• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest

Vad testar de i det testet? Min dotter har gjort ett begåvningstest redan.
    Jag vet inte riktigt vad vi ska göra på tisdag, psykologen, läkaren och sjukgymnasten ska vara med i alla fall. Jag tror att jag skulle sitta själv med en av dem när de andra gör tester med dem. Många tester har hon redan gjort eftersom vi gått hos sjukgymnasten på NP länge. Av de testerna kan de säga att hon alltid gör på sitt eget sätt och inte som de ber henne. Hon kräver heller ingen bekräftelse för det hon gör. Packar ihop pusslet när hon är fördig utan att visa någon för att få beröm.
    Hon blir också väldigt trött av minsta lilla. Efter 30 min på NP ligger hon på golvet och pratar för sig själv. Enligt personalen borde en 4-åring bli pigg och nyfiken i en sådan miljö.
    Vi skulle få med oss frågor hem på tisdag också, både till oss och till dagis.

• Smultron81

Det är ett begåvningstest det med. Dem heter bara olika. Ja han tröttna fort han med. Därför hann hon inte göra så mycket som hade behövts. Så istället kommer han få göra mera nästa gång. Ja de där frågorna Har vi ju redan gjort. Skulle vara i.tressant o veta hur mycket en annans 8 åring klarade av i testen.

• Mamasnest
    Smultron81 skrev 2011-09-18 18:42:13 följande:
    Du tror inte hon ska få göra det där lektestet ados?
    Jag kan höra med dem, lägger till det på listan över det jag ska prata med dem om.
  • snartdags

Vår utredning av sonen på 4 år är just klar, och diagnosen blev autistiskt syndrom.
    Han har träffat psykolog, gjort ados, de har träffat oss här hemma och så har vi fått svara på massor av frågor, vi har inte på något vis behövt förbereda oss utan det har bara rullat på.
    Nu ska vi göra ett sömn-eeg om några veckor eftersom de vill kunna utesluta ev epilepsi, han har en vana att somna väldigt fort i olika situationer och får typ "frånvaroattacker", men annars har vi inte märkt av något konstigt.

För oss har allt gått ganska fort med utredningen, vi blev inskrivna i våras på hab efter att han blivit utredd (väldigt kort o oproffsigt men ändå) på bup av en psykolog...

Allt som allt är jag väldigt nöjd med vår habilitering och personalen där:) Till våren ska vi börja med IBT, det känns jättespännande!!!

Hoppas det går bra för er under utredningen också och att ni får hjälp och svar på alla frågor!

• Mamasnest
    snartdags skrev 2011-09-18 21:38:08 följande:
    Vår utredning av sonen på 4 år är just klar, och diagnosen blev autistiskt syndrom.
    Han har träffat psykolog, gjort ados, de har träffat oss här hemma och så har vi fått svara på massor av frågor, vi har inte på något vis behövt förbereda oss utan det har bara rullat på.
    Nu ska vi göra ett sömn-eeg om några veckor eftersom de vill kunna utesluta ev epilepsi, han har en vana att somna väldigt fort i olika situationer och får typ "frånvaroattacker", men annars har vi inte märkt av något konstigt.

För oss har allt gått ganska fort med utredningen, vi blev inskrivna i våras på hab efter att han blivit utredd (väldigt kort o oproffsigt men ändå) på bup av en psykolog...

Allt som allt är jag väldigt nöjd med vår habilitering och personalen där:) Till våren ska vi börja med IBT, det känns jättespännande!!!

Hoppas det går bra för er under utredningen också och att ni får hjälp och svar på alla frågor!
    Vad menas med autistiskt syndrom? Och vad är IBT? Vad skönt att ni fått så bra hjälp!
  • snartdags

Det är väl bara ett annat namn för autism, precis som infantil autism osv...Jag skrev bara så för att det var det ordet som psykologen använde, men annars brukar jag ju skriva autism;)

IBT=intensiv beteende terapi, man tränar flertalet timmar i veckan på att utveckla barnet beteendemässigt (fattar jag det som iaf) typ utveckla samspel, ögonkontakt osv...Finns säkert nån här som vet mer exakt vad man gör, jag vet bara att det ska vi börja med nu!

Jag tycker vi fått bra hjälp men jag har sökt mkt info själv...T ex fixat med vårdbidrag, resurs till förskola, samt har jag legat på och tjatat lite hela tiden så att inte utredningen stannar upp...Sen vi blev inskrivna på hab har det inte varit nåt problem, men innan det hade vi en annan psykolog som var minst sagt ovillig att hjälpa, då blev jag tvungen att tjata och gnata för att hon skulle komma till skott med "sin" utredning, som iofs var helt värdelös men ändå gjorde att vi fick remiss till hab, vilket ju var bra!

Har även fått bra hjälp från en mamma här på familjeliv med hur man kunde skriva i vårdbidragsansökan mm, hon finns i autismtråden och skriver en bok om vårdbidrag.

Jag läser mkt i autismtråden men känner lite som du att det är så många där och är man ny så är det väl inte så lätt att bara "komma in i gänget" ;) Även om alla som skriver där är jättetrevliga och peppar, men som du skriver har de flesta det nog med sitt...Men i den tråden finns massor av bra info om man bara orkar plöja igenom hela!

Lycka till med allt nu!

• snartdags

Jag har haft kontakt o diskuterat sonen med förskolan sedan han var ca 2 år och sagt att jag tycker han visar tecken på autism...Som liten pekade han aldrig, ingen ögonkontakt, inget tal, ville vara själv och var allmänt lite off! Vi gjorde massor av hörselundersökningar eftersom vi trodde han var döv men så var det inte...

Men de på förskolan har sagt att vi ska ha lite is i magen...När han var 3 år tyckte förskolan att vi skulle försöka få kontakt med en logoped eftersom han hade ett nästan obefintligt språk. Remiss skickades från bvc till logoped men inte förrän sonen var 3.5 år pga en miss från bvcsköterskan:(Sen tog det ytterligare några månader innan han träffade logopeden.

Då tyckte förskolan att vi även skulle be om en utvecklingsbedömning av sonen, så vi bad bvc skicka remiss även om det. Vi fick dock veta att det skulle ta lång tid innan vi kunde få en utvecklingsbedömning. I början av det här året fick sonen träffa en logoped och hon var väldigt bra, och förklarade tydligt för oss att vår son har någon typ av problem, inte bara med språket utan att det ligger annat bakom också. Då kontaktade jag själv psykologen på bup och mer eller mindre krävde att hon skulle träffa sonen för en bedömning. Då var sonen nästan 4 år, och fick till slut träffa henne...Jag har inget positivt att säga om hennes bedömning eller metoder, men hon satte iallafall en utvecklingsstörningsdiagnos på honom (efter att ha träffat honom 1 gång i en timme). Vi blev helt knäckta av hennes bemötande, och hade svårt att ta till oss det hon sa..Det positiva var dock att hon remitterade oss vidare till hab, och de tog emot oss snabbt, tog bara 1 månad tror jag...

Och där fick vi äntligen träffa bra personer som lyssnade på oss och gjorde en riktig utredning.
    De sa snabbt att hans problem är inte utvecklingsstörning, utan han har problem inom autismspektrat...Efter att ental träffar har de nu satt diagnos autism, och tar bort utvecklingsstörningsdiagnosen helt, tills vidare iallafall...

Jag tror inte att vi hade gjort någon utredning om vi inte fått träffa den där logopeden som var så bra. Hon gjorde klart för mig att jag hade rätt i mina misstankar om autism, och hon bekräftade att sonen hade ett avvikande beteende.

För dem som träffar sonen är det ibland svårt att förstå hans problem, för han verkar ganska normal faktiskt:O Han är glad o framåt, duktig på att imitera andra barn och man luras ofta att tro att han förstår o hänger med bättre än han egentligen gör.

Det är först när man skrapar lite på ytan som man märker att han är lite annorlunda.

Hab säger nu att han i framtiden kanske får diagnos högfungerade autism, de är inte så säkra på att han har en utvecklingsstörning, jag hoppas ju att han "bara" har autism, men det får framtiden utvisa!

Svar på tråden NP-utredningar