnen.

Vad jag menar är att många här tycker att det är bäst att duscha så ofta som möjligt, helst 1-2ggr/dag för att inte vara smutsig. Lika självklart måste man efteråt smörja efteråt med andra produkter. Tacka sjutton för att man måste smörja in sej...
    Jo, det är knepigt, men vad sjutton, även skönhetsindustrin måste överleva Flört. Idag sponsrade jag den industrin med 275 kronor, maskara och läppstift, men då var det 4 år sedan jag köpte en maskara sist och två år sedan jag köpte läppstiftet (som hade försvunnit).
    Ögonskuggan sedan två år tillbaka är full användbar. Mousse köper jag kanske vartannat år, då jag brukar upptäcka att öppningen har torkat igen Cool.
  • NeLi
    Anonym skrev 2011-08-28 12:05:19 följande:
    Jag duschar 5-7 ggr/ v. Men det är ju för att jag tränar mycket också. Och sexar en del:p skulle inte vilja gå ner på ngn som duschar 2 ggr/ v. Bara de kvällarna då.
    jag hade heller inte velat ha sex med någon som inte duschar ofta..Skrattande
  • sextiotalist
    NeLi skrev 2011-08-28 12:35:59 följande:
    jag hade heller inte velat ha sex med någon som inte duschar ofta..Skrattande
    Vad bra, då får jag ha min sambo ifred (duschar två-tre ggr i veckan och luktar aldrig ofräscht) och min sambo får ha mig ifred.
  • coloredsnow
    NeLi skrev 2011-08-28 12:35:03 följande:
    jag duschar varje kväll och tvättar håret likaså! Min man gör likadant. jag skulle seriöst inte kunna leva med en man som inte duschar varje dag! Däremot kan jag ju tillägga att som igår när man kom hem rätt kalas från krogen så var det inte tal om dusch..hehe..
    Och ändå lever du idag?
  • Anonym

Om du inte luktar illa och på så sätt stör andra så låter det väl alldeles utmärkt! Duschar själv kanske 2-3 ggr/vecka och tvål har jag inte på hela kroppen utan bara på extra smutsiga ställen och ställen där jag har fet hy. Enligt Agnes Wold, biolog, gör en tvätt av huden att den skrapas upp lite grann och blir känsligare och dessutom sprider man bakterier som finns på en plats på kroppen runt lite överallt när man tvålar in sig. Det gör ju ingenting eftersom bakterierna som finns normalt på huden inte är farliga. Men det är ett argument för att det inte finns något hygieniskt skäl till att tvätta sig varje dag.

Sen behöver man ju inte duscha bara för att man luktar svett under armarna eller har smutsiga fötter. Det går ju bra att tvätta sig bara just där, vid handfatet eller i en balja. Underlivet går ju också bra att göra rent med en tvättlapp. Det är något som folk tycks ha glömt bort.

• Anonym

Jag duschar inte varje dag, men jag tvättar mig under armarna och tvättar rumpan varje dag

• linas fina

Nej det är inte för sällan. (beror ju på vad du gör men annars mår hud och hår bara bra av att inte tvättas så ofta.
    Jag brukar komplettera där emellan med att tvätta mig under armar, i ansiktet och i underlivet.  

• Anonym (Gillar lukt!)
    Anonym (spännande!) skrev 2011-08-28 12:10:51 följande:
    Lever med en man som som jag dushar 2-3 ggr veckan, han har inget fysiskt slitsamt jobb som gör att han svettas, han tvättar ansiktet var dag med vatten och använder deo, samt tvättar snopp och rumpa dagligen.
    Men bland det mest eggande och mysigaste som finns är att krama om honom och lägga näsan mot hans nacke och andas in HANS doft inte duschcream, eller parfym eller någonting annat utan hans kropps doft.

Ja, absolut! Det är jättetråkigt när min sambo är nyduschad och så kryper man intill honom och snusar i nacken, och så luktar han bara tvål. Men det är inte kul om han stinker svett heller, man vill ha ett mellanting!

Har en liten anekdot som utspelade sig på det glada 70-talet. En kvinna jag känner hade jobbat utomhus i trädgården. Hon hade svettats mycket för det var varmt och hade inte duschat på ett par, tre dagar säkert. Ett barn i familjen kom och satte sig bakom henne, tryckte in näsan mot hennes svettiga rygg, myste och sa: Åh, vad du luktar gott!
  • NeLi
    coloredsnow skrev 2011-08-28 12:43:36 följande:
    Och ändå lever du idag?
    hahah, ja, men jag känner mig jäääävligt sunkig :) Flört
  • NeLi
    sextiotalist skrev 2011-08-28 12:38:22 följande:
    Vad bra, då får jag ha min sambo ifred (duschar två-tre ggr i veckan och luktar aldrig ofräscht) och min sambo får ha mig ifred.
    hahah, bra att man hittar likasinnade. Min man känner sig ofräsch om han inte duschar en gång om dagen, och det är jag glad för :)
Svar på tråden Duschar jag för sällan?