• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Mamaobabba

Ouh, vilken natt..
    Kunde inte somna pga smärtan som molade och högg i magen. Och vid fyra när jag gick upp på toaletten så kom det blod. Inte bara spots utan en rejäl blödning. Förvånad
    Så efter att först haft panik och gråtit en skvätt, ringde jag till gynakuten och de bad oss komma in.
    Lååååång väntetid efter första provtagningen och sen efter några timmar var den äntligen dags att träffa läkaren och göra ultraljud. Och allt såg bra ut!
    Åhhhh! Vilken lycka att se att krabat mådde fint, att hjärtat pickade och att h*n hade växt sen sist! Hjärta Och vi ska fortfarande bli föräldrar! Woohoo! Skrattande
    Blev informerade om att andra lilla minis hinnsäck fortfarande ligger kvar och att det tydligen är ganska mycket blod som kommer att behöva komma ut.
    Så nu får jag väl försöka ha lite mer is i magen, även om de sa att jag självklart var välkommen in igen om oron smyger sig på!

Gällande KUB och IVF så har jag inte heller fått den informationen någonstans ifrån.
    Vare sig Fertilitetsenheten på KS i Huddinge, eller av BM på MVC.
    Så, samma sak hade nog kunnat hända mig, om jag inte haft tillgång till den här tråden.
    I övrigt så har vi inte fått särskilt mycket information om något, ex. hur stor chans vi har att bli gravida osv.
    Vet inte om det hänger på att vi har en gullig, men förvirrad läkare eller om det är något som brister på kliniken som helhet.
    De missade dessutom att ge mig information om att jag skulle vara sängliggande och hemmavarande efter missfallet på ena mini.
    Det var något jag fick reda på först dagen efter när jag ringde för att prata om smärtorna jag upplevde, och sköterskan säger "men du är väl inte på jobbet?!". Sen dröjde det ännu ett dygn innan jag de facto blev sjukskriven av min IVF-läkare trots förhöjd risk för missfall.
    Så.. misstag sker, och jag är ytterst tacksam att de inte, hittills iaf har orsakat några problem.
    Vet inte vad jag skulle tagit mig till om det faktiskt hänt något, och vill helst låta bli att tänka på det.

Hoppas att alla vi ska ha större "tur" framöver och att vi och magarna ska få må bra! Hjärta
    Kram!

• 7feb

Mammaobabba, vilken mardröm! Och vilken lycka att allt ändå såg bra ut! Stor kram

• Mammaspärlaa

... Vi fick reda på kub/test i tisdags att vårt lilla barn är sjukt. På ul v. 15 visade nacken etc bra värde, mitt blodprov drog ned till 1:2. Vi gjorde moderkaksprov i förrgår och fick svar igår. Barnet kommer inte överleva en förlossning då det är mkt svårt skadat. Det här är så ledsamt.. Förtvivlade är vi..Förstår inte hur jag ska klara av att föda ut detta barn efter helgen.

• Mamaobabba
    Mammaspärlaa skrev 2011-11-11 21:43:53 följande:
    ... Vi fick reda på kub/test i tisdags att vårt lilla barn är sjukt. På ul v. 15 visade nacken etc bra värde, mitt blodprov drog ned till 1:2. Vi gjorde moderkaksprov i förrgår och fick svar igår. Barnet kommer inte överleva en förlossning då det är mkt svårt skadat. Det här är så ledsamt.. Förtvivlade är vi..Förstår inte hur jag ska klara av att föda ut detta barn efter helgen.
    Åh, nej!!! Vad ledsamt och tungt att behöva gå igenom!
    Finns ju inga ord i det här läget som tröstar, men jag skickar all styrka och värme som jag kan till er genom tanken!
    Kram!
  • Gulia84

Ånej! Alla styrkekramar till er Mammas Pärla!
    Jag blir så ledsen. Varför ska det drabba fel människor?
    kramar

• 7feb

Mammas pärla jag börjar gråta när jag läser det du skriver. Det finns ingen tröst att ge alls. Alla mina tankar till dig och din man.

• Mammaspärlaa

Tack det är så ledsamt.. Är påväg till sjukhuset nu för att få tabletter för att hjärtat ska sluta slå.. Känns som man är på botten av avgrunden... Kan inte sluta gråta och ångesten är så stark...

• Najje79

Mammas pärla: Jag och min man skickar våra varmaste kramar, båda började gråta när jag läste ditt inlägg! Det finns inga ord för hur orättvis det här är! Jag finns här, säg bara till hur jag kan hjälpa dig, om du vill!
    Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• Hera78

Men nej! Så fruktansvärt ledsamt, Mammas Pärla, det finns inga ord för hur ledsen jag är för er skull! Kramar Hjärta

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF