Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
Vad tror ni? Det är mer rosa färgat i verkligheten
Det jag försöker få fram är att de gånger det gått bra har testen slagit om snabbt, medan när det inte gått vägen har de inte gjort det. Dvs när allt har sett ok ut med fostret har hormonerna ökat snabbt, annars inte. Jag skrev om där testen slår om sent, men det gäller ju inte bara till 3+ utan stegring rent generellt. Men precis som jag nämnde har jag läst om flera som fått sent omslag och där det gått vägen ändå. Jag vet även flera som fått omslag till 3+ men där det ändå inte gått vägen. Så det finns ju aldrig några garantier oavsett hur snabbt eller långsamt testerna slår om, men min erfarenhet är att sent omslag = dåligt. 2-3 veckor i vecka 6+3 (under förutsättning att man följt graviditeten med testerna och vet att de inte slagit över till 3+) låter illavarslande i mina öron. Jag har genom tester och VUL dragit slutsatsen att mina missfall skett i samband med att hjärtat skulle börja slå, men det har det alltså inte gjort. 3+ har för mig inneburit att hjärtat börjat slå, vilket stämt båda gångerna. Samma dag jag fått omslag har jag haft inbokat VUL och då har hjärtat synts. Slump eller ej, men så har det varit.
Som jag nämnde spelar det ju också stor roll om man följt graviditeten med veckoindikatorn eller inte, och när man i sådana fall fått omslag. Har man följt graviditeten kan man ju räkna på mängden hormon och se om det är rimligt att det tagit längre tid för ökningen eller ej, dvs stämmer det att det kan ha skett en fördubbling varannan dag.
Jag har haft både missfall och MA, kroppen har dock alltid skött det själv till slut dvs blödningen har kommit igång utan tabletter. Senaste gången kom blödningen i vecka 7-8, men då hade graviditeten avstannat någon gång i vecka 5-6.
Jag håller tummarna för att du inte behöver dela mina erfarenheter med sena omslag på dessa tester! ❤️
Jag vill VERKLIGEN INTE oroa dig. För det är det jag läst också, att det går bra även för de som inte fått 3+ Då Clearblue inte alltid är så exakt.
För min del slog det om till 3+ och några dagar senare fick jag 2-3. I vecka 9+0 fick jag MA.. embryot hade dött i vecka 6.
Jag vill VERKLIGEN INTE oroa dig. För det är det jag läst också, att det går bra även för de som inte fått 3+ Då Clearblue inte alltid är så exakt.
För min del slog det om till 3+ och några dagar senare fick jag 2-3. I vecka 9+0 fick jag MA.. embryot hade dött i vecka 6.
Om jag utgår från sista mensens första dag så fick jag 3+ i vecka 6+4, och sedan 2-3 i vecka 7+4. Om jag utgår från att min ÄL var 2+0 (har ÄL sent i min cykel) fick jag 3+ i vecka 5+4 och 2-3 i vecka 6+4.
NOMMSAN:
Håller såklart alla tummar för att allt är toppen med den lilla ❤️ Och jag tycker absolut att du ska tänka positivt tills du får reda på något annat! De flesta graviditeter går ju faktiskt bra!!