• slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Liten Léonie skrev 2012-01-04 10:04:19 följande:
    Intressant.. Kan nog va så att man tror att den varit bara för att man får positivt och sen va den i själva verket senare. Bra info {#emotions_dlg.flower}
    ja ägglossningen är EFTER stegringen, 12-48 timmar efter.. oftast i den senare halvan av det spannet, så min endokrinolog tipsade mig om att fortsätta ta ägglossningstester trots att man fått ett positivt utslag och när det inte längre är positivt utan har börjat gå tillbaka så är man troligen närmare -om inte exakt på- ägglossning än när man testar positivt. Men man ska börja ha MER sex när man får det positiva utslaget eftersom spermier lever upp till 7 dygn i slidan
  • splink

Blä, var i kontakt med repro på sahlgrenska nu och min läkare är inte där förrän på måndag. Alltså okej, det är bara fem dagar dit men det är en EVIGHET för mig. Ska börja med proesteron eller vad dom hette direkt efter plus men nu får jag vänta fem dar extra...

• Knasten83

Slemmis: shit va insatt du är!! Tack för infon!
    Men vet du om kisset kan va för utspätt så det ger neg trots att man har äl?

• slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-01-04 10:28:28 följande:
    Slemmis: shit va insatt du är!! Tack för infon!
    Men vet du om kisset kan va för utspätt så det ger neg trots att man har äl?
    kan väl säga att jag har läst en del biokemi men främst så är jag en jävligt frågvis typ... när jag låg på äggplocket på ivf-enheten så pepprade jag läkaren och endokrinologen med frågor... de var nog lite lessa på mig *ASG*

du har ju inte ägglossning när du testar positivt utan senare, men det bästa är att du alltid, alla månaderna testar vid samma tidpunkter på dygnet och helst med samma förutsättningar (vilket ju är helt jävla omöjligt men man kan ju ha målsättningen) alltså att du ätit och druckit lika mycket vid tillfällena..

Sen ska du egentligen- om man ska vara petig- jämföra förmiddagens tester med varandra och eftermiddagens med varandra..alltså inte alla med varandra.

Då kan man se en trend efter några månader att du kanske testar jättestarkt positivt tisdag förmiddag, sen går det ner tisdag eftermiddag för att gå upp onsdag förmidag igen.... men det kanske över lag är svagare resultat på eftermiddagarna...hängde du med ?????

Min gyn- som egentligen tycker att ÄL-tester är bortkastade pengar.. man ska bara älska på tycker han- sa att för att man ska kunna lita på sina äl-tester måste man alltid använda samma märke och så måste man ha en "testperiod" på 3-4 månader för att lära sig läsa sina ändringar... jag kan nog hålla med honom men sen tycker jag det är kul att testa olika märken av tester också...
  • slemtorsk i din bralla
    splink skrev 2012-01-04 10:24:21 följande:
    Blä, var i kontakt med repro på sahlgrenska nu och min läkare är inte där förrän på måndag. Alltså okej, det är bara fem dagar dit men det är en EVIGHET för mig. Ska börja med proesteron eller vad dom hette direkt efter plus men nu får jag vänta fem dar extra...
    men om du ska börja med progesteron direkt så måste det ju finnas möjlighet att de skriver in ett recept direkt!!

OM du har plussat nu menar jag.. var i cykeln är du? Har du passerat BIM så ska de fixa det.. problemet är ju att de har "julstängt" till måndag.. har också försökt få tag i dem eftersom jag ska planera min nästa behandling och behöver ha lite "riktdatum" så snart som möjligt- ska ut på praktik hela vårterminen..
  • splink
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-04 10:37:21 följande:
    men om du ska börja med progesteron direkt så måste det ju finnas möjlighet att de skriver in ett recept direkt!!

OM du har plussat nu menar jag.. var i cykeln är du? Har du passerat BIM så ska de fixa det.. problemet är ju att de har "julstängt" till måndag.. har också försökt få tag i dem eftersom jag ska planera min nästa behandling och behöver ha lite "riktdatum" så snart som möjligt- ska ut på praktik hela vårterminen..
    Jag la in bild på test här i tråden. Här kommer det igen. Bim - 6. Igår var det inget teststreck alls så något har ju utvecklats sen igår. Funderar på att köpa andra tester, som kanske kan visa tydligare. Köper ju mest TL för att dom är billiga och sen om det visar något alls så kan jag köpa dyrare.
    Jag har inte passerat bim alltså, men det sa jag inte till dom i telefon. Vill ha god tid på mig för jag misstänkte att det skulle bli såhär. Först sa hon lite förstrött att jag ju har en telefontid med min läkare (Snorri nånting) den 16:e (ca en vecka efter bim) och jag avbröt då och sa att så länge tänker jag INTE vänta. 

• sweasmamma
    Together90 skrev 2012-01-04 10:17:35 följande:
    Jag är nervös hela tiden, har nervös mage... vill bara veta att allt står rätt till där inne, om det inte gör det denna gång då blir jag galen och kräver sperma prov till sambon och att jag vill ställa oss i IVF kö.. men ska inte måla fan på väggen ännu eller hur ?Måste stanna hoppfull tills något annat är bevisat.. Hur sent kan ägget fästa ungefär?
    ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11

kan ju fästa så sent som dag 12... va inte orolig !!! inget man kan göra ...det kommer bli starkare och ingen idè med ul,man ser ju inget så bara ta det lugnt =)
  • Together90
    splink skrev 2012-01-04 10:43:41 följande:
    Jag la in bild på test här i tråden. Här kommer det igen. Bim - 6. Igår var det inget teststreck alls så något har ju utvecklats sen igår. Funderar på att köpa andra tester, som kanske kan visa tydligare. Köper ju mest TL för att dom är billiga och sen om det visar något alls så kan jag köpa dyrare.
    Jag har inte passerat bim alltså, men det sa jag inte till dom i telefon. Vill ha god tid på mig för jag misstänkte att det skulle bli såhär. Först sa hon lite förstrött att jag ju har en telefontid med min läkare (Snorri nånting) den 16:e (ca en vecka efter bim) och jag avbröt då och sa att så länge tänker jag INTE vänta. 

Kom det där upp direkt efter 3-5 min? eller efteråt?
    http://ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11
  • alexander2011
    Langtarmassa skrev 2012-01-04 01:39:20 följande:
    När jag fick vad läkarna trodde va tidigt mf så plussade jag på bim +4, började blöda 1 dygn senare och blödde bara i två dagar och sen ingenting mer. Men negativt test, så gyn trodde att jag fått mf redan innan jag testade eftersom det vart negativt så fort..

Men du har inte plussat eller?(dåligt minne) 
    nä inte sett mer än antidningar,sist på nyår :S det är därför jag är osäker men det gjorde så fruktansvärt ont bara o så brukar jag inte ha det
  • splink

Slemtorsk, du som är insatt i hur det går till på Sahlgrenska, tror du jag kan få ta blodprov för att mäta ökning av HCG sen när det gått ett tag? I början är det ju ingen idé att göra vul kanske?

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester