• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Moa Li

Jag har lyssnat till den skivan i vatten under gravidyoga/vattengympa. Tror det var barnmorskan som höll i den träningen som läst in skivan - men jag vet inte. Bra är den iallafall.

• Julia82

Här var det tyst igen, hur har ni det allihop?

Idag var jag på Gekås och handlade MASSVIS med bebissaker. Vi vet ju inte om bebisen i magen är en pojke eller flicka, så jag har letat lite neutrala kläder i ljusa, lugna färger och idag hittade jag hur mycket som helst!! Dom hade jättesöta kläder så nu har jag nog köpt tillräckligt i storlek 50-56 iaf :) Dessutom hittade jag spjälskydd, täcke, bäddset, snuttefiltar och en söt rosa gosedjurs-katt som jag inte kunde låta bli att köpa trots färgen ;) Jag köpte även dynor till skötborden, så himla glad över att ha hittar så mycket fint. Jag vill fixa ordning allt NU!!! Men än kommer det ta några veckor till med renoveringen, men gud va jag längtar till att boa i ordning i barnkammaren. Det ska bli så mysigt!!

• Bouillotta

Hej på Er!

Hur har ni det runt om i landet och hur mår alla växande små bebisar i magarna?

Fina sakr du köpt Julia, härligt att shoppa loss där allt verkar finnas! Vi har inhandlat de mesta större sakerna på blocket/tradera men har lite småfix kvar. Vet inte riktigt var stockholmstraktens motsvarighet till Gekås skulle vara, men tror jag ska ta en runda på ikea snart och babyland.
    Annars är allt bra här. Magen växer som den ska och vi känner sparkar och rumlande varje dag och det är ju sååå härligt. Håller fortfarande på att bearbetar vården för att få KS beviljat - men det är långt ifrån klart och jag vet inte hur det slutar.

Najje, hur går det för dig? Håller dina bebisar sig lugna än så länge eller har du fått några tecken på att det är på G med förlossning? 

Hur mår ni andra nu när det inte alls är långt kvar till BF?          

• moii

sjukskriven och har ganska tråkigt. Ägnar mig lite åt att laga mat och baka och fixa lite men annars är det väl mest väntan som står på schemat får jag väl tillstå.

Något jag har märkt är att det gäller att vara åtminstone något så när oberörd när folk TYCKER saker och försöka slå dövörat till. Tex har det visat sig att folk tycker massor om att vi ska köpa ett visst sorts skötbord(?!?!?!) som om det skulle vara viktigt för andra tänker jag.

Sedan märker jag att många tycker att det är provocerande att vi inte vet vad det är för kön och att vi inte ens direkt har någon känsla för vad det blir. Det är också något folk TYCKER massor om, och någon har till och med hävdat att anknytningen skulle kunna bli lidande av detta (men här råkar jag ha mer kött på benen pga min utbildning så det kan jag bara skratta åt i smyg)

Förutom lite krämpor som jag ju då är sjukskriven för, så är det bra. Jag känner mig inte så värst orolig för tillfället och det är skönt.

På vårt sista UL förra veckan såg allt bra ut och det känns skönt!

• Najje79

Julia: Vilka fina saker du har köpt! Vad roligt att gå på Gekås, det ska jag göra när bebisarna är ute har jag bestämt. Maken får köra ner och ta hand om twinsen medan jag går och shoppar, det låter väl som en bra plan?

Bouillotta: Bebisarna verkar inte vara på väg ut just nu, har lite förvärkar ibland men de går över. Känner mig väldigt svullen och otymplig just nu, har ont i ryggen och höfterna och sover dåligt. Men snart är de här och bara tanken på det gör att allt är värt det!

moii: Hahahaha, vilka problem folk måste ha om de bekymrar sig för vilket skötbord ni ska ha! Skrattade högt när jag läste det du skrev om anknytningsproblem om man inte vet vilket kön det är, fy så fånigt! Vad skönt att du inte är så orolig utan verkar njuta av graviditeten.

Ego: Har snart packat färdigt BB-väskan, bara lite smågrejjer kvar till mig och maken, bebisarnas saker är klara. Vi skulle sätt ihop spjälsängarna i helgen och då visade det sig att vi köpt vanliga barnsängar! Sååå irriterande! Men mannen har varit och köpt rätt sängar idag så i helgen sätter vi ihop och bäddar dem, plus att min mamma kommer med en hel resväska med kläder (vi får ärva från mina kusiner), en badbalja och lite annat. Så jag har bett twinsen vänta minst en vecka till, sen kan de få komma!

• Julia82

Moii, va jobbigt att folk lägger sig i så mycket. Jag har nog haft tur för jag har sluppit allt sånt, än så länge iaf. Vi har inte heller tagit reda på kön, men ingen har sagt något om det. Vilken idiotisk teori om att anknytningen till barnet skulle bli svårare om man inte vet kön, haha... hur gjorde folk förr innan UL fanns då? Vilka puckon det finns!!!

Bouillotta, ja jag har tur som bor nära Ullared för dom hade verkligen allt möjligt där! Sen vet man ju aldrig hur det är med kvaliteten på prylarna, men det fanns många kända märken också.

Najje, jag har tänkt precis likadant om jag nu skulle vilja åka till ullared när bebisen är liten. Då får mannen åka med och ta en promenad med bebisen i vagnen medan jag skyndar in och handlar. Jag blir helt förstörd av att se alla spädbarn som dras omkring inne på varuhuset. Jag ser ofta nyblivna föräldrar med sina nyfödda därinne, usch! Hög ljudnivå och tusentals människor på samma ställe, det måste vara fruktansvärt för ett litet barn. Det skulle jag aldrig göra, då är det smartare att lämna bebisen med pappan ute. 

Skönt att höra att bebisarna är kvar i magen Najje, hoppas dom stannar ett tag till :)

Måste lägga upp några bilder på kläderna jag köpte också, bebiskläder är ju så söta!!! Jag kan knappt fatta att det jag handlat faktiskt är till MIN bebis, inte som presenter till någon av kompisarnas barn. Helt otroligt!!    
  • Najje79

Julia: Nä, jag skulle inte dra med mig två bebisar in i den röran. Vilka fina kläder du har köpt, precis min smak. Är så nyfiken på vad jag får för kläder av kusinerna, hoppas det mesta är användbart. Men det är min mamma som har valt och hon vet min stil så det blir nog bra.

• Julia82

Hejhej, nu vecka igen :) Hur har ni det allihop?! Idag har vi beställt vagn till bebisen, vilken underbar känsla :D En Emmaljunga Duo Edge kommer hemredan om två veckor!!! Ska bli så mysigt att se den här hemma i huset, jag är såååå glad!

• Najje79

Ja, nu är det ny vecka igen. Härligt med barnvagn, det blir så verkligt. Vi har nog gjort färdigt allt, inte bäddat spjälsängen då jag inte vill ha katterna liggandes där i, men annars är det nog bara blöjor som ska införskaffas.

Vi fick åka in i torsdags och kolla så det inte var något på gång, igen. Förra gången låg värkarna på ca 19-25 på CTG-kurvan, denna gången var det några som var uppe på 50.... men än så länge hjälper alvedon mot dem så det verkar inte vara något på gång just nu. Men det känns som om det närmar sig!

Min snälla mamma var här i helgen och storstädade huset och så hade hon med sig en resväska full med kläder som jag fått av mina kusiner, allt från strl 50-72. Så vi tvättade allt i strl 50-60 och gjorde i ordning bebisarnas byrå. Så nu kan de få komma om de vill, jag är redo.

Hade en fruktansvärd separationsångest för några veckor sedan då jag kände att jag inte ville skiljas från magen, det är ju så mysigt att ha dem därinne och se dem röra sig. Jag kommer sakna det jättemycket. Nu är jag mer redo, dels börjar det bli tungt men jag vill också så gärna träffa dem, se hur de ser ut och vad deras personligheter är.

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF