• mammatill5

God doesn´t make mistakes

Måste få dela med mig av denna underbara sång. God doesn´t make mistakes. Den får mig att grina varje gång. Det är ju just så det är.. Just så! Ingen, som inte är sk normal, är ett misstag.. INGEN.

Var så god..

http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/31/god-doesn%C2%B4t-make-mistakes/

Kan ju passa på att säga hej från Hanna.. Skrev mycket om henne här tidigare.
    Hanna har hunnit bli 10 och går i fjärde klass.. Hanna har Downs Syndrom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 11:51

Därför är detta så fruktansvärt och kränkande mot dom människor med Downs syndrom som finns ute i vårat samhälle. puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasfor.../

Att inte samhället räknar in dom här barnen som utan man har möjligheten att selektera bort barn med tester.. fast dom vill ha barn. ( Det här handlar inte om sk vanlig abort)

puffeltufflan.wordpress.com/2011/07/17/rasforadling-alla-nazitiden-brott-mot-dom-manskliga-rattigheterna/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 16:50
    Jag har varit en fördomsfull människa.

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/02/utveck.../
  • Svar på tråden God doesn´t make mistakes
  • Zargenta

duger* inte duget...

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-09-02 18:23:37 följande:
    1) det är en massa babbel om värde och värderingar, väldigt lite att ta fasta på

2) svårt med nolltolerans utan ett visst mått av tvång?

3)med en annan livsåskådning skulle du inte ha samma åsikter som nu, du skulle vara en annan person; det skulle inte vara du.   
    1) Värderingar kan vara väldigt avgörande i det enskillda fallet.

2) Du har helt missförstått vad jag försöker säga. Jag använde aldrig
    ordet nolltolerans. Däremot använde jag ordet nollvision och
    det är en helt annan sak.Då strävar man mot ett mål, men jag har
    inte sagt att det skall uppnås genom lagstiftning.

3) Jo , för min livsåskådning är ju min verklighetsuppfattning men det
    styr inte vem jag är som person. Man kan vara tex ateist och ha samma
    etik som jag . Jag har en ateistisk kompis som har likadana synpunkter
    som jag på aborter tex.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 09:22:10 följande:
    Den här bruden har alltså inget förståndshandikapp?
    Nope.

och man behöver inte vara sk normal för att förstå.
  • Balooo
    mammatill5 skrev 2011-09-03 01:01:39 följande:
    Jadu.. Hon kanske skulle ha svarat dig att " ja.. jag förstår så väl att du inte vill ha sådana som mig i ditt liv."
    Sen skulle hon står där med stärkt självkänsla.

Om man läser Idas sida så är det inte funktionshindret som gett henne problem.. Det är ju faktiskt dom sk normala som satt hindren för henne. Dom har enbart gått på hennes DS och likställt det med att hon inte är kapabel och inte vem hon är och hennes möjligheter.

Att bo på ett gruppboende är finfint ju.. Hon slipper aldrig vara ensam.. Tänk så mycket svår ensamhet och isolering det finns för dom sk normala. Vi skulle behöva gruppboenden till dom också.
    Utvecklingsstörningen behöver ju inte ge problem för individen. Det skulle isf vara annat som skapar dom problemen.. Fördomar.. rädsla.. avståndstagande.. felriktad hjälp.. m m
    Men så är det väl för alla,det beror mycket på omgivningen hur livet utvecklar sig och har man ds så är problemen större.

Tänk dig att du ska flytta hemifrån och du får inte välja själv vart,utan du får en plats av kommunen där det finns en ledig plats.
    Många av dina grannar är aggressiva,kan inte prata,många sitter i rullstol,alla har olika diagnoser och är i åldrar 20-92,sammanlagt ungefär 4-5 stycken,som du ska bo med.

Efetrsom du behöver hjälp med komma ut på aktiviteter så har du en personal med dig hela tiden,ofta också en av dom andra boende på samma gång.

Allrummet där alla äter har lås på kyl o frys så du kan inte ta något där om du vill.

Personalen har sina rutiner och du får hjälp med städ o tvätt 1 gång i veckan för övrigt finns ingen du kan prata med på boendet för ingen annan kan prata.

På sommaren kommer det in uttråkade sommarvikarer som aldrig sett en funktionshindrad och som bara är där för att tjäna pengar under sommarlovet.

Sådär har det sett ut på 3 av dom 5 boenden jag jobbat på genom åren och dom andra två har inte varit långt ifrån.
    Det är större o större personalbrist för varenda år som går och det är ett lågstatus jobb!

Det finns ju inte ett boende att fylla med bara ds så olika diagnoser får trängas ihop!

Kan du förstå att jag inte vill sätta ett barn till världen med en framtid som denna?
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 23:17:28 följande:
    Dom dör ut så småningom... som mamutarna (kom nu inte med en massa dravel om att jag skulle dra paralleller med utdöda elefantdjur och DS personer)

Spontana förändringar dör inte ut.
    Alla som generaliserar är idioter.
  • Balooo
    pussar o kramar skrev 2011-09-03 09:16:18 följande:

Och vad tror du detta beror på?

Jag tror att det är vi i samhället som gjord många av dem med DS till dessa jobbiga personer.
    Vi har gömt undan dem, vi har särbehandlat dem och satt dem i specialskola (särskola) utan undervisning och bara förvaring, skogspromenader och lite bakning.
    Du kommer troligen snart märka att det kommer bli ändring på detta och det är att dagens barn med Downs syndrom får mer hjälp från start och detta på grund av att barnen tränas från de födds och många av barnen med Downs syndrom också börjar i vanlig klass och får förebilder från den "riktiga" värden och också draghjälp.
    Särkolorna blir också bättre (inte alla men fler har blivit de) och lär barnen saker och inte bara förvarar dem.

När personer med Downs syndrom (och så klart andra diagnoser där personerna har utvecklingsstörning) sedan blir vuxna ska de ut och jobba och få en vardag med krav och mening. Inte bara vara på ett gruppboende hela tiden och åka på utflykter i grupp och gå på FUB dans en gång i veckan (eller månaden för där är allt nerdraget också).hAR MAN EN U

Om man har en utvecklingstörning så kan man inte gå i vanlig klass.
    Dom får undervisning redan idag men då på särskola oftast,i annat fall har dom en personlig assistent på skolan.
    Dom får massor av hjälp som barn,det är värre när dom blir störr.
    När man flyttar in på ett gruppboende så faller allt annat,man räknar med att boendet ska tillgodose allt.

Jobba har dom också i form av daglig verksamhet några gånger i veckan.
    Allt som du nämner finns redan!

Glöm inte att en vuxen med ds är ca 10 år äldre biologist i och med att kroppen åldras fortare,därav deras korta livslängd,dom blir trötta oftare och orkar inte hålla igång som normala människor.dom hör dåligt pga trånga hörselgångar,dom har värk i leder pga överrörlighet.
    Dom flesta bär på en stor övervikt som görr att dom inte orkar hoppa runt i skog o mark eller springa i stan och gör man det med dom så får man vara beredd på mycket pauser och att en utflykt kan ta en hel dag.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-03 09:59:28 följande:
    1) Värderingar kan vara väldigt avgörande i det enskillda fallet.

2) Du har helt missförstått vad jag försöker säga. Jag använde aldrig
    ordet nolltolerans. Däremot använde jag ordet nollvision och
    det är en helt annan sak.Då strävar man mot ett mål, men jag har
    inte sagt att det skall uppnås genom lagstiftning.

3) Jo , för min livsåskådning är ju min verklighetsuppfattning men det
    styr inte vem jag är som person. Man kan vara tex ateist och ha samma
    etik som jag . Jag har en ateistisk kompis som har likadana synpunkter
    som jag på aborter tex.

1) japp, men ditt babbel gör det inte mer klart hur

2)nollvisionen kräver att tvångsåtgärder införs, eftersom det finns MÅNGA som jag som inte köper ditt resonemang

3) nej, du skulle inte varit du om du tänkte på ett annat sätt , du kan inte utgå från att denna åsikt du när nu är vad som skulle vara kärnan i enannan existens. Du vet inte det, helt enkelt.    
  • Sarah f
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:46:28 följande:
    Det är väl liksom inte en böld i röven du väljer bort.. eller en defekt på en arm..  (skittaskiga liknelser.. jag vet)

Det är hela hon, det som hon är.. Det är henne du väljer bort!
    Det man säger till henne med tester är ju.. Du duger inte.

Det jag har förstått här att det är svårt att se själva personen som har DS som en person.. En tänkande, älskande.. kännande person. Ingen har ens reflekterat över att det är existerande medmänniskor.. levande sådana som avhandlas här. Respekten är inte så hög. Det pratas om rättigheterna att få välja själv. Men ingen har tagit till sig om deras rätt att inte behöva bli ifrågasatta som dom personer dom är. Tog vi bort DS helt.. så slutar dom här personerna att existera. Borta.

Vilken "hon" väljer jag bort? 

• pussar o kramar
    Balooo skrev 2011-09-03 10:53:23 följande:
    Om man har en utvecklingstörning så kan man inte gå i vanlig klass.
    Dom får undervisning redan idag men då på särskola oftast,i annat fall har dom en personlig assistent på skolan.
    Dom får massor av hjälp som barn,det är värre när dom blir störr.
    När man flyttar in på ett gruppboende så faller allt annat,man räknar med att boendet ska tillgodose allt.

Jobba har dom också i form av daglig verksamhet några gånger i veckan.
    Allt som du nämner finns redan!

Glöm inte att en vuxen med ds är ca 10 år äldre biologist i och med att kroppen åldras fortare,därav deras korta livslängd,dom blir trötta oftare och orkar inte hålla igång som normala människor.dom hör dåligt pga trånga hörselgångar,dom har värk i leder pga överrörlighet.
    Dom flesta bär på en stor övervikt som görr att dom inte orkar hoppa runt i skog o mark eller springa i stan och gör man det med dom så får man vara beredd på mycket pauser och att en utflykt kan ta en hel dag.

Jag vet det mesta om DS när jag är förälder till en som har det.
    Och jo fler och fler med just DS går i vanlig skola i vanlig klass (mitt barn är ett av dem).
    En del inskrivna i den vanliga skolan och en del inskrivna i särskola men går i vanlig klass.
    Jag vet och jag är där varje dag så jo jag vet.

Fler och fler med DS fluttar inte heller i gruppboende för deras föräldrar slåss med näbbar och klor för att slippa detta för sina barn och det finna andra alternativ som tur är för boende när de bli vuxna men tyvärr mest då i storstäderna.

Överrörlighet och övervikt är stora problem men idag sätts mycket hjälp in redan när personer med DS är små och som gör att man mildrar mycket och övervikt har med ämnesomsättningen och där sätts också mediciner in och också att barn med DS idag går på många aktiviteter och lär sig att röra sig.

• Ginevra
    Sarah f skrev 2011-09-03 11:01:09 följande:
    Vilken "hon" väljer jag bort? 

Jag förstår inte heller det här resonemanget om att man skulle välja bort redan existerande personer med ett visst funktionshinder för att man väljer att inte föda ett barn med samma funktionshinder. Snarare ser jag det som att man vill undvika sig att försätta sig i situationen att ha ett funktionshindrat barn med allt vad det innebär. 
Svar på tråden God doesn´t make mistakes