• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • 7feb

Ullared är toppen! Ska dit nästa vecka och köpa saker! Synd att vi bor långt ifrån, vi har nämligen ett skötbord som vi inte tänkte använda. Tre saker som jag tyckte var dyrt och onödigt och som vi nästan aldrig använde var 1. Badbalja 2. Skötbord ( har det som Najje säger ) 3. Blöjhink!!! De är dyra, platspåsarna till är dyra och de luktar fast att de säger att de inte ska. Vi la pengarna på en tät plåt soptunna från bauhaus och har hundbajs påsar till blöjorna. Luktar lika illa men billigare!!! När de börjar äta mat kan man ändå inte fylla en hink med bajsblöjor, de måste ut med en gång:)

• moii

Hett tips för att slippa det
    Mesta av lukten använd påsklämma till påsen i blöjsoptunnan har flera bekanta som gör så och det luktar sällan!

• Julia82

Jag har bf 18 juni :) Vi har ett stort hus med några rum "över" så för vår del ska set bli jättekul att få i ordning och kunna använda hela huset för första gången. Känns som att barnkammaren inte kommer användas så mycket första året, vi vill ju ha bebisen hos oss på nätterna. Men det blir nog mysigt att leka och mysa i när bebisen blir lite större.

Jag har bara hört dåliga saker om blöjhinkar så det kommer jag inte köpa någon. Bättre att köpa en vanlig i metall och tömma oftare. Hundbajs-påsar är nog en bra ide för att slippa värsta lukten.

Det kommer garanterat bli några vändor till Ullared innan bf, då ska jag bunkra upp med grejer till liten :) Sååå kul att få köpa sånt äntligen!!

• Turitella

Hej tjejer!

Längesen jag skrev nåt, men jag läser vad ni skriver flera gånger i veckan.

Är i vecka 33 nu, helt galet vad fort det går!!! Jag längtar efter honom så jag tror jag ska bli galen och han rör sig mest hela tiden där inne.

Igår var vi på tillväxtUL. Låg precis på normalstrecket på vartenda mått läkaren tog. Skönt! Fick fram en beräknad vikt just nu på 2007g och fortsätter det likadant så kommer han väga ca 3500g när han föds. Precis medelvikten för en svensk bebis. Perfekt! Ligger med huvudet nedåt och det är inte troligt att han vänder sig fel nu, han börjar göra sig redo för att komma ut till oss. Hurra! Hjärtat slog så fint och man såg bröstkorgen höja och sänka sig då han tränar andningsfunktionen.

Har börjat få så ont på en fläck i ryggen när jag jobbat en hel dag. Står och går mycket i en ICA butik och det börjar kännas nu att man börjar bli stor. Det är precis under BH-bandet på höger sida bredvid ryggraden. Kan ju egentligen inte vara bebis och den tunga belastningen, borde jag inte ha mer ont längre ner då. Typ i svanken? Kan det vara någonting som ligger i kläm nu när magen växer så? Vad tror ni?
    Sen känns det även ner i skinkorna bak efter en heldag och lite i ljumskarna.

Kramar på er!

• Moa Li
    Turitella skrev 2012-03-10 11:14:49 följande:
    Har börjat få så ont på en fläck i ryggen när jag jobbat en hel dag. Står och går mycket i en ICA butik och det börjar kännas nu att man börjar bli stor. Det är precis under BH-bandet på höger sida bredvid ryggraden. Kan ju egentligen inte vara bebis och den tunga belastningen, borde jag inte ha mer ont längre ner då. Typ i svanken? Kan det vara någonting som ligger i kläm nu när magen växer så? Vad tror ni?
    Sen känns det även ner i skinkorna bak efter en heldag och lite i ljumskarna.
    Turitella: Jag känner av precis den fläcken du beskriver. Undrar också vad det beror på?
  • moii

Sitter men på kontor och klapprar hela dagarna eller har monoton arbetade löning är det just där
    Man brukar få ont. Gymnastik och rörelse hjälper. :)

• Najje79

turitella: Jag har funderat över vart du tog vägen, härligt att höra ifrån dig!!

Vad skönt att allt är bra med bebisen!

Jag har också haft ont på precis den punkten, jag började gå på massage varannan vecka och det hjälpte. Fast jag fick nog ont för att jag var för stillasittande medan du kanske har överansträngt dig i jobbet.  När går du på mammaledighet?

• 7feb

Turitella! Härligt att höra från dig! Det låter som mild foglossning eller ichias det du beskriver som strålar i skinkorna. Finns inget bot mot det förutom vila och att få ut honom:) Jag börjar nu inse att jag ska bli tvåbarnsmamma!!!! Helt sjukt.....tänk vad vi längtat och kämpat och nu är vi snart där. Hejja hejja :)

• Julia82

Va kul att du kikade in Turitella, jag har funderat på hur det är med dej :)

Tänkte berätta om skivan jag skrev om häromdagen, Avslappning för gravida. Det är mindfulness med fokus på bebisen och förlossningen, och första gången jag gjorde övningen var helt otrolig. Man ligger ner i sängen, med händerna på magen medan rösten på skivan guidar en igenom hela kroppen tills man är helt avslappnad. Sedan ska man föreställa sig sin bebis där den ligger i det varma fostervattnet, man skulle föreställa sig hur bebisen ser ut med sina små öron, ögon och den lilla munnen. Då kände jag hur bebisen tryckte sig ut mot mina händer. Rösten fortsatte prata om bebisens kropp, om dom små armarna, händerna och fingrarna. Och då kände jag hur bebisen trycker sig ut ännu mer, och så fortsatte det! Till slut kände jag verkligen hela bebisens rygg och huvud mot mina händer, så fantastisk känsla!!! Avslappningen fortsätter med fokus på förlossningen, att man ska föreställa sig hur förlossningen startar och att man andas igenom samandragningarna och att man kan vara helt lugn eftersom både kroppen och bebisen vet precis hur en förlossning går till. Man guidas genom hela förlossningen fram tills bebisen ligger i ens famn. Sedan förs man tillbaka till här och nu, och ska återigen fokusera på bebisen i magen. När skivan var klar (tog kanske 20 min) och jag gick upp från sängen var min mage enorm. Jag såg ut som att jag var höggravid och skulle föda vilken dag som helst, min man såg mig och blev helt förstummad! Det tog nog en halvtimme innan den blev som vanligt igen, så bebisen måste legat så långt ut den bara kunde komma.

Jag har än inte känt någon oro inför förlossningen, men om jag hade gjort det kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att göra en sån här övning varje dag. Det gör ju ingen skada i alla fall, så ni som känner er nervösa kanske ska ge det en chans?! Det finns ju en massa olika appar att ladda ner till sin smartphone också om man inte vill köpa skivan.            

• Najje79

Julia: Vilken otroligt häftig upplevelse!! Vad heter skivan? Jag gör en del avslappningsövningar för min egen del, men att få den upplevelsen tillsammans med sitt barn... wow! Finns skivan att köpa, vet du det?

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF