Presentation
Tänkte att vi kan presentera oss
Namn: Maria
Bor: Nordöstra England
Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits
Tänkte att vi kan presentera oss
Namn: Maria
Bor: Nordöstra England
Familj: Sambo, dotter, tre bonusar
Saknar från Sverige: familjen och salt lakrits
Vi har firat jul här - första julen i vårt hus sen vi gjorde om (läs: flyttade ut, rev ut i princip allt och gjorde om
). Det var supermysigt.
Dock hade jag två 2-timmars tentor den 5 januari. F-n borde ju nästan vara förbjudet att göra så! Så även om jag tog 10 dagars ledigt från pluggandet (sista dagen i college var 20 dec) så hade jag det hängande över mig hela tiden.
Nu har jag dr stora tentorna om en månad och efter det åker jag och lillkillen en vecka till Sverige. Bara så mycket att göra innan dess...
Ambassadör - jag jobbar heltid. Fast nu i början så använder jag mig av insparade semesterdagar så i januari jobbar jag 3 dagar i veckan - blir lite lättare invänjning i nya rutiner då.
Mina pojkar är 9.5 månad och 8 år. Minstingen på dagis och stora i skolan. Största går även på Breakfast Club och After School Club - annars skulle dagarna aldrig gå ihop. Vi lämnar bebisen ca 7.50, stora 8.00. Hämtning blir runt 17.30 fast nu i början har jag försökt komma iväg o hämta minsta ca 16.45/17.00 men gissar det ändrar sig när han är settled.
Hos oss är det många som jobbar deltid eller är hemmafruar. Men jag känner aldrig att någon reflekterat över att barnen skulle fara illa.
Vill bara påpeka att vi inte har haft problem hittills med nannys som slutar för tidigt. Vi hade 1:a i 18 månader och sedan rekommenderade hon några som kunde ta över, varav den vi har nu har varit hos oss sedan juni förra året.
Vi betalar £8 net i timmen och har ett kontrakt med ett minimum antal timmar. Vi betalar också minst 4 veckor semester och har i kontraktet att helst ska semestern tas ut samtidigt som vi är borta, men givetvis måste vi meddela i god tid.
£10 i timmen är vad utbildade nannys med mycket erfarenhet (men inte den erfarenheten som jag är ute efter eller för den delen vill betala för) kräver och våra nanny har varit/är unga, men väldigt duktiga svenska tjejer. Jag hade iofs en svensk tjej som begärde £10 när jag intervjuade i nov 2009 vilket hon grundade på sin erfarenhet. Erfarenheten bestod i 4 månaders nanny-jobb runt 10 timmar i veckan i London... Jag sa nej tack
En nanny tjänar faktiskt bra. Man kla jämföra det med alternativet att jobba i affär eller restaurang. Det är ofta minimumlön som för 18-20 är £4,98 och över 21 är £6,08 och sen skatt från det. Restaurang innebär också sena kväller och helger. Och affär är också mycket helger.
Hej allihop!
Vi firade också jul här i England den här gången, nere hos makens föräldrar i Ipswich. I år blir det jul i Sverige!
Hörni, är det några som bor någonstans inte alltför långt ifrån Manchester? Mamma nämnde om något hon hade sett på tv om ett gäng utlandssvenskar som träffades då och då så barnen fick prata svenska, tyckte det var en så bra idé, speciellt nu när vi får mer och mer ord från Eddie... Såg att någon bor i Cheshire, någon annan som inte är alltför långt borta som kanske skulle tycka det var kul?
By the way på tal om ingenting så var jag på IKEA förra helgen och de har börjat sälja kaviar igen, ser lite annorlunda ut men smakar helt okej. Köpte också kanelsnäckor i deras egna format men de var inga höjdare och ballerina kex som sonen gillade, ser också lite annorlunda ut.
Dessutom var jag på Tiger i North Finchley och köpte saltlakrits, salta grodor och salta koningshuvuden (danska) mums fillibabba