• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Neblina
    anok skrev 2011-08-28 15:08:19 följande:
    Har inte läst hela tråden, men om du TS är rädd för att få uttorkad hud, hy och hår så kan jag rekommendera att du fördjupar dig i No'poo-trenden. Där tvättar man sig enbart med naturliga produkter utan några kemikalier och gifter. Har flera vänner som börjat med det och de är jättenöjda!

nopoo.se/ 
    kör okså no poo och slipper alla kemikalier, rekomenderar starkt! man behöver heller inte köra med bikarbonat eller liknande jag gör eget schampo, tvålar, lotion dvs allt.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Anonym

jag duschar också bara två dagar i veckan.
    jag luktar aldrig svett.
    min sambo däremot, han duschar fler dagar i veckan än mig och han luktar svett VARJE dag.
    varför?
    för att jag TVÄTTAR mig varje dag och han tvättar sig aldrig (förutom när han duschar).

alltså, så länge du tvättar dig är du fräsch.
    att duscha hela kroppen är däremot helt jävla onödigt.

• Trynträ
    coloredsnow skrev 2011-08-28 11:30:00 följande:
    Varken urin eller avföring samlas om man torkar sig ordentligt... Om man inte är gjord väldigt konstigt anatomiskt förståss. :P
    Men svett bildas i alla fall. Men men, vissa kanske luktar rosor därnere efter en dag. Vad vet jag.
  • Trynträ
    lo g skrev 2011-08-28 11:57:57 följande:
    Samlas urin och avföringspartiklar? Men man torkar ju sig noga. visst det finns alltid minimala partiklar men inget som luktar el stör. Och om det gör det kanske man ska lära sig använda toapapper! En snabb torkning med våtservett och olja vid behov är det enda som behövs mellan duscharna!
    Våtservett är inte särskilt vänligt mot kroppen. Då är isåfall papper blött i vatten bättre. Fast jag tror ju inte folk som kissar torkar sig med blött papper varje gång.
  • Fikon

Jag duschar själv varje dag och tvättar håret varannan till var tredje dag. Största anledningen till att jag duschar så ofta är att jag tycker det är skönt. Om jag inte skulle duscha så tvättar jag mig ju noggrannt udner armar och i underlivet.

Tycker inte TS duschar för sällan. Herregud, förr badade de en gång om året :P Bara man inte luktar eller inte tar hand om sin hygien på ett bra sätt, så får man väl duscha hur sällan man vill :)

• Trynträ

Nåt som verkligen är äckligt är folk som tränar så de blir jättesvettiga och sen bara sköljer kroppen och struntar i håret. Som om man saknade svettkörtlar där liksom. Å dessutom har legat på ett skitigt gympagolv. Huuu!!!

• Tealhawk

Jag tränar inte och svettas jättelite i vanliga fall så brukar också "bara" duscha två ggr i veckan. Om jag hade tränat hade jag dock duschat efter varje träningspass.

• Gabriella83

alla har ju förstås olika hudtyper..å andra sidan kanske man vänjer huden vid att duscha ofta/alt inte?Så om en person som duschar en gång i veckan,börjar duscha varannan dag istället,så kanske huden för en period blir torrare,men jag tror den vänjer sig.Ma kan ju inte låta bli att träna för att man är orolig för att duscha för ofta??Man kanske kan träna 2ggr/vecka och duscha då?men ts,tvättar du dig dagligen i underliv och under armarna?känns ofräscht annars..för underkläder byter man ju varje dagsjälv duschar jag varannan dag,och om jag den dagen emellan skulle vara ofräsch tvättar jag mig extra,det beror ju förstås på vad man gör.Ansikte duschar jag morgon och kväll,har speciell ansiktsvatten och kräm jag smörjer in mig med efterråt..

• Älskarlivet

Tycker du duschar för sällan.
    Helst varje dag men MINST varannan! (Själv duschar jag varje dag)

Svar på tråden Duschar jag för sällan?