• Trixxy

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Jag tror snusandet har gjort mig mindre fertil.med de andra barnen snusade jag inte och blev gravid fort.

Jag har för en stund sen bestämt mig för att öka min fertilitet genom att sluta snusa.

Är på dag 5 i cykeln,är det försent för denna månadens fertilitet att sluta med nikotin?eller repar sig kroppen fort från nikotin?

• Cecilia22
    Trixxy skrev 2012-07-03 09:46:47 följande:
    Jag tror snusandet har gjort mig mindre fertil.med de andra barnen snusade jag inte och blev gravid fort.
    Jag har för en stund sen bestämt mig för att öka min fertilitet genom att sluta snusa.
    Är på dag 5 i cykeln,är det försent för denna månadens fertilitet att sluta med nikotin?eller repar sig kroppen fort från nikotin?
    Det tar ca 3 dagar innan nikotinet har gått ur kroppen 
  • slemtorsk i din bralla
    Fairytale01 skrev 2012-07-03 09:37:01 följande:
    Ok, här kommer dagens test på BIM -6! en vanlig liten sticka bara!

Har hört talas om att det är möjlighet att man väntar tvillingar pga hormonhalterna om man får så här tidiga plus, någon här som hört om det? Dessutom är jag över 35 och kvinnor över 35 släpper oftare fler ägg än ett, har jag också läst! Någon annan som vet något eller också vet någon som plussat tidigt så här?
    jag är själv 39 och testatde positivt väldigt tidigt också (plus att jag gjorde IVF då brukar man inte "kunna" få plus så tidigt) frågade både ivf-läkare och barnmorskor om det där med chansen till tvillingar vid tidigt starkt plus och det är inte sant. Det är en myt som tyvärr har fäst sig ganska bra.

Man kan bara vara i ett läge där kroppen sätter upp en hög hormonhalt, behöver inte alls betyda tvillingar.

Orsaken till starka plus är ju att man har hög halt hormoner eller att graviditetstesten är extra mycket preparerade med färgämne (därför kan man inte lita på sk stegringar på grav-tester för olika tester av samma märken kan ha olika mängd preparering av färg)

Däremot är det sant att vi lite äldre har större chans/risk att bli gravida med tvillingar.
  • Loppan8604
    Ok, här kommer dagens test på BIM -6! en vanlig liten sticka bara! Har hört talas om att det är möjlighet att man väntar tvillingar pga hormonhalterna om man får så här tidiga plus, någon här som hört om det? Dessutom är jag över 35 och kvinnor över 35 släpper oftare fler ägg än ett, har jag också läst! Någon annan som vet något eller också vet någon som plussat tidigt så här?

Grattis:)
  • Cecilia22
    Ok, här kommer dagens test på BIM -6! en vanlig liten sticka bara!

Har hört talas om att det är möjlighet att man väntar tvillingar pga hormonhalterna om man får så här tidiga plus, någon här som hört om det? Dessutom är jag över 35 och kvinnor över 35 släpper oftare fler ägg än ett, har jag också läst! Någon annan som vet något eller också vet någon som plussat tidigt så här?
    Grattis =D
  • mammelie1891
    Trixxy skrev 2012-07-03 08:47:51 följande:
    Hur skall man orka försöka göra barn när man för varje månad,medvetet eller omedvetet känner sig mer och mer deprimerad över att det inte händer något?
    Vi försöker göra syskon till våra två barn men inget händer.
    Att hoppa i sänghalmen för att göra barn,vi har ju gjort det förr!
    Men plötsligt känner vi oss som nybörjare.....
    Vi lyckas inte....
    Man vill försöka vara stark,men stundtals så orkar man inte.
    Gråten,paniken och vreden finns där.
    Man vill veta vad som är fel,men ändå inte.
    Att göra ett barn till världen borde egentligen vara det lättaste och mest naturliga som finns....varför är det då så svårt?
    Mitt hjärta krossas varje månad,men hur orkar man ställa sig upp igen?
    Hur klarar förhållandet allt detta?
    Sex skall vara naturligt,det skall bara hända att det blir ett barn.
    Men hur skall det kännas naturligt när man känner sig oförmögen att skapa ett liv som man är byggd för?
    Tårar som rinner...
    Gråter mot min mans axel,han säger att jag är stressad.
    Jag försöker hålla mig lugn och inte stressa...det går ju inte!!
    Sex.....samlag....orden känns så laddade...inte längre på ett upphetsat vis.....mer som en ångest.
    Mitt hjärta bultar vidare,hoppet får sig en ny låga,hjärtat får sig en törn.

En mening håller hoppet vid liv:"nåndag.....nåndag är det vår tur....nåndag".........
    Hjärta Kram!
    Jag hoppas så att ni kan släppa lite på tanken att få ett barn till. Jag vet att det inte är lätt (tro mig, jag tänker varje dag på varför det inte blir en 4:a för mig). Men hur det än är så är tanken en enorm kraft. Alla säger "släpp det så blir det barn"! Men hur lätt är det då? Fast saken är den att det funkar så, släpper man det så blir det. Och ni har ju två barn, så att ni kan är det ingen tvekan om. Ibland låser det sig bara, bara för att man vill så mycket.
    Tro inte att jag på något sätt vill förminska den sorg du går igenom, det vill jag verkligen inte! Hoppas bara att det löser sig för dig...
    Flicka 0210 Flicka 0404 FLicka 0707
  • Trixxy
    Cecilia22 skrev 2012-07-03 09:47:57 följande:
    Det tar ca 3 dagar innan nikotinet har gått ur kroppen 

Ok så mina chanser för en ökad fertilitet kring denna äl är inte över då?
  • Fairytale01
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-07-03 09:48:38 följande:
    jag är själv 39 och testatde positivt väldigt tidigt också (plus att jag gjorde IVF då brukar man inte "kunna" få plus så tidigt) frågade både ivf-läkare och barnmorskor om det där med chansen till tvillingar vid tidigt starkt plus och det är inte sant. Det är en myt som tyvärr har fäst sig ganska bra.

Man kan bara vara i ett läge där kroppen sätter upp en hög hormonhalt, behöver inte alls betyda tvillingar.

Orsaken till starka plus är ju att man har hög halt hormoner eller att graviditetstesten är extra mycket preparerade med färgämne (därför kan man inte lita på sk stegringar på grav-tester för olika tester av samma märken kan ha olika mängd preparering av färg)

Däremot är det sant att vi lite äldre har större chans/risk att bli gravida med tvillingar.
    Ok tack! då är det bara att vänta och se och ha is i magen alltså! Är fortfarande skeptisk dock och förväntar mig ingenting...så tar det som det kommer.. har väl blivit lite avtrubbad efter vårt avbrytande som vi gjorde i 18:e veckan efter en sådan upplevelse kan allt hända känner jag, hade precis berättat det på jobb och för stora barnen och så gick det åt helvete ändå...vill inte vara negativ men man blir lite förbehållsam...
    En del av mig är överlycklig och en del är fruktansvärt orolig...men det är kanske normalt, vad vet jag

Tack för era grattis! värmer oerhört!
  • Cecilia22
    Trixxy skrev 2012-07-03 09:53:23 följande:
    Ok så mina chanser för en ökad fertilitet kring denna äl är inte över då?
    Nu är jag ingen expert. 
    Men jag skulle nog säga att det är dem inte. Slutar du med snuset idag så tar det ca 3 dagar för nikotinet att försvinna ur kroppen helt (samma vid rökning). Sen är det bara hjärnan som spelar en spratt att man är sugen osv. Snusade i 9år innan jag slutade för ett år sedan. De tre första dagarna är värst, sen går det i perioder.. 

• slemtorsk i din bralla
    Fairytale01 skrev 2012-07-03 09:54:07 följande:
    Ok tack! då är det bara att vänta och se och ha is i magen alltså! Är fortfarande skeptisk dock och förväntar mig ingenting...så tar det som det kommer.. har väl blivit lite avtrubbad efter vårt avbrytande som vi gjorde i 18:e veckan efter en sådan upplevelse kan allt hända känner jag, hade precis berättat det på jobb och för stora barnen och så gick det åt helvete ändå...vill inte vara negativ men man blir lite förbehållsam...
    En del av mig är överlycklig och en del är fruktansvärt orolig...men det är kanske normalt, vad vet jag

Tack för era grattis! värmer oerhört!
    oron är ju något man får lära sig leva med (fick jag höra när jag ringde gyn-akuten för 34:e gången ha ha) Har man fått avbryta så sent så förstår jag att du är skeptisk. För mig har det handlat om att jag ställer in mig på negativt för då blir jag bara positivt överraskad.

Hade ju blödningar de första två veckorna efter plusset och hade jag inte testat "för tidigt" hade jag nog inte vetat ens att jag var gravid *S* och då ställde jag in mig på att det var kört, gjorde ultraljud i v 4+6 och sen även i sjunde veckan och då såg man ju livet... sen ett på IVF-kliniken i 8:e veckan och fick höra att de värsta riskerna är över. Men så läser man om MA och massa andra jobbigheter så jag är fortfarande ganska negativ. Är ju 39 och överviktig så det ÄR en risk..inför KUB-testet var jag väldigt sval och inställd på dåligt resultat och redan när jag låg där på britsen och såg bebisen sprattla var jag inställd på att göra fostervattensprov, men det gick ju också bra *puh*

Försök att slappna av och inte leva genom oron bara. Att berätta tidigt (som vi faktiskt gjorde.. i stort sett direkt efter pluset) har för OSS varit en fördel för då har vi haft fler att bolla vår oro med, och det har också kännts skönt att OM något händer så är det liksom enklare att förklara om man bryter ihop...men det där är ju så olika hur öppen man är med sina känslor.

Håller tummarna för att det går bra för dig denna gången och superGrattis
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester