• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

moii: Det är olika från landsting till landsting tror jag. Hos oss blir man erbjuden KUB från 33 år och uppåt och jag är 32... Rynkar på näsan, jag har försökt att påpeka min historia av missfall, det är ju trots allt bara ett år det felar på för mig, men de gav inte med sig.

• Moa Li

Jag är 30 och de frågade om vi vill göra KUB utan att jag själv frågade efter det. Bor i Linköping

• 7feb

Innan ni gör Kub så läs mitt tidigare inlägg. Mammas pärla igen.... Alla tankar är hos er.

• Moa Li

7feb: Ja, jag har läst dina inlägg och tycker det gett bra information. Ska bli intressant att se vad de informerar om - med din fakta i bakfickan.

• Gulia84

Nä nu är jag både arg och orolig! Hur kan de skriva så här? Jag laddade ner Liberos gravidapp på min iPhone och så här står det:

Ett tidigt graviditetssymtom hos vissa kvinnor är illamående, med eller utan kräkningar. Det här kallas ofta för “morgonillamående” (vilket kan kännas som ett dåligt skämt om du mår illa dagarna i ända).
    Du är inte ensam. Sju av tio kvinnor mår illa i början av graviditeten.
    Det finns åtminstone en ljuspunkt: kvinnor som mår illa och kräks har mindre risk för missfall.

Jag mår inte nåt illa. Ska jag bli ÄNNU mer nojjig nu då?!!??

• Najje79

Jupa: Jag är gravid med tvillingar och alla säger att "då mår man dubbelt så illa, jättelänge", det står också på de flesta info-sidor. Jag har nojjat som sjutton över detta då jag inte har mått illa nästan nånting (är känslig mot vissa lukter som tex sopor och kaffe, kan få kväljningar men är inte illamående). Har inte haft morgonillamående eller känt av det när jag är hungrig.
    Varenda läkare jag har träffat samt min BM har sagt att jag absolut inte ska oroa mig över det, det är jätteolika och jag / vi ska vara glada att slippa det.
    Så illamående är ingenting man "måste" ha för att det ska vara en frisk graviditet.

• Gulia84

Nä det hoppas jag inte. Man Blir ju tokig på sånna uttalanden.
    Men klart jag nojjar ändå då jag inte har ett enda symtom. Men en vecka kvar till VUL så då hoppas jag man kan lugna opp si! :)

Tack för att du lugnar mitt sinne en aningens Najje!! :)

• Najje79
    Gulia84 skrev 2011-11-13 20:56:27 följande:
    Nä det hoppas jag inte. Man Blir ju tokig på sånna uttalanden.
    Men klart jag nojjar ändå då jag inte har ett enda symtom. Men en vecka kvar till VUL så då hoppas jag man kan lugna opp si! :)

Tack för att du lugnar mitt sinne en aningens Najje!! :)
    Jag vet precis hur det är. Vilken v är du i?

Jag är i v 16 och nojjar fortfarande över allt. Jag tror att magen minskar, det gör ont, det gör inte ont, kollar toapappret varje gång jag är på toa etc etc.

Men jag har bestämt mig för att inte stressa upp mig över att jag nojjar. Jag vet varför jag är orolig och har all rätt att vara det, det blir inte bättre av att jag ska ge mig själv dåligt samvete över det. Bättre att oroa sig och vara lugn i det, om du förstår vad jag menar...
  • moii

Har heller inte mått illa något och före v. 7 hade jag inte några symptom alls och ganska få nu också förutom trötthet huvudvärk och hunger. Man ( läs jag) läser för mycket och det skapar stress.

• Gulia84

Jag är i v 7 bara så det kan ju komma symtom när som.
    Och jag har lite ont i min högra äggstock. Så det är man oxå nojjig över.

Men det är ju så, när man väl lyckats så är man ju livrädd att nåt ska hända!
    Nä, hålla på och stressa upp sig hela tiden är jag trött på! Jag ska njuta så länge jag kan.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF