• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • 7feb

Har precis pratat med kliniken igen och det var mina blidvädren som drog ner resultatet. Bebisens nackspalt var 1,5 mm. Vi ska in i eftermiddag och göra ett nytt UL som mäter barnets kroppsdelar och näsben innan vi tar beslut om fvp. Grättens kvällen igår och hela natten. Fan att inte allt kunde vara bra. Tydligen är det ingen som vet hur man ska behandla IVF i blodvärdena.

• moii

7feb var går du? Där jag gick tog de stor hänsyn till det! 1,5 är litet nackspalten när vi gjorde var 1,7 och räknas som lite eller normalt. Vi fick inte förhöjd risk och jag är 35 kanske du ska be dem ringa Karolinska där de kan sån här?

• Ylva75

Hemma från jobbet idag med. Hostar fortfarande större delen av nätterna.
    Passade på att ring till mottagningen å bokade ett UL den 28/11, å innan dess ett besök på MVC den16/11 för hälsosamtal...börjar bli lite verkligare när man tar tag i praktiska saker. Men nojjar mej fortfarande för MF mest hela tiden....

• Mamaobabba
    Jupa: Skönt att höra att du mår bättre nu och att magen blir mindre.. Snart ska den ju bli större igen! När fick du tid för VUL?

Igelkott: Vad skönt att du mår illa och att allt verkar "vara som det ska", trots smärtan!

7feb: Vad jobbigt för er. Hoppas fortsatta undersökningen går bra och att ni får ett positivt besked. Håller alla tummar, tår och leder nu!!

Hera78: Välkommen, nu får vi hoppas på ett plus!

Ylva75: Kul att du "är på banan" nu! Visst är det spännande med allt!

Själv var jag på inskrivning igår och det kändes helt okej. Barnmorskan var.. okej..
    Pratade tyvärr "dadda-språk", liksom för att trösta när vi pratade om missfallen.
    Och jag har såååå svårt för sånt. Skrikandes Jag är inte tre år!
    Och det känns falskt, som att man inte kan känna empati på riktigt, utan måste fejka ett medlidande. Suck.
    Men, övrigt verkar hon bra. Så jag hoppas hon skippar "daddandet", framöver. Får ju ändå ge henne en chans till.
    Vi har fått tid för KUB-testet nu; 23/11, men vi tog alla blodprover igår, så det är klart.
    Jag är jättenervös inför KUB:et.
    Vill ju visserligen bara veta att vår bebis kommer att överleva, att det inte är några svåra missbildningar eller så.
    Jobbar ju i omsorgen nu, med personer med funktionsnedsättning så jag ser inga problem i att få en bebis med kromosomavvikelser.
    Men.. det känns ju ändå jobbigt, om man får ett negativt besked, eller om de skulle upptäcka något "fel" på lill*n.
    Nåja, jag ska försöka att inte noja nu. Det som ska ske, kommer att ske, liksom.
  • Julia82

Nu har jag kommit hem ifrån dagens VUL och det blev glada besked! Ett litet pyre på 1,8cm bor där inne i magen och hjärtat slog så fint så :) Vilken underbar känsla det här är! Dessutom fyller min man 30 år idag så bättre "present" kunde han inte få ;) Allt såg jättebra ut, och läkaren sa att våra chanser till en bebis nu ligger på 95%. Hemt otroligt!!! Jag är i v 8+2 idag, och bf 18 juni. Imorgon är det inskrivning på MVC :)

Hur mår ni andra ?
    Kram

• Mamaobabba
    Julia82 skrev 2011-11-09 16:06:39 följande:
    Nu har jag kommit hem ifrån dagens VUL och det blev glada besked! Ett litet pyre på 1,8cm bor där inne i magen och hjärtat slog så fint så :) Vilken underbar känsla det här är! Dessutom fyller min man 30 år idag så bättre "present" kunde han inte få ;) Allt såg jättebra ut, och läkaren sa att våra chanser till en bebis nu ligger på 95%. Hemt otroligt!!! Jag är i v 8+2 idag, och bf 18 juni. Imorgon är det inskrivning på MVC :)

Hur mår ni andra ?
    Kram
    Woooohooo!! Vad härligt!! Grattis till er!
  • 7feb

Hej
    Vet inte var jag ska börja ens. Så många fel har begåtts mot oss, så lite fakta har talats om.
    Igår ringde det endast med beskedet att det var hög risk för DS och att de skulle skicka siffrorna. De gjorde de inte. Vi försökte nå dem hela dagen eftersom vi var helt förtvivlade. Hela kvällen grät jag och har knappt sovit en blund i natt.
    I morse ringde min man kliniken, först sa han att det är omännskligt att ringa och ge ett sådant besked utan att kunna styrka det med fakta. Vi visste ju inte var felet låg. Sen redovisades det via mail. Och där visade det att det var mina blodvärden som drog ner det rejält. Bebisens nackspalt var 1,5 mm vilket är godkänt och åldersfaktorn låg på vad den borde men mina blodvärden låg på 1:33
    Efter att ha försökt få information från dem vad detta innebär så framkommer det att blodvärdet är helt opålitligt eftersom jag gjort IVF. Blodvärdesiffran hade kunnat bli VAD SOM HELST!!!!!!!!
    Då höll min man på att få spel, då erbjöds vi extra UL där de mätte om allting samt konstaterade ett näsben och helt felfri hjärtfrekvens. Den nya uträkningen gav oddsen 1:483
    Dvs helt okej och inget fostervattensprov behövs. Enligt läkare och ul så är barnet helt friskt.

Om de visste vad de utsatte oss för när de igår bara ringde och gav oss det fruktansvärda beskedet utan att ge oss siffrorna och att det dessutom är baserat på vilka möjliga siffror som helst borde anmälas.
    Alla som gjort IVF riskerar ju att få felaktiga provsvar och och utsätta sig för fvp och kanske mista ett helt friskt barn, eller få superbra siffror och föda ett sjukt.

Nej innerst inne så tror jag barnet är frisk och har trott det hela tiden men eftersom vi fick såpass dåliga besked vilket de oddsen ÄR så har det senaste dygnet nog varit det värsta hittills.
    Och ni vet hur det är när man oroar sig för barnet man bär, det finns ingen tröst.

Jag är trött utmattad ledsen lättad och helt slut.

Tack för all support och ha det i åtanke när ni gör KUB att blodvärdet kan vara precis vilken siffra som helst

• Mamaobabba
    7feb: Vad härligt att höra att allt gått bra idag och att inget fvp behövs!
    Men, fyyyyyyf*n för att behöva gå igenom vad ni har gjort! Jag lider verkligen med er!
    Såå fruktansvärt oproffessionellt och omänskligt att bete sig så!
    Jag hoppas verkligen att kliniken gett er en ordentlig ursäkt!
    Och det är klart att bebben mår fint nu! Nu ska allt gå bra! Hjärta
    Var gjorde ni KUB någonstans?

Vi ska göra vårt på KS i Huddinge, så jag hoppas verkligen att de har lite bättre koll eftersom det även är där vi gjort vårt IVF.. (även om det nu inte är samma avdelning)
    Ska man ringa dem och meddela innan att man gjort IVF eller räcker det om man säger det när man är där? Eller ser de det i min journal kanske.. Oj, vad mycket frågor jag fick nu.
  • Moa Li

7feb: Kram. Skönt att ni fick klarhet i det hela iallafall. Tack för infon också. Bra att veta mer för oss som gjort IVF. Jag funderar ju nu på om det ens är värt att göra ett prov

• moii

Mammaobabba det räcker med att man berättar på plats. De kan sånt!

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF