• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • mikroE
    coloredsnow skrev 2011-08-28 10:41:32 följande:
    Eller bor i ett mögelhus till exempel. Den lukten kan vara svårplacerad om man inte stött på den förut, det luktar liksom inte vanligt mögel.
    Sant, jag är dock själv så känslig för mögeldoft att jag brukar veta om folk bor i mögelhus innan de själv vet det... Det är lite jobbigt faktiskt att gå runt och känna doften hos en människa och inte veta om man ska säga åt dem för de kanske vet att de har mögel och skäms för att det luktar eller så vet de ej och tycker jag är galen. Som exempel så visste jag två år före min scoutledare visste det själv att han hade mögel i huset...
  • Bubbles

Jag tycker att du duschar för sällan, men om du inte stinker så stör det ju inte mig.
    Jag duschar och tvättar håret varje dag, hoppar över någon gång men det är ytterst sällan.

• ulfsas

Jag duschar en gång per morgon. Ibland även vid läggdags om man gjort något svettigt. Naturligtvis även efter gym och exempelvis gräsklippning eller om jag skall ut på kvällsbus osv.
    Gillar väl vatten och bad i största allmänhet. Cool
    Det blir ju en del ggr per vecka...

• rabiat
    Anonym (Dusch) skrev 2011-08-27 19:39:58 följande:
    Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?
    Tycker du duschar för sällan, ohygieniskt. Det finns ju massa bra hår o hudprodukter som gör att din hud o hår inte blir torr eller fet. För ska du börja träna o fortsätta duscha så lite lär du bli väldigt ofräsch.
  • coloredsnow
    mikroE skrev 2011-08-28 11:44:47 följande:
    Sant, jag är dock själv så känslig för mögeldoft att jag brukar veta om folk bor i mögelhus innan de själv vet det... Det är lite jobbigt faktiskt att gå runt och känna doften hos en människa och inte veta om man ska säga åt dem för de kanske vet att de har mögel och skäms för att det luktar eller så vet de ej och tycker jag är galen. Som exempel så visste jag två år före min scoutledare visste det själv att han hade mögel i huset...
    Mögel skulle jag definitivt säga till om, två år kan göra stor skillnad på hur stora skadorna blir.

Är man jättekänslig så ligger ju problemet mer hos den individen och inte omgivningen tycker jag. Att det är jobbigt förstår jag men det går liksom inte att omvända hela världen till att bli hygienfanatiker som tror att man är smutsig för att man inte duschar varje dag.
  • Borttagen användare

tycker folk duschar på tok för ofta, jäkla miljöförstörare! eller så är ni bara extremt äckliga annars och svettas som grisar.. då kanske ni behöver duscha.

• lo g
    Trynträ skrev 2011-08-28 11:21:07 följande:
    Tvättar man inte bort svett så börjar det lukta. Även från underlivet där det dessutom samlas urin och avföringspartiklar.
    Samlas urin och avföringspartiklar? Men man torkar ju sig noga. visst det finns alltid minimala partiklar men inget som luktar el stör. Och om det gör det kanske man ska lära sig använda toapapper! En snabb torkning med våtservett och olja vid behov är det enda som behövs mellan duscharna!
  • Borttagen användare
    lo g skrev 2011-08-28 11:57:57 följande:
    Samlas urin och avföringspartiklar? Men man torkar ju sig noga. visst det finns alltid minimala partiklar men inget som luktar el stör. Och om det gör det kanske man ska lära sig använda toapapper! En snabb torkning med våtservett och olja vid behov är det enda som behövs mellan duscharna!
    ja, kanske personen i fråga är sån som torkar sig i ändan men inte kollar på pappret om bajset försvunnit? då såklart blir det med säkerhet bajs kvar.
  • sextiotalist
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 11:57:53 följande:
    tycker folk duschar på tok för ofta, jäkla miljöförstörare! eller så är ni bara extremt äckliga annars och svettas som grisar.. då kanske ni behöver duscha.
    Det är också en tanke som slår mig, inte bara det att det blir en massa varmvatten som går åt, allt schampo, tvål och balsam (plus alla produkter de sköljer ur).
    De som betalar varmvattnet själv, undrar vilka räkningar de har?
  • CinnamonGirl
    Minou01 skrev 2011-08-28 10:49:36 följande:
    Hej, jag hoppar in! Förut duschade jag hår och kropp varannan dag tills jag träffade en kompis som jobbar med hår, hon sa att jag absolut inte ska tvätta håret varje dag för de sliter så jätte mycket. Hon rekomenderade en gång i vecka och sa att håret vänjer sig sen och inte blir lika fet sen. Skölj av dig bara med vatten för både hår och kropp så mycket dy annars vill. Jag har dock inte riktigt klarat av det. Så det blir shamponering och balsam ungefär 2-3 ggr i veckan. Nu försöker jag shamponera endast 1-2 ggr. Men duscha med vatten gör jag hur mycket jag vill.
    Jag har också börjat göra så med håret. Jag duschar varje dag, men sköljer bara håret med vatten. Då får man bort alla ämnen som kan ha fastnat i det under dagen. Ibland har jag bara i lite balsam som jag sköljer ur.

Mitt hår har blivit mycket bättre, jag led mycket av kliande hårbotten, mjäll och torrt hår tidigare. Eftersom jag inte tvättar lika ofta nu går det åt mindre mängd schampoo och jag unnar mig därför att köpa lite dyrare salongsschampo som faktiskt är bättre, i alla fall för mitt känsliga hår.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Duschar jag för sällan?