• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mamaobabba
    moii skrev 2011-11-09 19:39:09 följande:
    Mammaobabba det räcker med att man berättar på plats. De kan sånt!
    Moii: Perfa! Tack för infon! Skönt med någon som vet!
    Man, blir ju både upprörd och stressad när man läser om hur 7feb har blivit behandlad! Obestämd
  • Najje79

7feb: Blir så jävla (ursäkta!) upprörd. Så fruktansvärt oprofessionellt! Stackars, stackars er som har varit tvungna att gå igenom detta!! Vad skönt att det ordnade sig till slut och SÅKLART mår din bebis jättebra!
    Varmaste kramarna!

• Mrs Igelkott
    7feb: fruktansvärt att ni behövde gå igenom detta!!!! Tänk att man måste vara så jäkla alert hela tiden, det är inte alltid man orkar med...  Men vad skönt att det såg bra ut till slut!
    Funderar allvarligt att inte göra KUB efter din berättelse, verkar ju kunna bli hur som helst. Tack för att du delade med dig. Stor kram!
  • Mrs Igelkott
    Jupa: Du har säkert rätt, VUL är det nog!

Hera78: Välkommen - hoppas hoppas!!!

Mammaobabba: Jobbigt med bebisspråket, har jag också svårt för... Hoppas hon skärper sig.
    Svårt med KUB-frågan (ursäkta att jag bara pratar om detta hela tiden). Jag är precis som du redo att ta det som kommer. Men argumentet att veta lite mer om vad det skall bli är bra tycker jag. Samtidigt är det värsta med KUB är ju att man egentligen inte får reda på någonting, kanske bara får en massa ångest i onödan... Var lite mer inne på att göra det efter att hört allas åsikter här, nu är jag lite mer mot att göra det efter 7febs traumatiska upplevelse.. Funderar på att kanske gå till en privat klinik och betala för ett extra ultraljud istället, för att se att det  "ser bra ut".

Ylva75: Härligt med inbokat ultraljud! Jag har inte ringt någon MVC än, kanske dags (tänkte att jag skulle vänta till efter VUL men då blir det ju jättesent!) Hoppas den värsta oron går över snart.

Julia 82: Fantastisk med det lilla pyret! Måste kännas absolut underbart!
    Jag mår bra, tack. Glad för illamåendet precis som du =) Lite orolig för att det bra skall vara en tom säck på VUL om två veckor, men annars för det mesta glad och lugnare för var dag som går!

Kram!
  • Mamaobabba
    Mrs Igelkott skrev 2011-11-09 21:15:11 följande:
    Jupa: Du har säkert rätt, VUL är det nog!

Hera78: Välkommen - hoppas hoppas!!!

Mammaobabba: Jobbigt med bebisspråket, har jag också svårt för... Hoppas hon skärper sig.
    Svårt med KUB-frågan (ursäkta att jag bara pratar om detta hela tiden). Jag är precis som du redo att ta det som kommer. Men argumentet att veta lite mer om vad det skall bli är bra tycker jag. Samtidigt är det värsta med KUB är ju att man egentligen inte får reda på någonting, kanske bara får en massa ångest i onödan... Var lite mer inne på att göra det efter att hört allas åsikter här, nu är jag lite mer mot att göra det efter 7febs traumatiska upplevelse.. Funderar på att kanske gå till en privat klinik och betala för ett extra ultraljud istället, för att se att det  "ser bra ut".

Ylva75: Härligt med inbokat ultraljud! Jag har inte ringt någon MVC än, kanske dags (tänkte att jag skulle vänta till efter VUL men då blir det ju jättesent!) Hoppas den värsta oron går över snart.

Julia 82: Fantastisk med det lilla pyret! Måste kännas absolut underbart!
    Jag mår bra, tack. Glad för illamåendet precis som du =) Lite orolig för att det bra skall vara en tom säck på VUL om två veckor, men annars för det mesta glad och lugnare för var dag som går!

Kram!
    Ja, det är ju definitivt ett starkt argument för att bara göra ett extra UL, att slippa ev. ångest och att bli behandlad som 7feb. Huvva. Jag blir ledsen och arg bara jag tänker på det!! Skrikandes

Hoppas också att BM skärper sig. Känns jobbigt att behöva byta också, man vet ju inte säkert att nästa är bättre.. Liksom.

Jag tycker att du ska ringa MVC och boka in dig/er.
    De vill ju ha ett hälsosamtal innan inskrivningen om man inte varit gravid nyligen. Och det brukar de göra runt v. 7 och framåt.
    Vi blev tillsagda att boka med MVC inom någon vecka när vi lämnade IVF-kliniken efter insättningen. Så att allt skulle vara klart efter VUL.
    Men, det är väl olika på olika kliniker, vad de ger för information och instruktioner, liksom. Alla verkar ju ex. ha TD på väldigt olika tidpunkter efter insättning och VUL på väldigt skilda veckor.

Kram!
  • 7feb

Tack för era kommentarer. Jag och mannen var helt slut igår. Idag funderar jag nästan på att anmäla. Vi gjorde detta på Emma ultraljudsklinik i Malmö. Så mycket oro och förtvivlan i onödan. När jag berättade för mamma började hon gråta för vi blivit så illa behandlade. Och jag är faktiskt oftast rätt tålig och rycker på axlarna och ingen rättshaverist men jag önskar ingen detta och framförallt så MÅSTE informationen till oss som gjort IVF fram om att blodprovet inte är tillförlitligt!!!! Tack för ert stöd här inne. Kram

• moii

Alltså, jag vill inte på något sätt förringa det någon varit med om men kub är inte ens 100%igt om man ska vara petigt. Era kliniker har väl misstänker jag berättat om ivf + kub att det till och med kan vara så som många påpekar här att det inte kanske är värt det för man vet ändå inte riktigt.

Kubtestet är väl en sak men svårast är väl vad man gör med svaret! Orkar man, vill man ta ställning till ytterligare en sak.

Sedan ska man nog vara på det klara med att vi som gör Ivf eller icsi oftare är experter än vanliga sjuksköterskor och barnmorskor och för all del de flesta läkare också. Det är ju ett riktigt specialområde och alla kan inte vara inlästa på allt. Även om det vore önskvärt att de som gör kub-test kan allt inom det. Vilket jag fått för Mig att de kan för man får ju svara på frågor innan om bf eller senaste mens eller ET osv. Det är där de ju ska ta hänsyn till att det är Ivf för att kunna göra en beräkning.

Jag har också blivit felbehandlad. I 5 veckor trodde jag att jag fått missfall + att jag fick abortpiller som skulle stöta ut resterna ur kroppen men det var inget missfall. Läkaren på gynakuten gjorde fel, för sånt händer. Fast det inte får det. Det är inte ok med fel som ditt eller mitt men det kanske bli bättre om man ber dem göra en utredning och se över sina rutiner. Ta upp oron och berätta vad den gjort med er.

• 7feb

Men det är ju den informationen vi inte fått, att IVF påverkar KUB. Kub är inte 100% men man måste ju ändå få sin riskbedömning på riktiga siffror och inte vilka siffror som helst datorn slumpar fram och jag tycker inte att det är ok att acceptera att man själv måste informera sig om saker som man inte ens kan gissa sig till. Därför håller jag med om att man måste informera kliniker, IVF par, mvc osv att bli bättre på deras rutiner. Jag tycker Sverige verkar ligga efter med kunskap och bemötande med IVF par. Man behöver inte vara expert men man måste informera om saker som kan påverka männsikors liv så som det gjort i bägge våra fall.

• moii

Tror verkligen inte att Sverige ligger efter andra länder angående ivf. Har släkt som gjort ivf i USA och vänner i Bryssel som gjort ivf och jag tycker nog att deras information är mer bristfällig än Min i de flesta fall. Sedan fungerar man ju så klart olika. Jag tar alltid reda på saker och funderar nog onödigt mycket på hur hormoner påverkar tex osv.

Tycker att det är konstigt ändå att din klinik inte har berättat om tex kub Och ivf för det tror jag att många gör. Min mvc- sköterska sa det också till mig att tänka på det.

Sedan vill jag verkligen understryka att jag förstår att det var traumatiskt för er att det blev som det blev även om ni fick reda på hur det ligger till till slut! Man är ju så sårbar i sitsen som man är i och kanske särskilt som både ivf och förstagångsförälder.

• 7feb

Det stora problemet är just att ingen varken IVF klinik, ultraljudsklinik eller mvc har sagt det till mig och det står inte som upplysning om man inte skriver in sökord som IVF och kub. Ja kanske skulle jag gjort det jag tycker ändå att det är katastrofalt att så många har missat informationen. Var hos min bm idag och hon har aldrig hört talas om det. Som omföderska med en son genom sponta graviditet så kan jag säga att jag tycker utbudet av stöd under IVF också är extremt bristande. Det finns stödgriupper för folk som är rädda för blommor men inte för människor som går igenom IVF. Jag tror uppriktiktigt sagt att sjukvården inte riktigt vet hur man ska bemöta folk och problem som uppstår. Det önskar jag kunde förändras.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF