• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Natulcien
    Tygtiiger skrev 2011-10-05 10:59:02 följande:
    Uh, jag tycker inte amning är smidigt. Jag tycker å andra sidan att flaskmatning är ännu osmidigare (diska, värma, hur mycket kommer han att äta, dessutom behöver jag ju pumpa om jag ska flaskmata för det räckte med 20 ml ersättning för att det skulle bli ett dygns magknorr - ännu mer disk - osv)!

Till min sexåring serverar jag köttbullar och potatismos på en tallrik och han äter själv med kniv och gaffel, säger att det var gott och tvättar själv sig om händerna - DET är smidigt, det!   

OT  
    Haha...jaa...vad som är smidigt kan ju definieras olika.
    Fast att sätta sig med sonen i famnen, ta fram bröstet, och så är han klar efter 5 min...tycker jag är smidigt.
    Just nu är han dock mindre smidig...när han lär sig äta riktig mat själv... men han blir väl också  6 år en dag... Skrattande
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 11:30:03 följande:
    Eller så människor och deras livssituation och prioriteringar olika? Om du tycker att det har gått utmärkt att förena helamning och jämställdhet så är det ju utmärkt för dig/er, jag blir inte provocerad av det. Jag (och många andra) tycker dock att flaskmatning underlättar något oerhört för jämställdheten och pappans anknytning. Vi hade inte kunnat dela lika på ansvaret och föräldraledigheten och ge båda samma möjlighet till egentid om vi inte hade flaskmatat. Och det har varit viktigt för oss. Det betyder inte att flaskmatning per definition leder till jämställdhet eller att folk som ammar inte kan leva jämställt. Så vad är så provocerande?
    Jag säger inte emot dig...
    ...men vad jag tycker är så konstigt är att det skulle underlätta pappans anknytning att han matar?
  • morotsland
    Natulcien skrev 2011-10-05 11:57:38 följande:
    Jag säger inte emot dig...
    ...men vad jag tycker är så konstigt är att det skulle underlätta pappans anknytning att han matar?
    Jag förstår inte vad som är så konstigt med det, vi är många som tycker att det är uppenbart. Om du och andra tycker att bebisen knutit an precis lika bra och nära till pappan som till mamman redan från start även med helamning så är det väl toppen för er? Vi är olika som sagt.
  • MaammaL
    Natulcien skrev 2011-10-05 11:54:59 följande:
    Haha...jaa...vad som är smidigt kan ju definieras olika.
    Fast att sätta sig med sonen i famnen, ta fram bröstet, och så är han klar efter 5 min...tycker jag är smidigt.
    Just nu är han dock mindre smidig...när han lär sig äta riktig mat själv... men han blir väl också  6 år en dag... Skrattande
    shittans, äta på 5 minuter?? hahaah min dotter ammade i timvis!!! inte smidigt.
  • Rockan
    Farfalla skrev 2011-10-05 08:43:11 följande:
    Jag kan verkligen inte förstå dom som påstår att det är enklare med ersättning?!
    Man har ju all mat färdig i brösten, lagom temperatur och ALLTID med sig ;)
    För alla är det inte att bara "slänga fram" bröstet

Jag måste antingen ligga ner, eller sitta på ett speciellt sätt och ta hjälp av båda händerna och en hoprullad handduk, för att ens kunna amma utan att få sår och smärtor. Så är jag byggd. Med första barnet var det okej, nu med andra har jag istället valt flaska (med både bröstmjölk och ersättning) eftersom det, för just mig, är ett enklare sätt att mata och underlättar vardagen.
  • MaammaL
    Farfalla skrev 2011-10-05 08:43:11 följande:
    Jag kan verkligen inte förstå dom som påstår att det är enklare med ersättning?!
    Man har ju all mat färdig i brösten, lagom temperatur och ALLTID med sig ;)
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..
  • Daeminimon
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:13:30 följande:
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..

Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
  • enbär
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:13:30 följande:
    Enklare för dig, men inte säkert lika bra för barnet faktiskt. Ammade barn reglerar sitt ätande själva, flaskade barn äter snabbt vad som finns i flaskan. Det finns data som tyder på att detta påverkar födointag, aptitreglering och vikt på längre sätt, att de mekanismer som ser till att vi inte blir feta kan störas av den praktiska flaskmatningen.
  • enbär

Förresten, mitt första barn lärde sig ganska tidigt att ta urpumpad bröstmjölk på flaska (utan att tuttförvirring uppstod) så honom kunde jag lämna med sambon utan att bekymra mig om maten på ett tidigt stadium. Jag började jobba en dag i veckan när han var fem månader. Tvåan vägra de ta flaska så där var det jag som gällde i matväg till 100%. Det finns ingen som helst skillnad i deras anknytning till pappan, båda är lika anknutna till båda sina föräldrar. Tror det är mycket viktigare hur man delar på föräldraledighet, hur man delar på sysslor i hemmet, hur mkt man umgås och tar ansvar för barnen.

Många här verkar ha varit hemma båda två under ganska många månader. Jag tror det är rätt ovanligt i samhället i stort. Alla jag känner med ett undantag har varit hemma en i taget. Och jag känner inte till en enda kvinna som kört igång med flaska och återgått till jobbet efter de tio pappadagarna. Alla kvinnor jag känner som flaskat har varit hemma i början av föräldaledigheten.

• morotsland
    enbär skrev 2011-10-05 12:29:27 följande:
    Enklare för dig, men inte säkert lika bra för barnet faktiskt. Ammade barn reglerar sitt ätande själva, flaskade barn äter snabbt vad som finns i flaskan. Det finns data som tyder på att detta påverkar födointag, aptitreglering och vikt på längre sätt, att de mekanismer som ser till att vi inte blir feta kan störas av den praktiska flaskmatningen.
    Sss, flaskmatning leder inte till fetma, dåliga matvanor och stilasittande leder till fetma. Ge ditt barn bra mat och var mycket utomhus så kommer barnet att få det finemang oavsett om det ammats eller flaskmatats.
Svar på tråden Helammar folk inte längre?