• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

Igelkott: Grattis och välkommen hit!

Julia: Då gör du VUL på min födelsedag också, fyller också 9/11 Glad

• Mrs Igelkott

Tack Julia82, Yrväder78 och Najje - helt ofattbart att helt plötsligt vara på en sådan här tråd!

Julia: Härligt att han var positiv! Jag vågar bar njuta lite då och då, har inte fattat det än!
    Turitella: fantastisk bild! Blev riktigt rörd... Längtar tills jag får vara där =)

En fråga:
    Hur ställer alla här på tråden till KUB-tester och annat?
    Jag kan känna att jag inte är intresserad av några moraliska dilemman efter allt vi gått igenom, att ta bort barnet efter allt kämpande känns ju helt uteslutet, särskilt pga någon luddig "sannolikhetsfaktor"... Världen har ju sin gång är det något jag har lärt mig så är det att man inte kan förvänta sig att få det precis som man vill.
    Men jag vet inte, det är ju en ganska komplicerad fråga, vad tycker ni???

• cat rock

Igelkott: Jag har inte tänkt så långt än... Men spontant känner jag som du: jag skulle inte kunna avbryta en graviditet nu! Det som händer händer!!!

• cat rock

Och förresten igelkott: Jag tror vi kommer ha samma BF... Vi hade väl ET/FET samtidigt (14:e?)... Och min eskimå var ju då 2 dagar gammal, alltså motsvarande ÄP 12:e...?

• 7feb

Vi har snackat om kub några sidor bakåt,för mindel handlar det endast om att få veta tidigt om det inte är ett livsdugligt barn

• moii

jag hoppar in lite så här på efterkälken, har inte vetat att jag fortfarande är gravid mer än knappt ett par veckor och vågar inte riktigt tro det nu heller egentligen (här kan man läsa om man vill) och vi har bestämt oss för att vi kör på fosterdiagnostikspaketet. Det handlar inte om att ett barn som har DS eller liknande inte skulle vara välkommet utan snarare att vi vill ha möjligheten att ta ställning om det finns något att ta ställning till. Vi har ju fått lov att fundera över hur vi tänker kring detta med missbildningar under ett tag och vi har insett att åtminstone vi vill veta.

Även om man gör KUB så finns det ju inga garantier för att bebisen inte råkar ut för något annat i alla fall och det känns för oss som att vi behöver veta. Särskilt som vi kanske "bara" får ett barn så känns det viktigt och det handlar säkert om att jag blivit supernojjig över den här incidenten som inträffade.

Å andra sidan är jag inte säker på att vi verkligen haft tid att tänka färdigt. Jag vet inte riktigt hur vi tänker för jag har svårt att vara glad över graviditeten och förstå att jag verkligen är gravid.

• Mrs Igelkott
    cat rock skrev 2011-10-30 10:54:18 följande:
    Och förresten igelkott: Jag tror vi kommer ha samma BF... Vi hade väl ET/FET samtidigt (14:e?)... Och min eskimå var ju då 2 dagar gammal, alltså motsvarande ÄP 12:e...?
    Ja vad spännande! Enligt Familjeliv den 3 juli =)
    Och tack för ditt svar!
    moii skrev 2011-10-30 12:06:42 följande:
    jag hoppar in lite så här på efterkälken, har inte vetat att jag fortfarande är gravid mer än knappt ett par veckor och vågar inte riktigt tro det nu heller egentligen (här kan man läsa om man vill) och vi har bestämt oss för att vi kör på fosterdiagnostikspaketet. Det handlar inte om att ett barn som har DS eller liknande inte skulle vara välkommet utan snarare att vi vill ha möjligheten att ta ställning om det finns något att ta ställning till. Vi har ju fått lov att fundera över hur vi tänker kring detta med missbildningar under ett tag och vi har insett att åtminstone vi vill veta.

Även om man gör KUB så finns det ju inga garantier för att bebisen inte råkar ut för något annat i alla fall och det känns för oss som att vi behöver veta. Särskilt som vi kanske "bara" får ett barn så känns det viktigt och det handlar säkert om att jag blivit supernojjig över den här incidenten som inträffade.

Å andra sidan är jag inte säker på att vi verkligen haft tid att tänka färdigt. Jag vet inte riktigt hur vi tänker för jag har svårt att vara glad över graviditeten och förstå att jag verkligen är gravid.
    Har läst din tråd, så fruktansvärt!!! Fattar att du är nervös... Detta hände en vän till  mig. Men de märkte då att det fortfarande fanns hjärtljud och konstaterade att det var en tvilling som hade släppt, hon hade alltså missfall men ändå en i behåll (de visste inte att de väntat tvillingar).
    Jag har också svårt att fatta - kanske inte tror det förrän man ser det? Vågar ju knappt hoppas på att det skall stanna kvar... Får tänka lite till på detta...
    7feb skrev 2011-10-30 10:54:59 följande:
    Vi har snackat om kub några sidor bakåt,för mindel handlar det endast om att få veta tidigt om det inte är ett livsdugligt barn
    Tack, jag har inte läst hela tråden än, skall kolla vad ni skrivit!
  • Julia82

Jag hade också molvärk i några veckor. Nu känns det inte så mycket längre, går in i v 8 idag, tror att molandet slutade nångång i v 6. Nu har jag istället börjat må illa titt som tätt, men det är helt okej. Alla graviditetstecken är positiva tycker jag ;) Fast lite drygt att må illa och vara hungrig på samma gång. Men jag vänjer mig nog snart.

Hur mår ni andra? När började ni bli runda om magen? Jag tycker redan att min börjar bli rundare, men det kan väl inte bero på graviditeten än?! Har inte rört mig så mycket sista tiden, och tarmarna jobbar inte på i samma tempo som vanligt så det beror nog på det. Jag vägde mig imorse och än har jag inte gått upp något.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF