• Riley

Presentation

Tänkte att vi kan presentera oss

Namn: Maria
    Bor: Nordöstra England
    Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
    Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits

• Svar på tråden Presentation
  • tahira
    MamaPapa skrev 2011-12-02 14:47:03 följande:
    Här kommer en säkert superkorkad fråga och jag borde väl veta svaret själv efter 11 år ... men, men:

När barn går på barnkalas så äter man ju inte upp tårtan där utan brukar få en bit med hem i sin goody bag. 

Om jag kör ett familje Christmas party och har buffet etc och där ibland skulle vilja ha en traditionell engelsk jultårta (fruktkaka med marsipan och icing och dekorerad fint) - kommer folk äta av den då eller förväntar de sig att den bara är där för att tittas på och att de sedan förväntar sig en bit med hem?????
    Haha. Jag har inte svaret pa fragan, men jag tyckte att den var otroligt rolig! 

Hur ar det med alla? Har i London tycker jag att det antligen borjar bli vinterkallt, hur ar det med resten av landet? 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Daeminimon
    tahira skrev 2011-12-02 15:43:47 följande:
    Haha. Jag har inte svaret pa fragan, men jag tyckte att den var otroligt rolig! 

Hur ar det med alla? Har i London tycker jag att det antligen borjar bli vinterkallt, hur ar det med resten av landet? 

Svajnkallt här uppe! Och regnigt (surprise surprise!)
  • FreeForAll

KALLT! Men vi bor i ett mycket varmare hus nu an forra aret sa ar valdans glad over det. (Flyttade i Augusti.)

Det ante mig.
  • MamaPapa

Om någon har svaret på tårtfrågan så svara gärna Skrattande

Och så har jag en annan fråga som gäller ifall någon har varit, eller kanske tom bor i, Cornwall? Har precis bokat junisemester (ja, jag vet att det är tidigt men jag är kontrollfreak och ville boka en stuga innan de tog slut - det blir ju fort uppbokat under skolloven) och vi ska bo nära Carylon Bay, 2.5 mil från Eden project och nära St Austell. Får svärföräldrarna med oss också och svärmor är väldigt trädgårdsintresserad så vi ska besöka både Eden project och Heligans trädgårdar.

Någon som varit där? Tips på grejer att göra? Bra restauranger? 

• FreeForAll

Ar det nagon har som vet vad som hander om man aker till Sverige utan European Health Insurance-kort? Vi ska aka imorgon och barnen ar lite forkylda, men varje gang aldsta sonen blir forkyld far han astma. Vi har ju sa klart inhalers till honom men ibland maste vi soka sjukvard till honom i alla fall.

Det ante mig.
  • MamaPapa
    FreeForAll skrev 2011-12-19 08:33:28 följande:
    Ar det nagon har som vet vad som hander om man aker till Sverige utan European Health Insurance-kort? Vi ska aka imorgon och barnen ar lite forkylda, men varje gang aldsta sonen blir forkyld far han astma. Vi har ju sa klart inhalers till honom men ibland maste vi soka sjukvard till honom i alla fall.
    Det verkar lite beroende på ort. En kompis gick det bra då de hittade sonen i systemet baserat på namnet (samordningsnr funkade inte). Andra jag har hört har fått betala massor.

Alternativt - har du någon reseförsäkring så ta med dig de papprena. 
  • FreeForAll
    MamaPapa skrev 2011-12-19 11:44:05 följande:
    Det verkar lite beroende på ort. En kompis gick det bra då de hittade sonen i systemet baserat på namnet (samordningsnr funkade inte). Andra jag har hört har fått betala massor.

Alternativt - har du någon reseförsäkring så ta med dig de papprena. 

Vi har reseforsakring och jag bestallde EHIC kort idag. Jag fick ett nummer till DWP att ringa i nodfall, eftersom vi inte har korten an, ifall nagon behover vard.
    Det ante mig.
  • glenda

Jag var tvungen att betala for sjukvård i Sverige när jag glömde mitt kort förra året, men fick DWP att faxa ngt till Cityakuten (där jag fick behandling) så jag fick pengarna tillbaka nga dgr senare.   

• tahira

Hej! Hur har ni haft det i jul? Vi åkte till Sverige och stannade där kanske lite väl länge . Det var SKÖNT att komma hem. 

Dock ville Spike ha pärlplattor och det trodde jag skulle vara lätt att hitta, men tji fick jag  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • MamaPapa

Har firat jul här i UK o inte åkt bort - haft det jättebra !

Pärlplattor - menade du svårt hitta i Sverige eller UK? Har aldrig varit svårt på något av ställena för mig iallafall. UK på Argos, ToysRUs o John Lewis bla. Sverige BR leksaker eller Panduro.

Började jobba förra veckan igen efter 10 mån mammaledigt. Hjälp vad mkt praktiska grejer som ska klaffa på morgon o kväll med 2 barn ! Å minstingen behövde inte vara många timmar på dagis innan han drog på sig värsta förkylningen....

Svar på tråden Presentation