• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • AnneSophie
    mammatill5 skrev 2011-08-31 10:03:02 följande:
    Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.  

Fast jag antar att man rent hmm biologisk kan säga att det är just ett misstag som skett, något gick ju uppenbarligen snett. Men misstag behöver inte vara negativa och tråkiga, misstag kan också ses som en annan väg till något bra och till en annan typ av erfarenhet/lärdom.
    I den vilda naturen så är livet rätt hårt mot misstag. I vår värld behöver vi inte vara fullt så "djuriska", om vi inte väljer att vara det. Och det valet tycker jag att alla ska få ha, oavsett hur provocerande och jobbigt det kan låta.

• mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 23:27:18 följande:
    Men de är människor i första rummet, det kan du väl hålla med om? Om hur skulle de då kunna dö ut för att Downs syndrom försvann?

Men framför allt: Hur skulle Downs syndrom försvinna för att vi tillåter fosterdiagnostik? Det kommer fortfarande födas barn med DS. Varför blir du så rädd? Den rädslan påminner faktiskt lite om diskussionen om muslimer och invandring vs svensk kultur. Det finns människor som bär på en, enligt mig, irrationell rädsla att de som svenskar ska utplånas och förlora sin kultur för att andra kulturer släpps in och "tar över".
    Det var en hypotetisk fråga jag ställde och har ingenting med nuvarande fosterdiagnostik att göra.
    Nej, jag tror inte DS kommer att försvinna med att fosterdiagnostik finns. Det är inte det det handlar om.

Jag är inte rädd faktiskt. Men jag försöker faktiskt se och förmedla deras rätt att inte bli ifrågasatta genom tester..som är fästa i lagar som en rättighet.

Vi ser på detta på så olika sätt. Vi definierar saker mycket olika ibland.
  • mammatill5
    KristenTjej84 skrev 2011-09-02 23:24:58 följande:
    Vad fin hon är! älskar hennes vackra ögon! håller med om att barn med Downs Syndrome absolut inte är några misstag, de är vackra, godhjärtade och helt underbara små människor med mycket att ge!
    Det här är en till video som jag tycker är så fin:

">

Tack snälla..

Låten är underbar!!
  • mammatill5
    AnneSophie skrev 2011-09-02 23:33:52 följande:
    Fast jag antar att man rent hmm biologisk kan säga att det är just ett misstag som skett, något gick ju uppenbarligen snett. Men misstag behöver inte vara negativa och tråkiga, misstag kan också ses som en annan väg till något bra och till en annan typ av erfarenhet/lärdom.
    I den vilda naturen så är livet rätt hårt mot misstag. I vår värld behöver vi inte vara fullt så "djuriska", om vi inte väljer att vara det. Och det valet tycker jag att alla ska få ha, oavsett hur provocerande och jobbigt det kan låta.

Ja, så kan man se det! =)
  • Travolta
    KristenTjej84 skrev 2011-09-02 23:24:58 följande:
    , de är vackra, godhjärtade och helt underbara små människor med mycket att ge!
    Så barn utan Ds är stora, onda och fula?
  • KristenTjej84
    Travolta skrev 2011-09-02 23:45:59 följande:
    Nej det har jag inte heller påstått:)
    finns vackra barn med goda hjärtan både bland de som är födda med och utan DS:D
    trodde detta var en självklar vetskap:)
  • Balooo
    Travolta skrev 2011-09-02 23:45:59 följande:
    Nje och alla barn med ds är inte goa o glada och söta heller!
    Vuxna med ds är mycket komplicerade,klarar motgångar mycket dåligt och är ledsna ofta,jag har jobbar med funktionshindrade i över tio år så jag har träffat en del!
  • Roisin Dubh
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:38:50 följande:
    Det var en hypotetisk fråga jag ställde och har ingenting med nuvarande fosterdiagnostik att göra.
    Nej, jag tror inte DS kommer att försvinna med att fosterdiagnostik finns. Det är inte det det handlar om.

Jag är inte rädd faktiskt. Men jag försöker faktiskt se och förmedla deras rätt att inte bli ifrågasatta genom tester..som är fästa i lagar som en rättighet.

Vi ser på detta på så olika sätt. Vi definierar saker mycket olika ibland.
    Du anser att de blir ifrågasatta. Jag anser det inte.

Om det är en hypotetisk fråga och inte handlar om nuvarande fosterdiagnostik vet jag inte riktigt vad debatten handlar om.

Är deras rätt att inte känna sig ifrågasatta större än andra individers rätt att få information och möjlighet att bestämma hur de vill göra med det foster de bär på?
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:59:26 följande:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/manniskan-har-r...
    Vad skulle bli sämre för att man kan undvika allvarliga funktionshinder i framtiden,dom kommer ju aldrig att försvinna helt ändå?

Känner sig den här flcikan Ida förnedrad för att jag inte vill föda ett barn med en kromosomskada så beror det på att hon inte kan förställa sig vad detta barn kan få gå igenom i värsta fall,operationer,smärta,utvecklingsstörning och ett liv på ett gruppboende i framtiden!

Varför skulle hon må dåligt för att någon väljer bort det,det är ju inget barn man väljer bort,utan ett foster som ännu inte har ett medvetande
Svar på tråden God doesn´t make mistakes