• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest

Fridlyst: Välkommen tillbaka!
    Nej, min dotter har inte upprepat samma ord, men när hon blir arg upprepar hon samma mening typ 500 ggr tills hon är glad igen (efter 30min-3 timmar).

Jag har tänkt på en sak. Många beskriver att deras barn har mycket utbrott, kan inte det bero på frutrastion?! Jag menar, om livet inte fungerar "på deras villkor" och ingen förstår varför, då är det ju ganska naturligt att man blir arg/ledsen.
    Min dotter har ju fruktansvärda utbrott, men inte jätteofta. Vardagen flyter på väldigt bra måste jag säga, men det kanske beror på att hon är så bra på att lösa alla situationer så att det blir bra för henne. Hon går undan om det blir för mycket, skapar en bubbla om hon inte kan gå undan och vilar när hon blir trött.

• Smultron81

Fridlyst: min son som nu är tre pratade inte vid den åldern. Det enda han sa var mamma och öh. Men nu Har han börjat prata med ett ord iaf. Kommer nya ord hela tiden vi Har även börjat med takk. Min stora kille pratade inte så mycket överhuvudtaget. Mamasnest: jo så kan det nog vara. Min son får ju Sina utbrott efter tex skolan son är jobbig för han. Eller vid jobbiga läxor han måste göra eller om nåt inte går som han tänkt. De här stora utbrotten började när usk var ca 4,5-5 år då han började på dagis. Hoppas dem lyssnar på dig på dagis och berättar som det verkligen är. Det är ju det man vill höra ju...

• Mamasnest

mady: Jag sitter och funderar på om det verkligen är DIN dotter du skriver om för det låter precis som min son som är 14 år. Han ska utredas för ADD nu i höst via NP och han stämmer in på nästa allt du skriver om din dotter!
    Får utbrott, förstår inte att man kan kräva mindre av ett mindre b arn än ett äldre, STORA koncentrationsproblem, pillar på allt, kan inte föra en diskussion utan att samtidigt pilla på saker och gå fram och tillbaka, initiativlös som du skriver och dåligt arbetsminne, osv osv. Han har dock inte dyslexi utan har en fantastisk inlärningsförmåga, bara han är någolunda intresserad av ämnet. Läser han något minns han det för evigt.
    Det där med kompisar går i perioder, men även när han umgås med andra så gör han det bara på helgerna, på vardagarna får han nog av folk i skolan.
    Han ska som sagt utredas för ADD, men jag tycker att mycket inom Asperger stämmer in på honom också. Nu har jag läst att de diagnoserna ofta går hand i hand och att man kan ha en blandning av båda.

Om våra barn är lika så kan du läsa här: www.yourlittleprofessor.com/ Gå in under Asperger Syndrome and ADD, jag bara gapade när jag läste där.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-07 13:37:22 följande:
    Fridlyst: min son som nu är tre pratade inte vid den åldern. Det enda han sa var mamma och öh. Men nu Har han börjat prata med ett ord iaf. Kommer nya ord hela tiden vi Har även börjat med takk. Min stora kille pratade inte så mycket överhuvudtaget. Mamasnest: jo så kan det nog vara. Min son får ju Sina utbrott efter tex skolan son är jobbig för han. Eller vid jobbiga läxor han måste göra eller om nåt inte går som han tänkt. De här stora utbrotten började när usk var ca 4,5-5 år då han började på dagis. Hoppas dem lyssnar på dig på dagis och berättar som det verkligen är. Det är ju det man vill höra ju...
    Ja man vill ju höra precis hur det har varit. Om de lindar in situationen så hjälper ju inte det min dotter! Nu har jag börjat vara mer tydlig runt min dotters problem och det verkar faktiskt uppskattas. En i personalen har en son med Asperger och det kan ju vara till hjälp för de andra tänker jag.
  • mady
    Mamasnest skrev 2011-10-07 14:15:49 följande:
    mady: Jag sitter och funderar på om det verkligen är DIN dotter du skriver om för det låter precis som min son som är 14 år. Han ska utredas för ADD nu i höst via NP och han stämmer in på nästa allt du skriver om din dotter!
    Får utbrott, förstår inte att man kan kräva mindre av ett mindre b arn än ett äldre, STORA koncentrationsproblem, pillar på allt, kan inte föra en diskussion utan att samtidigt pilla på saker och gå fram och tillbaka, initiativlös som du skriver och dåligt arbetsminne, osv osv. Han har dock inte dyslexi utan har en fantastisk inlärningsförmåga, bara han är någolunda intresserad av ämnet. Läser han något minns han det för evigt.
    Det där med kompisar går i perioder, men även när han umgås med andra så gör han det bara på helgerna, på vardagarna får han nog av folk i skolan.
    Han ska som sagt utredas för ADD, men jag tycker att mycket inom Asperger stämmer in på honom också. Nu har jag läst att de diagnoserna ofta går hand i hand och att man kan ha en blandning av båda.

Om våra barn är lika så kan du läsa här: www.yourlittleprofessor.com/ Gå in under Asperger Syndrome and ADD, jag bara gapade när jag läste där.

Min tös har alltid haft svårt att komma till ro, släpper allt framför TVn, nästan så jag tror att någon skullekunna slå sig och börja blöda framför så skulle hon inte märka det om de nu inte skymde bilden. Kvällarna har alltid varit svåra, vänder och vrider på sigsover oroligt och svårt aom sagt att komma till ro.

Nu har något dock skett de sista veckorna, hon stpar i säng kring 19-20 på kvällen. Jag inbillar mig att hon är socialt och menatlt helt slut efter skolan.

Skolan ser inget men där gör hon allt för att försöka smälta in men orkar inte ha alla skydd uppe när hon kommer hem och dåbrakar det.

Hon får perioder vad hon läser, just nu Harry P och den som kliver innanför dörren kan riskera att få 15 minuter föreläsning.... även om de så bara kom för att låna socker...

• Mamasnest

På måndag är det sista dagen på utredningen för lillan och den 1 november får vi resultatet.
    Den 24 oktober ska jag på första samtalet inför sonens utredning.

Hur går det för er andra?

• Smultron81

Vi Har sista dagen idag. Och nästa fredag får vi veta vad dem kommit fram till. Bara en vecka kvar sen vet vi. Äntligen! Fast känns ändå lite konstigt och jobbigt.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-10-14 11:55:18 följande:
    Vi Har sista dagen idag. Och nästa fredag får vi veta vad dem kommit fram till. Bara en vecka kvar sen vet vi. Äntligen! Fast känns ändå lite konstigt och jobbigt.
    Ja så känner jag med. Jag är också rädd att man ska bli lite "ensam" med problemet när allt är klart. När man inte har dessa besök, var ställer man då sina frågor?
  • katja74
    Mamasnest skrev 2011-10-14 13:09:01 följande:
    Ja så känner jag med. Jag är också rädd att man ska bli lite "ensam" med problemet när allt är klart. När man inte har dessa besök, var ställer man då sina frågor?
    På nätet.:) Jag har fått världens bästa kontaktnät sedan vi fick diagnosen för ett år sen. Fantastiskt med tekniken. Sen blir ni förhoppningsvis erbjudna kurser och sådant om det blir en diagnos. Där träffar man andra och får info.

Spännande med svar snart!
  • katja74
    Smultron81 skrev 2011-10-14 11:55:18 följande:
    Spännande! med blandade känslor.:)
Svar på tråden NP-utredningar