• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • morotsland
    cloudberry79 skrev 2011-10-05 14:33:51 följande:
    Jag anser mig vara väl påläst i ämnet och rekommenderar absolut INTE sådana matningslösningar. Matning ska vara en stund då barnet känner trygghet och kopplar mat till mammans eller pappans insats för barnet, eftersom det leder till anknytning. Jag har aldrig någonsin matat mitt barn någon annan stans än i famnen.
    Det är klart att det är bra och mysigt att mata i famnen och så gör väl de allra flesta nästan jämt? Men om man är på resa och barnet vaknar tidigare än man trott och blir akuthungrigt på ett ställe där det inte går att stanna så är det ju praktiskt och rimligt att ge barnet mat i farten istället för att låta det skrika av hunger. Vi har ganska fasta rutiner och brukar inte i hamna i sådana situationer men det har hänt 1-2 gånger. Du behöver ju inte anta att  mammor sitter och matar sina barn i bilstolen flera gånger om dan bara för att det är kul...
  • Trident5678
    Rockan skrev 2011-10-05 13:47:21 följande:
    Nu var det ju inte jag som påstod det, men för mig: Eftersom jag måste ha en soffa, alternativt säng, för att kunna amma ö.h.t. så är det för mig ganska lätt att se hur det är enklare när man är iväg nånstans.

(Mina barn har dock inte ätit snabbare från flaska eller ätit lika mycket varje gång, inte heller har någon annan än jag och pappan matat, så de övriga fördelarna i det aktuella inlägget gäller inte mig.)
    Det där känner jag också igen mig i. När jag ammade första barnet, kunde jag bara få det att fungera på ett bra sätt hemma i en fåtölj (en speciell fåtölj, inte vilken fåtölj som helst) med tre-fyra kuddar uppallade runt omkring mig. Att amma någon annanstans än hemma i min fåtölj var inte kul alls.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Daeminimon
    cloudberry79 skrev 2011-10-05 14:33:51 följande:
    Jag anser mig vara väl påläst i ämnet och rekommenderar absolut INTE sådana matningslösningar. Matning ska vara en stund då barnet känner trygghet och kopplar mat till mammans eller pappans insats för barnet, eftersom det leder till anknytning. Jag har aldrig någonsin matat mitt barn någon annan stans än i famnen.
  • Rockan
    Trident5678 skrev 2011-10-05 15:09:31 följande:
    Det där känner jag också igen mig i. När jag ammade första barnet, kunde jag bara få det att fungera på ett bra sätt hemma i en fåtölj (en speciell fåtölj, inte vilken fåtölj som helst) med tre-fyra kuddar uppallade runt omkring mig. Att amma någon annanstans än hemma i min fåtölj var inte kul alls.
    Ja, fördelen "man har alltid maten med sig" blir rätt nollad när man ändå inte kan servera den var som helst
  • Farfalla
    Rockan skrev 2011-10-05 15:14:13 följande:
    Ja, fördelen "man har alltid maten med sig" blir rätt nollad när man ändå inte kan servera den var som helst
    ;)
  • Trident5678
    Rockan skrev 2011-10-05 15:14:13 följande:
    Så sant som det var sagt
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Natulcien
    morotsland skrev 2011-10-05 12:00:25 följande:
    Jag förstår inte vad som är så konstigt med det, vi är många som tycker att det är uppenbart. Om du och andra tycker att bebisen knutit an precis lika bra och nära till pappan som till mamman redan från start även med helamning så är det väl toppen för er? Vi är olika som sagt.
    Ja, här har pappan knutit an lika bra fastän jag helammade i 6 månader eftersom han bytte blöja, kramade, gosade, sov med bebisen på dagarna, lekte, badade honom etc etc etc.
    Men kanske vissa bebisar bara kan knyta an genom matning? Jag kände bara inte till det.
  • Natulcien
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:00:49 följande:
    shittans, äta på 5 minuter?? hahaah min dotter ammade i timvis!!! inte smidigt.
    Ja, när han var nyföding åt han i evigheter. Men han var nere på 5 min från det att han var ca 4 månader... Glad
  • Natulcien
    Rockan skrev 2011-10-05 12:03:32 följande:
    För alla är det inte att bara "slänga fram" bröstet

Jag måste antingen ligga ner, eller sitta på ett speciellt sätt och ta hjälp av båda händerna och en hoprullad handduk, för att ens kunna amma utan att få sår och smärtor. Så är jag byggd. Med första barnet var det okej, nu med andra har jag istället valt flaska (med både bröstmjölk och ersättning) eftersom det, för just mig, är ett enklare sätt att mata och underlättar vardagen.
    Japp! Alla är vi olika! Glad
  • Natulcien
    MaammaL skrev 2011-10-05 12:13:30 följande:
    Det är enklare för att det går fortare att äta, du vet exakt mycket barnet får i sig, någon annan kan mata. Tycker det är betydligt lättare att mata när man är ute och åker osv..
    Fast när man ammar så behöver man inte ens bry sig om hur mycket bebisen får i sig eftersom han/hon reglerar det själv varje gång han/hon äter. Det tyckte jag var smidigt! Glad
Svar på tråden Helammar folk inte längre?