• Mamasnest

NP-utredningar

Är det fler som har barn som utreds/ska utredas via NP? Tänkte att det kunde vara skönt att ventilera lite och stötta varandra.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden NP-utredningar
  • Mamasnest
    katja74 skrev 2011-10-14 15:37:00 följande:
    På nätet.:) Jag har fått världens bästa kontaktnät sedan vi fick diagnosen för ett år sen. Fantastiskt med tekniken. Sen blir ni förhoppningsvis erbjudna kurser och sådant om det blir en diagnos. Där träffar man andra och får info.

Spännande med svar snart!
    Jag tror jag vet vad svaret kommer att bli eftersom de bara varit inne på spåret Asperger.
    Men det känns så konstigt, för här hemma är hon ju "som alla andra barn" förutom utbrotten där hon fastnar i något hon säger eller gör. Och jag ser inte jättemånga typiska AS-symptom.
    Ska be dem förklara mer på måndag, då ska ju även läkaren vara med.
  • katja74

Vad olika det kan vara. Vår son var liksom bara "olik" andra tidigt. Han är ganska tydlig i sitt speciella sätt att vara, i alla fall hemma. På dagis märks det inte så mycket nu mera.:) Flickor som har asperger/ adhd är svårare att upptäcka säger de som vet. Manualerna är ju skrivna efter pojkars beteenden och flickor är ofta mindre utåtagerande och mer socialt smidiga.

Ja, det är jättebra förklaring på återgivningen (i alla fall var det så för oss) där de förklarade allt i detalj. Då blev jag oerhört förvånad att sonen gränsade till autismspekrum, men idag så är det rätt klockrent.

• FinastE2010
    Mamasnest skrev 2011-10-14 09:41:46 följande:
    På måndag är det sista dagen på utredningen för lillan och den 1 november får vi resultatet.
    Den 24 oktober ska jag på första samtalet inför sonens utredning.

Hur går det för er andra?
    Vad spännande! Det är ju lite med skräckblandad förtjusning man gör detta! Det är ju ändå "kul" att få veta deras svagheter och starka sidor men givetvis är man supernervös för vad utredningen kommer att visa.

Är ni andra oroliga för att "svara fel" på intervju frågorna? Jag har ju fått många frågor som jag besvarat men ibland vet jag inte riktigt vad jag ska svara då egentlgien inget stämmer riktigt och då blir det att man kryssar i det som är mest korrekt. Har en liten oro att jag ska svara fel på frågorna gällande sonen så att det inte riktigt stämmer och att han får en diagnos han inte har eller tvärtom. Försöker verkligen tänka till, men kan vara svårt att svara på allt ändå särskilt sådant som är  "svårt att kontrollera".

Räknar i princip ner dagarna nu, utredningen börjar som sagt på tisdag den 18de och jag komemr få resultatet den 25e. Det jag tycker är underligt är att många säger det tar flera mån o så lång tid och detta tar bara några dagar? Är det för att det ofta går lång tid mellan testerna för att föräldrarna inte har tid eller har jag missuppfattat något? Tycker det verkar gå så himla snabbt att man blir orolig för att det inte görs ordentligt, dock känns det ju som det är riktigt seriöst, bara så himla kort tid tycker jag?
  • FinastE2010
    Smultron81 skrev 2011-10-14 11:55:18 följande:
    Vi Har sista dagen idag. Och nästa fredag får vi veta vad dem kommit fram till. Bara en vecka kvar sen vet vi. Äntligen! Fast känns ändå lite konstigt och jobbigt.
    Skönt att ha det gjort! Men oerhört nervöst att vänta på vad de kommit fram till. Jag komemr vara supernervös inför det samtalet! Uppdatera gärna så vi får höra hur det har gått, håller tummarna!
  • Smultron81

Fridlyst: så kände jag också över frågorna. Men de vi inte fattade eller visste lämnade vi tomma. Nä att den tar längre tid för en del är nog för att dem där man utreder inte Har den tiden. Vi Har vart där 5 ggr nu och det med en vecka mellanrum för de 4 första p h sen blev det två veckor till det femte.

• Mamasnest
    FinastE2010 skrev 2011-10-14 23:20:18 följande:
    Vad spännande! Det är ju lite med skräckblandad förtjusning man gör detta! Det är ju ändå "kul" att få veta deras svagheter och starka sidor men givetvis är man supernervös för vad utredningen kommer att visa.

Är ni andra oroliga för att "svara fel" på intervju frågorna? Jag har ju fått många frågor som jag besvarat men ibland vet jag inte riktigt vad jag ska svara då egentlgien inget stämmer riktigt och då blir det att man kryssar i det som är mest korrekt. Har en liten oro att jag ska svara fel på frågorna gällande sonen så att det inte riktigt stämmer och att han får en diagnos han inte har eller tvärtom. Försöker verkligen tänka till, men kan vara svårt att svara på allt ändå särskilt sådant som är  "svårt att kontrollera".

Räknar i princip ner dagarna nu, utredningen börjar som sagt på tisdag den 18de och jag komemr få resultatet den 25e. Det jag tycker är underligt är att många säger det tar flera mån o så lång tid och detta tar bara några dagar? Är det för att det ofta går lång tid mellan testerna för att föräldrarna inte har tid eller har jag missuppfattat något? Tycker det verkar gå så himla snabbt att man blir orolig för att det inte görs ordentligt, dock känns det ju som det är riktigt seriöst, bara så himla kort tid tycker jag?
    Ja alltså det här med frågorna var lite lurigt. Frågorna var till för barn 5-15 år och min dotter är ju 4 år. Frågor om skola eller saker som mest rör äldre barn hoppade jag också över.

Jag tror att tiden det tar för en utredning att bli klar beror på just det Landstingets ekonomi om jag ska vara ärlig. Psykologerna och resten av teamen har säkert en bild om vad som skulle vara perfekt, men det funkar kanske inte alltid ekonomiskt.
    Vi har ju gått på flera besök sedan september och vår utredning är klar i november. Men då ansåg de att vi kunde hoppa över vissa saker eftersom de hade ett bra underlag från när vi gick hos BVC-psykologerna samt alla besök hos NPs sjukgymnast.

Det bästa med NP har varit att vår sjukgymnast bad mig ringa då lillan har dåliga perioder så att hon fick se henne även då. I början på sommaren hade hon en sådan period och då gick vi där 2 ggr i veckan i flera veckan, mest för observation. Jag fick tid samma dag jag ringde faktiskt.
    Under den här jobbiga perioden valde hon plötsligt att inte prata med andra människor än mig och tittade inte ens på andra ibland. Mitt i detta hade vi en 4-års kontroll på BVC så jag ringde upp den sköterskan och förklarade läget innan vi kom.
    Hon klarade 4-års kontrollen, men med tolkhjälp från mig eftersom hon inte ville lyssna på, eller prata med sköterskan på BVC.
    Så här illa är det verkligen inte hela tiden, oftast pratar hon och så, men hon får dippar som blir jobbiga för alla.
  • Mamasnest

Nu har vi varit på vårt sista besök under utredningen. Om två veckor får vi svar, spännande och läskigt.
    Nästa vecka ska jag på första samtalet för sonen, sedan startar väl hans utredning.
    Tur att man inte jobbar...

• mady

Varit på bedömningssamtal idag. När samtalet var slut sa psykologen, läkaren och sköterskan till mig och min man: -OJ vilken situation ni har. Vi lägger omgående detta till utredningsteamet och vår förhoppning är utredning inom en månad. Behöver ni hjälp under t´iden?

Liten kovändning måste jag säga, sist när dottern var med så var allt bara så normalt... Klart, jag kunde inte direkt lägga fram alla hennes avvikelser inför henne.

Känns så skönt att äntligen blivit lyssnad på.

Svar på tråden NP-utredningar