• Anonym (Dusch)

Duschar jag för sällan?

Jag duschar två gånger i veckan då jag tvålar in hela mig, schamponerar håret och tar balsam eller inpackning.

Min väninna tycker det är på tok för sällan, hon tycker att man måste göra det varannan dag. Jag däremot tror att det är bra för hud och hår och jag svettas inte mycket.

Vi funderar på att börja gå på gym eller sim tre gånger i veckan. Men jag är orolig att så många duschningar ska göra hår/hud för torr eller fet.

Tycker du att jag duschar för sällan? Hur ofta duschar du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-29 11:37
    Jag får tillägga i TS att jag luktar inte illa. Jag frågade min väninna när vi hade duschdiskussionen och hon är brutalt ärlig. Jag får ofta höra av andra att jag luktar gott.

Jag är frusen av mig och svettas i princip bara om jag springer. Duscha varje dag och ta på mig bodylotion skulle jag inte göra, jag tror inte det är bra och jag har inte lust att lägga ner så mycket tid och ork på något jag inte tycker behövs varje dag.

Tack för alla era svar. Jag tillhör de som tror att bakterier för det mesta är trevliga och välmenande gäster och de är så välkomna så. Jag tror också att det är bra för immunförsvaret att inte duscha eller städa för mycket så immunförsvaret får vara aktivt.

Om jag inte börjar träna kommer jag fortsätta som innan, med den lilla modifikationen att jag kommer tvätta av armhålorna med en tvättlapp varje dag.

• Svar på tråden Duschar jag för sällan?
  • Anonym

Jag duschar 5-7 ggr/ v. Men det är ju för att jag tränar mycket också. Och sexar en del:p skulle inte vilja gå ner på ngn som duschar 2 ggr/ v. Bara de kvällarna då.

• Anonym (spännande!)

Jag har precis haft den här diskussionen med en väninna.

Vi skulle mötas upp på ett lunch ställe, och hon gav mig en komplimang för hur "pigg och fräsch" jag såg ut, jag tackade men var förstås tvungen att lägga till men jag han faktiskt inte med att ducha i dag, och faktiskt inte i går heller.

Plötsligt var vi inne på diskussionen om hur ofta man duschar och varför.
    Min väninna är även hon en sådan människa som kan "glömma" bort duschen i tre dagar och jag har aldrig upplevt henne som "stinkande" började fundera mycket på människorna runt omkring dofter och vanor.

Jag duschar 2-3ggr i veckan, är "hemma fru" och är det så att det är kalas så tar jag kanske en extra dusch, byter underkläder samt linne- topp varie dag. Tvättar ansikte och smörjer in det varie dag, och har en mild deo. Rakar benen och de intimare delarna någon gång i veckan. Sköljer av och torkar ordentligt efter sex men annars brukar jag låta mitt underliv vara ifred från just utorkande tvålar. 
    Kan även tillägga att sen alla INTIM tvålar åkte ut från huset och ersattes med fukt salva efter rakning är flytningar ett minne blott. Min man älskar min doft, mina barn gör det också och jag luktar inte illa.

Lever med en man som som jag dushar 2-3 ggr veckan, han har inget fysiskt slitsamt jobb som gör att han svettas, han tvättar ansiktet var dag med vatten och använder deo, samt tvättar snopp och rumpa dagligen.
    Men bland det mest eggande och mysigaste som finns är att krama om honom och lägga näsan mot hans nacke och andas in HANS doft inte duschcream, eller parfym eller någonting annat utan hans kropps doft.

Jag kan tycka att parfymer luktar extremt gott men det finns dock ingenting som slår doften av mina barns solvarma hud en sommar dag ute på gräsmattan.

• Anonym

Jag duschar varje dag. Ibland 2 ggr om dagen beroende på hur jag känner mig efter jobbet, kan känna mig jätteofräsch och då vill jag duscha. Eller om jag tränat så blir det ju 2 ggr per dag.

Så länge du inte luktar illa så är det väl inget problem. Men det värsta som finns är när människor luktar svett. Speciellt när de försöker dölja det med för mycket deo eller parfym

• coloredsnow
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 11:57:53 följande:
    tycker folk duschar på tok för ofta, jäkla miljöförstörare! eller så är ni bara extremt äckliga annars och svettas som grisar.. då kanske ni behöver duscha.
    Det är vansinne att störa den naturliga balansen allt för mycket med kemikalier för att sedan försöka (men inte lyckas helt) återställa den med mer kemikalier.

Att människor tycker att det är ohygieniskt och tror att man blir smutsig utan att duscha är ren okunskap. Riktigt sorgligt att de gått på en mångmiljonindustris mycket enkelriktade budskap utan att ifrågasätta. Men, men. Många här tror ju att Aftonbladet betyder sanning så man ska väl inte vara förvånad.
  • sextiotalist
    coloredsnow skrev 2011-08-28 12:18:04 följande:
    Det är vansinne att störa den naturliga balansen allt för mycket med kemikalier för att sedan försöka (men inte lyckas helt) återställa den med mer kemikalier.

Att människor tycker att det är ohygieniskt och tror att man blir smutsig utan att duscha är ren okunskap. Riktigt sorgligt att de gått på en mångmiljonindustris mycket enkelriktade budskap utan att ifrågasätta. Men, men. Många här tror ju att Aftonbladet betyder sanning så man ska väl inte vara förvånad.
    Visst är det.
    OK, jag gör det också. Jag måste smörja in benen efter jag rakat dom, annars kliar jag sönder benen. Men jag rakar max en gång i veckan under sommartiden och mycket mer sällan under vintern.

Jag använder deodorant, men väljer oparfyrmerad. Visst, jag använder både schampo och balsam, men ytterst sällan stylingprodukter.
    Parfym används inte alls.
  • Anonym (Bra!)

Jag tror de flesta skulle må bra av att duscha mer sällan. Och det vore mycket bättre för miljön.

Själv duschar jag varje dag, mest för att det har blivit en vana, men jag tycker absolut att man kan duscha mer sällan. Det viktiga är ju bara att duscha när man upptäcker att man svettats eller på annat sätt blivit ofräsch. 

• Minou01

Spännade...... Precis man känner själv hur ofta man behöver duscha
    Cinnamongirl...... Jag också haft problem med torr hårbotten, men det har blivit så otroligt mycket bättre! Dessutom stämmer det att man då kan gynna sig lite dyrare shampo. Jag använder även en sprey som innehåller balsam samt olika vitaminer plus uvb filter efter duschen. Kan även spraya i håret till och från vid torrt hår. Den luktar även super. Därför är jag inte rädd att håret ska lukta :)

• coloredsnow
    sextiotalist skrev 2011-08-28 12:20:33 följande:
    Visst är det.
    OK, jag gör det också. Jag måste smörja in benen efter jag rakat dom, annars kliar jag sönder benen. Men jag rakar max en gång i veckan under sommartiden och mycket mer sällan under vintern.

Jag använder deodorant, men väljer oparfyrmerad. Visst, jag använder både schampo och balsam, men ytterst sällan stylingprodukter.
    Parfym används inte alls.
    Jag använder också tvål och deo men väljer aktivt de med minst innehåll av onaturliga ämnen.

Vad jag menar är att många här tycker att det är bäst att duscha så ofta som möjligt, helst 1-2ggr/dag för att inte vara smutsig. Lika självklart måste man efteråt smörja efteråt med andra produkter. Tacka sjutton för att man måste smörja in sej...
  • NeLi

jag duschar varje kväll och tvättar håret likaså! Min man gör likadant. jag skulle seriöst inte kunna leva med en man som inte duschar varje dag! Däremot kan jag ju tillägga att som igår när man kom hem rätt kalas från krogen så var det inte tal om dusch..hehe..

Svar på tråden Duschar jag för sällan?