• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • Daeminimon
    enbär skrev 2011-10-05 12:29:27 följande:
    Enklare för dig, men inte säkert lika bra för barnet faktiskt. Ammade barn reglerar sitt ätande själva, flaskade barn äter snabbt vad som finns i flaskan. Det finns data som tyder på att detta påverkar födointag, aptitreglering och vikt på längre sätt, att de mekanismer som ser till att vi inte blir feta kan störas av den praktiska flaskmatningen.

Can open, worms everywhere..... Flört
  • morotsland
    enbär skrev 2011-10-05 12:38:24 följande:
    Förresten, mitt första barn lärde sig ganska tidigt att ta urpumpad bröstmjölk på flaska (utan att tuttförvirring uppstod) så honom kunde jag lämna med sambon utan att bekymra mig om maten på ett tidigt stadium. Jag började jobba en dag i veckan när han var fem månader. Tvåan vägra de ta flaska så där var det jag som gällde i matväg till 100%. Det finns ingen som helst skillnad i deras anknytning till pappan, båda är lika anknutna till båda sina föräldrar. Tror det är mycket viktigare hur man delar på föräldraledighet, hur man delar på sysslor i hemmet, hur mkt man umgås och tar ansvar för barnen.

Många här verkar ha varit hemma båda två under ganska många månader. Jag tror det är rätt ovanligt i samhället i stort. Alla jag känner med ett undantag har varit hemma en i taget. Och jag känner inte till en enda kvinna som kört igång med flaska och återgått till jobbet efter de tio pappadagarna. Alla kvinnor jag känner som flaskat har varit hemma i början av föräldaledigheten.
    Många jag känner som helammat och där kvinnan varit hemma den första tiden har inte haft en lika stark anknytning mellan barn och pappa. Bebisen har bara kunnat somna om mamman varit hemma, pappan har inte kunnat trösta lika bra eftersom bara bröstet dugt som tröst ibland etc. Men så måste det naturligtvis inte vara, det finns säkert familjer som du beskriver dig själv som lyckas få en lika stark anknytning mellan barnet och båda föräldrarna trots amning. För mig är det uppenbart att flaskmatningen underlättat. Det har också gjort att vi kunnat dela på föräldraledighet och annat ansvar på ett helt annat sätt. Men som tur är finns det flera sätt att organisera sitt liv på som är jämställt och bra
  • enbär
    morotsland skrev 2011-10-05 12:54:09 följande:
    Många jag känner som helammat och där kvinnan varit hemma den första tiden har inte haft en lika stark anknytning mellan barn och pappa. Bebisen har bara kunnat somna om mamman varit hemma, pappan har inte kunnat trösta lika bra eftersom bara bröstet dugt som tröst ibland etc. Men så måste det naturligtvis inte vara, det finns säkert familjer som du beskriver dig själv som lyckas få en lika stark anknytning mellan barnet och båda föräldrarna trots amning. För mig är det uppenbart att flaskmatningen underlättat. Det har också gjort att vi kunnat dela på föräldraledighet och annat ansvar på ett helt annat sätt. Men som tur är finns det flera sätt att organisera sitt liv på som är jämställt och bra
    Jag säger bara bärsjal! Suveränt sätt för pappa att vara nära (och för mamma också såklart) och mina barn har somnat jättebra i sådan oavsett om det varit jag eller pappan som burit. Funkar säkert inte för alla, men jag tror man får ha lite fantasi och testa olika grejor för att hitta vad som funkar. Sen är det klart att barnet måste vara mätt för att kunna somna och då var jag nödvändig på det sättet för han som inte tog flaska. För oss kändes det dock inte viktigt att det var milimeterrättvisa och att vi kunde göra exakt samma saker med bebisen i början. Helamningsperioden är så kort. Barnen började på förskolan när de var 18 månader och de sista 6-8 månaderna var pappan hemma på heltid. Då blev barnen pappiga istället!

Jag trivs med att amma och eventuella nackdelar vägs med lätthet upp av att jag trivs så bra med det och att det är så smidigt. Sen finns det ju faktiskt hälsofördelar för både mamma och barn. Och så är det miljövänligt och man slipper stötta barnmatsindustrin som jag tycker gör en del dumma saker. Så för min familj, och för mig som haft turen att ganska snabbt och enkelt ha fått igång en fungerande amning känns det helt självklart att amma. Men jag är fullt medveten om att andra ser det på annat sätt och så är det ju, vi är olika.
  • morotsland
    enbär skrev 2011-10-05 13:16:38 följande:
    Jag säger bara bärsjal! Suveränt sätt för pappa att vara nära (och för mamma också såklart) och mina barn har somnat jättebra i sådan oavsett om det varit jag eller pappan som burit. Funkar säkert inte för alla, men jag tror man får ha lite fantasi och testa olika grejor för att hitta vad som funkar. Sen är det klart att barnet måste vara mätt för att kunna somna och då var jag nödvändig på det sättet för han som inte tog flaska. För oss kändes det dock inte viktigt att det var milimeterrättvisa och att vi kunde göra exakt samma saker med bebisen i början. Helamningsperioden är så kort. Barnen började på förskolan när de var 18 månader och de sista 6-8 månaderna var pappan hemma på heltid. Då blev barnen pappiga istället!

Jag trivs med att amma och eventuella nackdelar vägs med lätthet upp av att jag trivs så bra med det och att det är så smidigt. Sen finns det ju faktiskt hälsofördelar för både mamma och barn. Och så är det miljövänligt och man slipper stötta barnmatsindustrin som jag tycker gör en del dumma saker. Så för min familj, och för mig som haft turen att ganska snabbt och enkelt ha fått igång en fungerande amning känns det helt självklart att amma. Men jag är fullt medveten om att andra ser det på annat sätt och så är det ju, vi är olika.
    Det går säkert att hitta alla möjliga lösningar oavsett matningsmetod. Om man vill både amma och leva jämställt är jag övertygad om att man kan lösa det. För oss var flaskmatning en bättre lösning, för jämställdheten och på många andra sätt. Människors livssituation skiljer sig åt och vi trivs med olika sätt att ordna vardag, familj och jobb på.
  • Rockan
    Daeminimon skrev 2011-10-05 12:23:37 följande:
    Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
    Nu var det ju inte jag som påstod det, men för mig: Eftersom jag måste ha en soffa, alternativt säng, för att kunna amma ö.h.t. så är det för mig ganska lätt att se hur det är enklare när man är iväg nånstans.

(Mina barn har dock inte ätit snabbare från flaska eller ätit lika mycket varje gång, inte heller har någon annan än jag och pappan matat, så de övriga fördelarna i det aktuella inlägget gäller inte mig.)
  • MaammaL
    Precis som med amning ska man ju med flaskmatning hålla barnet nära när man matar... Så på vilket sätt blir det lättare när man är ute och åker?
    men sitter barnet i bilstolen så kan man ge mat så också... ibland brukar min dotter äta själv i vagnen.
  • cloudberry79
    MaammaL skrev 2011-10-05 14:04:14 följande:
    men sitter barnet i bilstolen så kan man ge mat så också... ibland brukar min dotter äta själv i vagnen.
    Jag anser mig vara väl påläst i ämnet och rekommenderar absolut INTE sådana matningslösningar. Matning ska vara en stund då barnet känner trygghet och kopplar mat till mammans eller pappans insats för barnet, eftersom det leder till anknytning. Jag har aldrig någonsin matat mitt barn någon annan stans än i famnen.
    If you love me - please don't feed me!
  • Farfalla
    Rockan skrev 2011-10-05 12:03:32 följande:
    För alla är det inte att bara "slänga fram" bröstet

Jag måste antingen ligga ner, eller sitta på ett speciellt sätt och ta hjälp av båda händerna och en hoprullad handduk, för att ens kunna amma utan att få sår och smärtor. Så är jag byggd. Med första barnet var det okej, nu med andra har jag istället valt flaska (med både bröstmjölk och ersättning) eftersom det, för just mig, är ett enklare sätt att mata och underlättar vardagen.
    Haha nej inte bara "slänga fram" (fick en rolig syn i huvudet ;) ) 

Nej jag förstår och vet att alla inte har lika lätt med amningen osv. Men för dom allra flesta så fungerar ju amningen men dom mammor då som gör ett aktivt val att inte amma, det är som jag inte förstår mig på.
    Och dom allra flesta mammorna gör sitt allra yttersta för sina barn och sin familj :)
    Jag är ingen superhemsk amningsfanatiker men så tänker jag iaf ;)
     "ute och åker" hur menar du, i bilen tex? ja där är ju lättare med flaska om man inte har aplånga tuttar att slänga dit, men i vilket fall skulle jag aldrig ge ett litet fastspänt barn mat när dom mer eller mindre halvligger.
    Sen dricker ju säkerligen endel kall ersättning men annars behövs något att värma maten..
    Och om man ska gå till fakta så är ju faktiskt bröstmjölk det bästa för barnet. Och som vanligt och i all evighet(iaf så länge FL finns..så kommer det ju alltid att vara eviga diskussioner om just detta med att amma eller icke amma.
    Som jag sagt så förstår jag inte hur dom som kan amma "vanligt sittandes" ;) kan välja att inte amma!
    Och om du eller någon annan förstår så är det ju bra för er ;) 
  • Farfalla
    MaammaL skrev 2011-10-05 11:47:51 följande:
    nej fy jag tycker amningen är krånglig och inte alls smidig, ersättning är lätt och ta med sig och går fortare att mata och sen vet man exakt hur mycket mat barnet får, sen kan någon annan mata osv..
    Varför ska allt gå så fort?! Och varför är det så viktigt att veta exakta mängder som barnet äter vid varje mål?

Alla är vi olika och jag respekterar att endel flaskmatar men jag kan ändå inte förstå det!

..nu har jag ju inte flaskmatat något barn. Första barnet sondades och ammade det lilla han kunde(men det var mer för närheten) Och jag tyckte det var ett projekt varje gång man skulle gå ut att behöva värma mat osv vare sig jag hade med utpumpad mjölk eller ersättning.
    Och nu när jag helammat andra barnet så är det en enorm frihet med att kunnat amma henne!

• Rockan
    Farfalla skrev 2011-10-05 14:44:04 följande:
    Haha nej inte bara "slänga fram" (fick en rolig syn i huvudet ;) ) 

Nej jag förstår och vet att alla inte har lika lätt med amningen osv. Men för dom allra flesta så fungerar ju amningen men dom mammor då som gör ett aktivt val att inte amma, det är som jag inte förstår mig på.
    Och dom allra flesta mammorna gör sitt allra yttersta för sina barn och sin familj :)
    Jag är ingen superhemsk amningsfanatiker men så tänker jag iaf ;)
    Jag har gjort ett aktivt val att inte amma mitt andra barn, som snart är tre veckor. Visserligen började jag amma innan jag valde bort det, eftersom jag ville se om det skulle vara annorlunda den här gången, men det slutade med ångest och smärta. Dessutom påverkades mitt äldre barn negativt.

Så jag slutade.

Bröstmjölk har vi dock inte slutat med
Svar på tråden Helammar folk inte längre?