• Mini Léonie

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

83,7 beta Hcg iU/l motsvarar 2,05MoM så det är där det ligger högt...
    Hade du 1,07 på papp-a och det också var angivet i iU/l så motsvarar det runt 2MoM med om jag tolkar det rätt... Och det är 1 som är normalvärdet på båda.... Så det är ju inte alls farligt väl?

• Binegar
    Milla86 skrev 2012-05-29 18:16:18 följande:
    Tack! Detta var taget igår. Fick minus idag hos BM men på eftermiddagen och hade kissat timmen innan, så vet ej. Det sticker så sjukt mycket i magen, likt nålstick i höger sida. Någon som känt liknande?
    Ja jag kan ha sådana kännigar i varje cykel, mot slutet. Nära mens. Men det har inget med grav att göra för min del. Det kan nypas & stickas & grejjas..och sen kommer mensen ett par dagar senare. Men det känns precis som om det är något som fastnar där inne.
  • sweasmamma
    Mini Léonie skrev 2012-05-29 19:53:09 följande:
    83,7 beta Hcg iU/l motsvarar 2,05MoM så det är där det ligger högt...
    Hade du 1,07 på papp-a och det också var angivet i iU/l så motsvarar det runt 2MoM med om jag tolkar det rätt... Och det är 1 som är normalvärdet på båda.... Så det är ju inte alls farligt väl?
    aha...tack för förklaringen =) men då är det ju högt ... och inte normalt =( visste ju det men ..måste ju forska lite !=)MÅTTE INTE VÅR BEBIS VARA SJUK =(
  • Mini Léonie

Men Swea... Högt KAN även tyda på tex flicka... Precis som lågt papp tyder på pojke. Jag tror absolut inte det är fel på bebis!!!

• Flisan79
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-29 16:25:07 följande:
    här på FL kanske men FL är knappast representativt för hela världen

Tänk så här... du har ägglossning, -vi utgår från att du har 14 dagars lutealfas-det tar kanske 2 dagar för ägg och spermie att mötas, sen kan det ta 3-10 dagar innan ägget fäster säg då att det tar maxantalet så har ditt ägg nätt och jämt fäst sig... sen KAN det ta 4-5 dagar innan hcg utsöndras i sån mängd att det ger utslag på ett test...

Det KAN också ta 3 dagar för ett ägg att fästa och 2 dagar för hcg att utsöndras ordentligt vilket skulle göra att man KAN testa positivt på bim-7 även om det är ovanligt...
    Biter mig i läppen men kan inte låta bli....själva iden är halvsann men nej, ett ägg kan inte fästa dag 3 efter befruktning eftersom att ägget måste bli en blasocyst först (vilket tar ca 5 dagar) och göra sig av med sitt skyddande hölje för att kunna fästa i livmodern. Och nej, ägget börjar föra över hormonet hcg direkt det fäst ordentligt vilket är nödvändigt eftersom att det är detta hormon som talar om för kroppen att sluta producera fler ägg och stoppa utstötning av slemhinnan (mens). Däremot är det sant att det kan ta upp mot 10 (eller tom några fler dagar) innan ägget fäster. Sen verkar det väldigt olika hur mycket av hcg:et hamnar i tex urinet. 
    För de som får + på ÄL+7 tex har ägget fäst redan dag 5-6 och har hög halt av hcg i urinet. Vissa är så känsliga för hcg hormonet att de börjar få gravsymtom samma dag ägget fäster.

Källa: Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" (rekommenderas då det är en fantastisk bok om graviditet och fertilitet) 

Förlåt förlåt, jag blir väll bannad nu som BW  
    En lite tillfällig blogg/hemsida http://www.nogg.se/glansitillvaron
  • sweasmamma
    Mini Léonie skrev 2012-05-29 19:58:04 följande:
    Men Swea... Högt KAN även tyda på tex flicka... Precis som lågt papp tyder på pojke. Jag tror absolut inte det är fel på bebis!!!
    tack vännen för du hjälper mig , du är bäst Hjärta och isf har JAG och SWEA rätt=) ha ha, för alla tror pojke men vi tror flicka=) hi hi

äh bara bebis är frisk !!! 
  • slemtorsk i din bralla
    Flisan79 skrev 2012-05-29 20:04:37 följande:
    Biter mig i läppen men kan inte låta bli....själva iden är halvsann men nej, ett ägg kan inte fästa dag 3 efter befruktning eftersom att ägget måste bli en blasocyst först (vilket tar ca 5 dagar) och göra sig av med sitt skyddande hölje för att kunna fästa i livmodern. Och nej, ägget börjar föra över hormonet hcg direkt det fäst ordentligt vilket är nödvändigt eftersom att det är detta hormon som talar om för kroppen att sluta producera fler ägg och stoppa utstötning av slemhinnan (mens). Däremot är det sant att det kan ta upp mot 10 (eller tom några fler dagar) innan ägget fäster. Sen verkar det väldigt olika hur mycket av hcg:et hamnar i tex urinet. 
    För de som får + på ÄL+7 tex har ägget fäst redan dag 5-6 och har hög halt av hcg i urinet. Vissa är så känsliga för hcg hormonet att de börjar få gravsymtom samma dag ägget fäster.

Källa: Lennart Nilssons bok "ett barn blir till" (rekommenderas då det är en fantastisk bok om graviditet och fertilitet) 

Förlåt förlåt, jag blir väll bannad nu som BW  
    näää då inte alls jag drog till med siffror som jag lade ihop från olika trådar och brydde mig fakiskt inte om (för en gångs skull) att kolla källor... Boken du nämner ÄR fantastisk även om jag har en gammal upplaga så är den ju väldigt korrekt och helt fantastisk att kolla i.

Vad jag menade... även om det kanske inte framgick var dock att det kan ta 4-5 dagar innan hcg-halgen är så hög att den kan synas på test, men precis som du säger så börjar det ju direkt...

Jag är själv en testoman och älskar att testa tidigt för att kunna spåra något ev svagt plus, men man måste måste måste vara medveten om att de allra flesta av oss inte får tydliga plus förrän bim eller senare och kan man inte hantera det faktumet måste man nog omvärdera sitt testande lite.

Folk som skriker att de ger upp på bim-5 känns lite som väl desperata och borde kanske inte testa så pass tidigt.

Även om man plussade på bim-5 en grav. så betyder det inte att man per automatik testar positivt lika tidigt nästa grav för det har ju för det första att göra med allt som Flisan skrev här ovan... det sker olika fort olika gånger, sen hur mycket hcg som embryot lyckas pumpa ut - det är också olika från gång till gång...
  • Mini Léonie

Så lite så... Väldigt intresserad med allt som har med siffror att göra så det var skönt att "tänka lite" haha!

Hihi ja jag tror att du och Swea har rätt och jag tror också på tjej... Och att hon är frisk. Alla tummar och tår jag har håller vi för det!

• Milla86
    Binegar skrev 2012-05-29 19:51:57 följande:
    var i cykeln är du?
    bim +4 men har kort cykel på ca: 23-24 dagar så idag äl + 14.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester