• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym (varannan)

Duschar varannan till var tredje dag. Då tvättar jag håret, rakar benen och hela köret.
    Eftersom jag har torr hud och torrt, långt hår skulle det aldrig klara dagliga duschar.

Däremot tvättar jag mig i ansiktet, hals, underliv och under armarna varje dag!

• Anonym (mia)

Jag duschar typ varannan dag, men med min eksemtorra hud borde det egentligen vara mer sallan. Det ar bara sa svart att lata bli, for jag alskar verkligen att duscha! Jag alskar varmvatten, doften av duschkram och shampo. Och det ar ju sa avkopplande efter en lang stressig dag! Jag anvander obscena mangder mjukgorande lotion dock.

• Spartacus

är man ingen storsvettare så ser jag inte problemet? jag duschar ordentligt en gång i veckan sen så tvättar jag mig lite raskt vartefter det behövs... försöker hålla mig till att tvätta håret en gång i veckan.

• Julia08

Ja! Det tycker jag att du gör! För mig är det självklart att duscha varje dag...

• Anonym (japp)
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 19:39:58 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?
    Personligen tycker jag det låter äckligt.
  • As mamma

Usch, jag tycker det låter skitäckligt, tycker det är normalt att duscha varje dag. Jag gör det och min hud är inte alls torr eller konstig på något annat sätt.

• anok

Har inte läst hela tråden, men om du TS är rädd för att få uttorkad hud, hy och hår så kan jag rekommendera att du fördjupar dig i No'poo-trenden. Där tvättar man sig enbart med naturliga produkter utan några kemikalier och gifter. Har flera vänner som börjat med det och de är jättenöjda!

http://nopoo.se/ 

• sextiotalist
    As mamma skrev 2011-08-28 15:04:39 följande:
    Usch, jag tycker det låter skitäckligt, tycker det är normalt att duscha varje dag. Jag gör det och min hud är inte alls torr eller konstig på något annat sätt.
    Men du har aldrig hört talas om att folk har olika hudtyper. Jag har också duschat varje dag, jag hade en hy som sandpapper på den tiden. Fick smörja in mig massor och tro det eller ej, jag luktade snabbare svett då. När jag började duscha mer sällan, blev min hud bättre och jag luktade inte svett längre.
  • SofiaD

Jag duschar varje dag, någon gång händer det att jag hoppar över en dag men aldrig mer! Jag tvättar håret varannan och ibland var tredje dag (brukar alltid ha det uppsatt och använder inga stylingprodukter så det blir ju inte äckligt av sånt). Mina barn som är mellan 4 och 8 år duschar varannan dag!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Liljeblomman

Jag duschar varje dag, hinner jag inte på morgonen så gör jag det på kvällen istället. Men då känner jag mig ofta lite ofräsch på dagen.

Tvättar håret däremot gör jag bara 2 gånger i veckan ungefär. Mitt hår är ganska torrt och långt så det håller sig fräscht längre. Faktum är att det är som snyggast 1-2 dagar efter jag tvättat det.

Svar på tråden Duschar jag för sällan?