• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • cat rock

Idag har jag haft riktig "mensvärk" både i rygg och mage, vilket gör mig supernervös! Men peppar-peppar, inget blod i alla fall!
    Jag har mått illa ganska mycket i flera veckor. Inte spytt något, men mer eller mindre illamående hela tiden. Och det har också blivit värre senaste veckan.
    I helgen har jag varit jättekänslig mot lukter. Kom hem och hela huset stank vitlök, sedan har jag vädrat och tänt doftljus, men inget hjälper. Igår gjorde maken omelett, och jag ville bara kräkas av lukten. Samma när jag går förbi den grillade kycklingen på affären. Allt som luktar mat helt enkelt! Och jag vill inte äta... Det enda som går ner lätt är typ yoghurt och glass. Inte för att jag spyr (som sagt) men jag känner mig bara äcklad av mat...

Men det är egentligen ALDELES för tidigt för mig att ha riktiga symtom eftersom jag bara är i v.5 än... Har inte ens passerat mitt riktiga TD... =)

I vilken vecka ungefär får man göra det första ultraljudet när man gjort ivf? Och varför gör man ett tidigare då?

• Julia82

Ja jag hade med "mensvärk" i början och var livrädd varje gång jag gick på toaletten! Men det värsta har som sagt gått över nu.

Att du reagerar så stark är väl inte så konstigt, i början ökar ju hormonnivåerna jättemycket, och du är ju inte van vid det! Det är nog helt normalt :)

Jag gjorde vul i v 6+3, men det var enligt läkaren en vecka för tidigt för att vi skulle kunna se att allt såg bra ut. Barnmorskan hade nog fått ett hjärnsläpp när hon bokade in mig. Vi ska tillbaka igen i nästa vecka, då är jag i v 9. Jag vet inte exakt varför man gör extra UL efter ivf, men jag tycker att det är jättebra :) Dom vill väl vara säkra på att allt ser bra ut när dom skriver ut en från deras behandling.

• Mrs Igelkott
    cat rock: Jag mår också illa, främst när jag inte ätit på ett tag. Men bara litegrann. Vaknar oftast på natten och mår illa/är hungrig. Då tar jag ett glas mjölk, då går över och jag somnar igen. Är extrem doftkänslig, så vissa saker är jag inte sugen på. Det är väldigt jobbigt att åka spårvagn, känner så tydligt hur alla luktar, ha ha!
    Och jag är av någon anledning extremt sugen på kolsyrat vatten =)

Julia 82:
    Idag ringde jag Sahlgrenska och meddelade hur det har gått - jag har också fått UL inbokat i v. 9.
    Händer detta verkligen mig???
    Skrattande
  • cat rock

Fasen! Att testa eller inte testa... Nu velar vi fram och tillbaka! Ska man testa en gång till, bara för att se om det verkligen stämmer att vi är med barn? Eller ska man leva på hoppet (och osäkerheten) bara för  att man är så himla rädd för att plusset blivit ett minus?

• moii

alltså det här med symptom... Det är lite farligt att jämföra för man blir så orolig om man inte har symptom som de andra. Och jag tror också att man får dem olika intensivt olika länge och tja.. helt enkelt olika. Dessutom upptäckte jag då när jag i fem veckor trodde att jag haft ett missfall - att många symptom stämmer både för missfall och graviditet så man ska nog inte oroa sig för att det är missfall hela tiden och inte googla för mycket.

Fast jag kan ju inte heller låta bli att jämföra symptom.. så här är mina:

molvärk - liksom lite svidande från före TD till ca v5
    från v 6 ont i brösten och trött - tyckte inte om kaffe längre

sedan upphörde ungefär allt nu i v.12 tyckte jag  (fast kaffe är fortfarande inte skitgott och nu är jag känsligare för lukter) och det har ju gjort mig orolig fast nu har jag läst att så är det ofta att kroppen vänjer sig vid hormonhalterna och att man slutar känna symptom.

• cat rock

moii: jag pratade i helgen med en kompis som har en 6-månaders dotter. Hon sa att hon mådde illa i ca 3 månader, sedan mådde hon bättre än hon gjort någonsin innan fram till typ  6-7 månaden. Därefter började hon känna sig tung och så... Men jag antar att det kan gå upp och ner hur man mår hela tiden!

• Moa Li

Hej allesammans! Och grattis till era plus!

Har varit på ultraljud nu i vecka 8 och fått se den lilla minibebisen bär inne, med ett stort pickande hjärta.
    Jag bokade också in tid för KUB-test och hälsosamtal.

... jag vill inte heller ha någon moraldiskussion, men vi tänker att vi vill göra kUB-test för att få veta hur allt ligger till. Jag skulle tycka det var extremt jobbigt att göra en abort efter IVF, men vill ju trots allt få ett friskt barn. Ställning får man ta den dagen det är aktuellt, med fakta på bordet. Skulle inte kännas rätt att sätta ett sjukt barn till världen efter en IVF. Men jag har inte tänkt längre än så.

i vecka 14 har vi nästa ultraljud och om allt ser bra ut tänker vi berätta om graviditeten officiellt.

• Mrs Igelkott

Tack =)
    Jag förstår verkligen vad du menar, samtidigt om man får hög sannolikhet på KUB så måste man ju komplettera med fostervattensprov för att veta säkert, och det ger ökad risk för missfall. Det är även det dilemmat jag är rädd för att stå inför! Vet inte alls hur jag skall tänka.. Himla svår fråga detta.
    Tack för svaret!

• ekke

Hej tjejer, hoppas på att få joina er om två veckor, så jag lägger till tråden i mina favoriter! :)

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF