• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Najje79

Ja, alla läkare säger olika. Hos oss anses IVF-graviditet vara riskgraviditet och de ändrar tex inte klinikens uträknade BF (vilket de gör på andra ställen), de har extra koll på tillväxt osv. Nu går ju jag på spec.mvc eftersom det är tvillingar, men hade det varit en enlingsgrav så hade vi ändå fått extra TUL.

• Julia82

Hos oss i Borås är det inget speciellt alls när man gjort ivf. Inga extra undersökningar eller nått sånt. Konstigt att det är så olika på alla ställen!!

Jag ska till BM idag, första gången på många månader. Tror att vi ska lyssna på hjärtat och kolla mina värden :) Ska bli kul! Sen är det dags för mig att prova att jobba igen, är halvtidssjukskriven fr.o.m. idag. Undra hur detta ska gå.

Kram på er

• Hera78

Här tror jag inte heller det faktum att vi gjort IVF gör min graviditet till en riskgraviditet, anledningen till att jag går på extra kontroller och får fler ultraljud är för att jag gjort en gastric bypass-operation.

Gick in i vecka 20 igår och om 6 dagar åker vi på vår efterlängtade smekmånad, härligt! Solig

• moii

Jag bor i Sthlm här ändrar de inte datum, de anser att det är en riskgraviditet, man får TUL v 32 men inte så mycket extra kontroller för övrigt. Jag har visserligen gjort 12 UL minst vid det här laget men det har med min skakiga start att göra mer än nåt annat. Har också fram till för ett tag sedan gått på specmvc, är nu utskriven därifrån och det är skönt!! :)

Min bebis ligger nån procent under förväntad vikt men det sa de att ivf- bebisar ofta gör.

• Julia82

Ojoj, vilken dag! Startade imorse med att prova att jobba igen, det gick inte... Det slutade med att vi fick ringa efter min brukares föräldrar så att vi fick hjälp. Så efter det har jag jagat efter läkare för att få min sjukskrivning ändrad från halvtid till heltid, men det fanns såklart ingen tid på MVC. På gyn hänvisade dom till MVC eller förlossningen, på förlossningen sa dom MVC eller min vårdcentral. På vårdcentralen tar dom inget som har med graviditeter att göra, och på MVC har dom läkartider en dag i veckan, och fullbokat till 15 mars. Japp, va kul! Till slut fick jag prata med en jour-läkare på förlossningen som försökte få tag på läkaren jag träffade förra gången, men utan resultat. Till slut ringde han och sa att han hade en tid för mig, och jag blev sjukskriven helt fram tills nästa läkartid på MVC. Så nu får jag vara hemma på heltid fram till den 15 mars. Men suck, vilket strul!! Nu ringde en tjej från FK och pratade igenom mitt fall, och allt är i sin ordning och att hon godkänner min sjukskrivning. Hon sa att med mitt jobb vore det konstigt om jag fortfarande kunde jobba, och det är ju sant. Skönt att hon var så förstående!!! Så nu kan jag koppla av igen, efter en dag av oro och strul.

Jag och min man var hos barnmorskan mitt i allt ihop, för att ämna blodprover och lyssna på bebisen. Lite nervöst blev det minsann när hon inte kunde få fram hjärtljuden på bebisen. Både hon och jag kände hur bebisen flyttade runt därinne, men några hjärtljud fick vi inte fram under första försöket (som varade i alla fall 10 min) så jag fick röra lite på mig, boka in lite tider och prata en stund innan vi försökte återigen. Den gången gick det bättre, och vi fick till slut höra det lilla hjärtat ticka på. Alla prover och mått såg bra ut, och än behöver jag inte äta järn. Vilken lycka det är att höra sitt lilla barn i magen, älskar redan detta lill_ livet så otroligt mycket!!!

• Julia82
    Hera78 skrev 2012-03-01 13:11:16 följande:
    Här tror jag inte heller det faktum att vi gjort IVF gör min graviditet till en riskgraviditet, anledningen till att jag går på extra kontroller och får fler ultraljud är för att jag gjort en gastric bypass-operation.

Gick in i vecka 20 igår och om 6 dagar åker vi på vår efterlängtade smekmånad, härligt! Solig

Gud va härligt med smekmånad! Vart bär det av?? Hoppas ni får en underbar semester!!
  • Moa Li

Idag har jag varit på gravid-vattengympa/yoga i 2 timmar. Det bästa jag gjort någonsin! 8 st gravida tjejer i en varm bassäng, släckt i taket, ljus och lugn musik. Fick verkligen tillfälle att koppla av och att känna bebisen i rörelserna. krystningsövningar där vi fick ligga i vattnet och sparka kraftigt med benen under en längre tid och fick vägledning i att andas rätt. En häftig känsla, verkligen. är jag ligger på förlossningen kan jag tänka tillbaka på vattenövningarna och komma i rätt stämning. Det var så mycket känslor och så avslappnande hela tiden, så jag nästan började gråta vid två tillfällen, Men det var det ju ingen som såg, då det var mörkt och vi var i vatten. Allt detta blandat med ett par styrkepass med andningsövningar. Vi avslutade med avslappning där vi fick hälften flyta i bassängen med en flytkudde under huvudet och de andra tjejerna gick runt i en cirkel sakta med lugn musik till och styrde den andre framför sig - som flöt. Efteråt fikade vi och pratade i en timme med en barnmorska och alla våra funderingar fick komma fram. Vi var bara 6-8 st och det kändes som man kände dem som var där redan efter en gång.

Kändes som jag fick kontakt med bebisen oc mitt inre, fick igång tankarna på att det kommer en förlossning och alla var så öppna och ärliga - inget är fult eller fel att prata om. Pratade bland annat om amning och hur man kan uppleva det.

Jag kände mig som en ny människa när jag gick där ifrån. Kommer gå varje torsdag morgon och behöver inte vara på jobbet förrän vill lunch. Ingen stress. Inser att jag ska ha barn!!!  Solig

Kram Moa Li

• Najje79

Julia82: Oj, vilken kalabalik! Men vad skönt att vara godkänd av FK och att du fick vidare sjukskrivning. Tänkte att det nog skulle vara svårt för dig att komma tillbaka till jobbet. Bara för att det är halvtid tar det ju inte ort den tunga delen av jobbet, du måste ju ändå lyfta och ta även om det blir under mindre tid i veckan.
    Kul med besök hos BM. Min lille på vänster sida är också jättesvår att höra hjärtljuden på, han sparkar och buffar och vänder ryggen till, samma vid UL, en riktig lite suris Flört!

Moa Li: Jag blir så avundsjuk på din underbara upplevelse! Vad härligt det låter, precis vad man behöver. Så skönt att gå in i sig själv och landa i sin kropp och sina känslor och ännu bättre att få dela upplevelsen med andra som man känner samhörighet med! Lycka att det blir fler gånger också, bara vetskapen om att man har det framför sig kan göra att an känner sig avslappnad tycker jag. Tror du kommer ha massor av hjälp av detta vid förlossningen.

• Mamaobabba

Hej alla!

Long time, no see..

Har liksom inte riktigt orkat med FL, behövt bara fokusera på att få vara glad och gravid, äntligen!

Hur mår ni?

Jag har inte orkat läsa tillbaka till när jag var inne sist, så jag kommer säkert att vara lite off och lite bortkommen, ni får ursäkta. Jag ska försöka hänga med så gott det bara går.

Härligt att titta in å se vad ni andra har för er!!

• Najje79
    Mamaobabba skrev 2012-03-01 20:48:53 följande:
    Hej alla!

Long time, no see..

Har liksom inte riktigt orkat med FL, behövt bara fokusera på att få vara glad och gravid, äntligen!

Hur mår ni?

Jag har inte orkat läsa tillbaka till när jag var inne sist, så jag kommer säkert att vara lite off och lite bortkommen, ni får ursäkta. Jag ska försöka hänga med så gott det bara går.

Härligt att titta in å se vad ni andra har för er!!
    Kul att se dig här igen! Vilken vecka är du i nu??
Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF