• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Fyrbarnsmorsa

Ok,undrar eftersom jag hitills inte träffat en enda förälder med ds barn som skulle vilja genomgå samma igen,trots att dom älskar sina barn.

• mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:45:03 följande:
    Hur tror att det skulle se ut om man inte hade någon  möjlighet att göra en test för ds och hur skulle det bli bättre menar du
    Så många extra DS barn skulle det nog inte födas i Sverige så att det skulle bli tex överbefolkning av människor med DS.

Ut med information..ge kunskap åt folket.. förbättra attityderna mot dom funktionshindrade.

För 50 år sedan gömdes som här Downisarna undan.. på tex institutioner och dylik.. Vi har blivit öppnare och tolerantare sen dess.. Men det behövs mycket mera..

Någon gång kanske det inte finns sådana här diskussioner..
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:47:31 följande:
    Nu är vi på individplanet igen..

Hon gör som hon anser det bäst.. Testerna finns och hon använder dom.

Det är det att testerna "finns i lagen" och att dom erbjuds är en kränkning mot redan födda personer som din väninnas son.
    Om hon sen själv kränker sin son kan jag inte yttra mig om, Hon gör det bästa utifrån sin situation och som sagt var använder dom medlen som finns.
    Men då är det väl bra att dom finns så att folk kan välja det som är bäst för dom som redan finns i familjen.

Om jag föds med en hjärnskada som begränsar mitt liv så är det väl inte förnedrande att min granne väljer att inte föda ett barn med min diagnos för mig.det skulle jag förstå!
  • mammatill5
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-09-02 21:53:00 följande:
    Ok,undrar eftersom jag hitills inte träffat en enda förälder med ds barn som skulle vilja genomgå samma igen,trots att dom älskar sina barn.
    När jag väntade min yngsta.. så var jag inte ett dugg rädd för att få ett till barn med DS.
    Jag har aldrig varit rädd.. ljuger lite nu.. Livrädd för att mista barnen var jag ju.
    Men jag känner att jag hade fått det där lugnet inom mig redan innan första barnet... Jag tar det som kommer ovillkorligt!
  • mammatill5
    Jakkolina skrev 2011-09-02 21:54:03 följande:
    Men då är det väl bra att dom finns så att folk kan välja det som är bäst för dom som redan finns i familjen.

Om jag föds med en hjärnskada som begränsar mitt liv så är det väl inte förnedrande att min granne väljer att inte föda ett barn med min diagnos för mig.det skulle jag förstå!
    Vem är det som lider mest av att downisar har begränsningar??

Är det föräldrarna och omgivningen?

Eller DS personen själv??

Skapar vi en föreställning om att dom har det svårt utifrån våra egna preferensramar?
  • Sarah f

du undrar i samma tråd om vi kan säga till Ida hur vi tänker. Det är väl individplan om något?

Jag inser att du inte är vidare rustad för att diskutera. 
    Alla som generaliserar är idioter.
  • HälläBällä

Hon gör som hon anser det bäst.. Testerna finns och hon använder dom.

Det är det att testerna "finns i lagen" och att dom erbjuds är en kränkning mot redan födda personer som din väninnas son.
    Om hon sen själv kränker sin son kan jag inte yttra mig om, Hon gör det bästa utifrån sin situation och som sagt var använder dom medlen som finns.
    Måste bara säga att ditt Ida-exempel var också individnivå..Liksom mycket annat du skrivit.
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:53:45 följande:
    För 50 år sedan gömdes som här Downisarna undan.. på tex institutioner och dylik.. Vi har blivit öppnare och tolerantare sen dess.. Men det behövs mycket mera..

Vilket föredrar du; gömma eller göra abort?
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:53:45 följande:
    Så många extra DS barn skulle det nog inte födas i Sverige så att det skulle bli tex överbefolkning av människor med DS.

Ut med information..ge kunskap åt folket.. förbättra attityderna mot dom funktionshindrade.

Någon gång kanske det inte finns sådana här diskussioner..
    Men varför blir det bättre med mer hanikappade barn
  • HälläBällä
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:02:33 följande:
    Vem är det som lider mest av att downisar har begränsningar??

Är det föräldrarna och omgivningen?

Eller DS personen själv??

Skapar vi en föreställning om att dom har det svårt utifrån våra egna preferensramar?
    Jag har träffat många som har det svårt. Det finns ett utanförskap som samhället står för, men det finns även ett utanförskap som kommer med de kognitiva begränsningar som de flesta med DS har. Det kan medföra ganska stora svårigheter.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes