NP-utredningar
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.
Jag kom på en annan sak som vi pratade om på NP. Jag sa att min dotter aldrig behöver förberedas för något, vilket inte heller är typiskt inom autism-spektrat. Jag skulle tex kunna väcka henne mitt i natten och säga att "nu åker vi till flygplatsen och åker till Teneriffa" och hon skulle bara bli glad. Då sa terapeuten att det kanske beror på att det är en situation styrd av mig. Om jag bara skulle väcka henne utan att ge henne instruktioner kanske det skulle bli helt annorlunda. Intressant tanke faktiskt!
Vi har också pratat mycket om tid eftersom båda mina barn med svårigheter har väldigt svårt med tidsuppfattning. Det är tydligen vanligt hos dessa barn.
Aha, vad intressant! ja, både vad gäller adhd och autismspektrum så är det ofta svårt med tidsuppfattningen. Vi kör med time-timer hemma och i mobilen. Äggklockor är också bra. Övergångarna har blivit otroligt mycket lättare, och konflikterna kring tv-tittande och annat är minimala numera. T har haft riktigt jobbigt med övergångar väldigt tidigt i livet. Han kunde få jätteutbrott när han skulle avsluta saker och ting om han inte var förberedd på det. Nu "ser" han hur tiden försvinner och kan acceptera det på ett bättre sätt. hans tidsuppfattning har överlag blivit bättre tycker jag. Nu har han en visuell uppfattning om hur mycket fem minuter är liksom. Oj, vad jag svamlar ikväll. Trött, trött.
Lite kort bara innan jag sticker, läste i tidningen attention om världens bästa grej för personer med adhd som glömmer/tappar bort nycklar, plånböcker och mobiler. En midjeväska som man alltid har på sig! Så jädra smart! Gäller ju att hitta en modell som känns okej bara. :)
Jag var hos skolläkaren med min son idag och vi frick iväg pappren. Läkaren sa att hon misstänker ADD hos min son och när vi kom ut frågade jag honom hur det kändes att höra henne säga det. "Inget speciellt, det förändrar ju inte på något sätt den jag är ändå" säger då min kloka son.
Man blir alldeles varm i modershjärtat av att höra sådant.
Dock måste jag erkänna att jag nog tycker att han stämmer mer in på Asperger och min dotter mer på ADD, men det är ju inte jag som sätter diagnoser här. ![]()
Det där med tidsuppfattning känner man igen. Min son Har ingen alls. Han kommer inte heller ihåg sin födelsedag och kan inte vilken dag som kommer när. Timer Har vi också använt oss av. T appar bort saker gör han med. Hans jackor försvinner konstant. Skor med... Även annat. Mamasnest: vad bra ni fått iväg den nu. Går det fort att få tid där sen?
Ja men det var ju inte länge. :) vi Har tre månader här iom vårdgarantin. Men Har fått vänta ännu längre...