• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    sirisdotter skrev 2011-09-21 10:49:43 följande:
    Försökte inboxa dig,  men det gick inte.  Man får enligt FL:s  regler inte uppmärksamma stavfel i debattinlägg.   Kanske det blev ett skrivfel;  i varje fall så har  jag  efter lång tid lärt mig att  om man skriver Asperger   så får man flera träffar;  i bibliotekets katalog -  och på Google....

Verkar tufft att utreda två barn samtidigt.   Bra  att du fått lite fart på tråden du startade i allafall!
    Tack för att du uppmärksammade mig på detta!
  • Smultron81

Mamasnest: vad skönt att det gick bra igår. Ska ni göra nåt mer nu eller är det klart? Vad fick hon göra för tester på begåvningstestet? Skönt att din son också får gå dit. Är så jobbigt och berätta allt om och om igen. Hoppas ni får samma läkare o så med. :) Vi ska tillbaks imorgon!

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-21 22:26:13 följande:
    Mamasnest: vad skönt att det gick bra igår. Ska ni göra nåt mer nu eller är det klart? Vad fick hon göra för tester på begåvningstestet? Skönt att din son också får gå dit. Är så jobbigt och berätta allt om och om igen. Hoppas ni får samma läkare o så med. :) Vi ska tillbaks imorgon!
    Vi ska tillbaka om en månad. Begåvningstestet hon gjorde vet jag inte vad det heter, det gjorde de hos BVC-psykologerna. De menar att hennes agerande också säger en hel del om hennes begåvning. Neurologen har tex sagt att det finns människor som haft migrän i 40 och som inte lärt sig hantera sin migrän som min 4-åriga dotter.
    Hon tycker ju att mycket intryck är jobbigt, det löser hon på dagis genoma att sätta sig vid ett eget bord på dagis och pyssla, dessutom sätter hon sig med ryggen mot rummet, vilket är lite udda. När det är mycket barn som ska springa ut och klä på sig efter lunchen dröjer hon sig kvar och äter långsamt för att slippa allt stök i hallen.
    Hon har massor av små saker som hon gör för att "självmedicinera", detta är läkarna mycket imponerade av.

Vad ska ni fortsätta med imorgon?
  • Smultron81

Ja det förstår jag. Verkligen smart... Min son är tyst och lugn i skolan. Tittar inte på fröknarna och pratar knappt med dem. Men sen när han kommer hem är det jättejobbigt för då Har han flera utbrott. Idag gjorde vi resten av begåvningstestet. Idag gick det bättre, låg inte på golvet o åka sig. Sen hur själva testerna gick vet jag inte än. Har ju suttit med så vet ju hur det gick så men vet ju inte vad en 8 åring ska klara av. Så ska tillbaks nästa vecka o h göra det där ados testet. Sen är det läkarbesök och återgivningssamtal kvar. Så slutet på okt vet vi.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-22 11:28:18 följande:
    Ja det förstår jag. Verkligen smart... Min son är tyst och lugn i skolan. Tittar inte på fröknarna och pratar knappt med dem. Men sen när han kommer hem är det jättejobbigt för då Har han flera utbrott. Idag gjorde vi resten av begåvningstestet. Idag gick det bättre, låg inte på golvet o åka sig. Sen hur själva testerna gick vet jag inte än. Har ju suttit med så vet ju hur det gick så men vet ju inte vad en 8 åring ska klara av. Så ska tillbaks nästa vecka o h göra det där ados testet. Sen är det läkarbesök och återgivningssamtal kvar. Så slutet på okt vet vi.
    Vad skönt att det gick bättre idag.
    Tror du att de gör begåvningstesterna för att begåvningen är del av kriterierna för vissa diagnoser? Asperger har jag för mig att man måste ha normal eller hög begåvning för att ha.

Det där med utbrott undrar jag lite om. Min dotter är en jätteglad tjej som nästan aldrig är ledsen, arg däremot kan hon bli. När hon får utbrott fastanar hon i ett beteende, tex upprepar en mening om och om igen.
    Ett exempel: Hon är fixerad vid små sår och kräver plåster på allt. Man får aldrig någonsin ta av ett plåster och hon får panik när detta måste ske. För några dagar sedan hade hon ett som dinglade i en liten tråd från armen så jag kände att jag inte orkade bråka om det utan ryckte bara av det. Det resulterade i ett 2 timmars utbrott där hon repeterade "jag vill inte ta av plåstret" hela tiden.
    När hon är arg vill hon gärna stå framför en spegel och titta på sig själv när hon skriver också.
    Känner du igen något av detta eller hur ser din sons utbrott ut?
  • Smultron81

Ja det tror jag. Sen när jag var och läste på autismforum, länken som du fick står det att man kan ha autism och utvecklingsstörning tillsammans. Har man asperger så är det ju som du säger. Sen ser dem kanske också hur koncentrationen är och så. När min son får Sina utbrott så kan det vara att han inte får göra nåt som han planerat för sig själv. Eller att nåt blir ändrat, man kan inte gå nånstans som man inte sagt till innan. Det kan vara pga fel mat, fel saker. Att behöva gå till skolan och att göra läxor. När han får Sina sk utbrott blir han i princip okontaktbar. Spelar ingen roll vad man säger eller gör han lyssnar inte. Han skriker, säger massa fula saker, kastar saker, tar sönder saker, spottar och ibland även slåss. :( det kan ta minst en timme innan han lugnar ner sig ibland.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-22 11:28:18 följande:
    När skulle ni tillbaka?

Jag har tid till föräldrastödsenheten imorgon, ska bli spännande!
  • Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-26 10:40:57 följande:
    På onsdag ska vi dit. Spännande, vad får ni göra där?
    Jag tror att vi ska prata om vardagssituationer som kan bli jobbiga och de ska hjälpa oss med tips och så.
Svar på tråden NP-utredningar