Roisin Dubh skrev 2011-09-03 02:18:00 följande:
Avel. Det ordet brukar inte användas om man inte vill vara extrem och jämföra oss med djur.
mammatill5 skrev 2011-09-03 02:02:39 följande:
Folk går nästan bärsärk i argument för att försvara sin egna rätt till att sortera ut DS. Om man skulle gå längre än sin egna nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta.
En del går nästan bärsärk för att hävda att andra människors motiv handlar om utrensning. En del drar extrema paralleller till nazism och vill få det att låta som om andra människors syften med fosterdiagnostik och abort är att förädla en ras. Om man skulle gå längre än sin nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta.
Du tycks som sagt ha en väldigt negativ och pessimistisk syn på mänskligheten om du tror att människor har de syften du använder som argument.
Ja man kan tolka det så om man vill tolka det så. Du vet precis vad jag menar. Det är jag helt övertygad om.
För mig är selektiv avel en självklar kränkning. Jag ser människor med DS som fullvärdiga människor med lika värde och rättigheter. Att det finns tester ger en värdeminskning. Den är inte obetydlig. Varför folk tar detta så lätt kan ju faktiskt bero på just hur dom ser på själva människan och dess värde.
Det här är min åsikt och en fundering..
Folk går nästan bärsärk i argument för att försvara sin egna rätt till att sortera ut DS. Om man skulle gå längre än sin egna nästipp någon gång och försöka förstå att det finns människor bakom allt detta. Är det för att dom flesta är utvecklingsstörda som man ser att man har rätten att trampa på deras värde. "äsch, dom förstår ändå ingenting"
Det här ger vibbar åt rasbiologi.. Det man enbart pratar om är ju individen utvecklingsmöjligheter och passar dom inte in mallen av en "perfekt" människa..En duglig individ. Då sänks människovärdet och samhället bekostar urskiljningen av dom.
Dom här känslorna har jag fått i det här forumet under debatten. Det handlar inte om alla människor utan ett fåtal individer som gett mig den känslan underdom här dagarna...
Vad kommer om 20-30 år? Utvecklingen går ju framåt. Säkert kommer det möjligheter till att se annat än nu genom fosterdiagnostik. Risken är ju att människan blir girig.. Värderingarna naggas i kanten.. Nivån sänks.. respekten för den enskilda individen minskar. Respekten för den som inte är sk normal minskar..
Mångfalden berikar.. Enfalden gör en fattig.
Vilket samhälle vill vi ha? Ska vi ha den rättigheten att välja våra ungar genom selektiv avel på bekostnad av andra existerande människor i samhället??
Det här var lite tankar om frågan.. och några frågor!
Varför hetsar du upp dig så pass att du härmar mig i dina ordval mera än en gång och ger dom tillbaka till mig. Infantilt beteende i mitt tycke!
Det är uppenbart att jag i fortsättningen måste vara extra tydlig och konkret för att inte riskera att jag får förtydliga det i femton inlägg efter. Så det inte blir som tidigare då du gick ut med falska påståenden om att jag kallar folk för nazister efter att jag länkat till min blogg där rubriken innehöll ordet
Nazitiden. Även när du blev rättad så fortsatte du ändå. Om du ogillar mig så pass så ber jag dig att inte låta det styra över sakfrågan.
Jag är allt annat är pessimist eller negativ över mänskligheten.