• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:21:05 följande:
    typ slang för Downs syndrom..
    Det är ett uttryck som du tycker är icke kränkande eller generaliserande? Ett uttryck som beskriver en person med Downs utifrån dess individ, inte dess syndrom?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 22:16:42 följande:
    Vad vill du visa med det? Att någon kan bli sårad? Det finns massor med människor som inte vill ha döttrar, utan aborterar eller gör sig av med flickebarn på andra sätt. Ska jag personligen ta illa vid mig?

Lyft upp dina argument från golvet och sluta försöka ge folk dåligt samvete, det hjälper din sak.  
    Jag har inget intresse för att gå på folk på ett mera personligt plan.. Varför är det så svårt att fatta det.
    Är man säker i sina åsiker då får man väl inte dåligt samvete om någon tycker annat??
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:24:36 följande:
    Jag har inget intresse för att gå på folk på ett mera personligt plan.. Varför är det så svårt att fatta det.
    Är man säker i sina åsiker då får man väl inte dåligt samvete om någon tycker annat??
    Nej du har inget intresse av att gå på folk personligen och det tycker inte jag att du har gjort. Däremot så skulle ditt önskemål om att inte erbjuda fosterdiagnostik (förutom viss fosterdiagnostik?) påverka individen. Då blir det genast svårt att hålla isär samhälle/individ, eftersom många här värnar om individens rätt att själv avgöra vad hon vill göra med informationen som fås genom fosterdiagnostik.
  • Sarah f
    Jag får inte dåligt samvete, men vad skulle det bidra med att säga till Ida att jag medvetet väljer bort ett foster som har samma avvikelse som henne? Det kan du bara vilja föreslå för att jag (eller någon annan) ska få dåligt samvete.

Jag behöver inte rättfärdiga mitt val, det borde inte du heller behöva göra. Du får ha en hel skock med downisar, om du vill. Jag kommer inte att ha det.  
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 22:23:19 följande:
    Det är ett uttryck som du tycker är icke kränkande eller generaliserande? Ett uttryck som beskriver en person med Downs utifrån dess individ, inte dess syndrom?
    Nej jag tycker inte det. Men säkert finns det folk som tycker att det är kränkande.

Det kan låta så här..

"dom här Downis barnen" istället för "dom här barnen med Downs Syndrom"

Det finns också barn med hjärtfel -  hjärtebarn.. barn med Aspergers syndrom  -  Aspie
  • Jakkolina
    Thomas 66 skrev 2011-09-02 22:20:04 följande:
    Då jag sällan har varit sjuk, eller legat på sjukhus.Så kan gärna lite av mina skatte pengar gå till dom
    Det gör dom redan,det kan du vara säker på,dom behöver personal dygnet runt som vuxna,dagliga verksamheter med full bemanning som passar dom,mycket läkarvård och en personal med till varenda steg utanför boendet
  • Roisin Dubh
    Du kan inte vara mer inne på det personliga planet än du redan är.

Du drar in individer, refererar till deras kränkthetskänslor i en debatt där du vill begränsa andra individers rättighet att få vara myndiga och själva besluta hur de vill leva sina liv. Liv som du har mycket lite att göra med.

Inse att du inte kan föra den här diskussionen utan att bli bemött av de individer frågan berör.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:29:25 följande:
    Nej jag tycker inte det. Men säkert finns det folk som tycker att det är kränkande.

Det kan låta så här..

"dom här Downis barnen" istället för "dom här barnen med Downs Syndrom"

Det finns också barn med hjärtfel -  hjärtebarn.. barn med Aspergers syndrom  -  Aspie

Så det är ok att referera till ett barn endast utifrån en diagnos?
  • HälläBällä
    Jakkolina skrev 2011-09-02 22:29:48 följande:
    Det gör dom redan,det kan du vara säker på,dom behöver personal dygnet runt som vuxna,dagliga verksamheter med full bemanning som passar dom,mycket läkarvård och en personal med till varenda steg utanför boendet
    Så är det verkligen inte för alla.
  • Sarah f

Det intressanta är ju att TS vill begränsa andras möjligheter att leva på det sätt de vill. medan ingen propagerar för att inskränka på hennes rätt till val.

Svar på tråden God doesn´t make mistakes