• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Scorpio

En skitfråga till er som helammar: hur är era bebisars bajs i konsistensen? Enjas är gult och väldigt rinnigt, som väldigt lös senap. Då och då är det nåt "gryn" med också. Är detta "normalt"? Vi börjar tro att hennes magont kommer från järntillskottet hon äter, så jag tänkte om även bajset ser annorlunda ut då? Nån mer som har gett/ger järntillskott?

• Zandrha

Jag helammar ju inte, men Elis bajs blir grönt av järnet. Jag blandar niferex och protovit med ersättning och den färgen det blir tillsammans är den färg som kommer ut! Om vi slarvar med vitaminerna blir det senapsfärgat som det "ska" vara.

Jag tror oxå att Elis har haft ont av järnet, när han var mindre och vi hade rutiner på att ge det hade han ont i magen varje kväll, nu när vi är tokslarviga med det har han nästan aldrig ont.

• Scorpio

Zandrha: jaså, hur länge har ni gett järn? Vi ska ge det 6 mån sa läkaren. Men det fick vi veta av en slump typ, är det inte så viktigt att ge? Det är nästan alltid senapsgult här, knepigt att det inte blir missfärgat ändå, det hade vi räknat med :P

• wockatz

Är det ingen av er som ger blod? Då får man järntabletter och tom på oss vuxna ändra järnet färgen på ja, ni vet... Man blir oxå väldigt hård i magen av järn.

Äter era små c- vitamin oxå?

De två sakerna järn och c-vitamin är det enda som Moa får dras med i medicinform. Om man bortser från magdroppar och minifom...

• Zandrha

Vi ska ge järn och vitaminer (protovit) tills nästa vecka, från den 20e januari, vet inte hur länge det blir?

Jag vet inte hur viktigt det är. Elis var ju inte pluttig, bara lite tillväxthämmad och hade aldrig några dåliga värden. De berättade aldrig varför vi skulle ge järnet och vitaminerna. Att vi slarvar beror på att innan hade Elis helt andra kvällsrutiner o när han ändrade dem så blev allt pannkaka. Han har inte blivit sjuk eller nåt av att inte få dem.

• Scorpio

Wockatz: jag har aldrig ätit järn, men sambon o hans pappa har gjort det o de blir helt koko i magen, så det känns ju som att enja kanske också blir det då...

Vi ger niferex, cvitamin, d droppar, magdroppar o minifom, ett himla meckande eftersom hon kräks jämt, så det är bara att hoppas att hon får i sig tillräckligt av det!
    Hur länge skulle ni ge järn o c vitamin?

Zandrha: ok. De sa att järnet hjälpte till att bilda blod (?) så hon inte får blodbrist.

• wockatz

Scorpio: vi ger precis lika som er. Niferex och c-vitamin tills hon är sex månader okorr. Om jag minns rätt...

• Zandrha

Men usch! Nu fick jag verkligen dåligt samvete! Kanske ska kolla upp så att han inte har blodbrist då, det blir verkligen skärpning med järnet nu innan det tar slut. Jag gillar inte riktigt att stoppa i mina barn massa kemikalier, har alltid varit tveksam till vaccinationer och så, men jag lyder alltid det läkarna säger till oss att göra! ;)

• Mammiz till 2

Min pojk har fått börja på järn igen då de upptäckt att han har järn brist. Sen tar han naturligtvis sina D vitaminer, astma mediciner och mag medicin. Barnen de prematura tar järn då de är i slutet av graviditeten som det skulle ha lagrats men då de kommer ut för tidigt har de sämre järn värde än normalt födda i tiden. Ang amning och avförings konsistens så hade min pojk samma då han helammade :)

• wockatz

Hej alla kloka föräldrar.
    För första gången sen Neo-tiden har Moa fått feber och jag känner mig lite lost. Tempen ligger på 37,7 så det är ju ingen hög feber men tillräckligt för att hon ska ha sämre aptit, är gnällig och vill vara nära hela tiden. Tar gärna emot tips och råd! Ska jag redan nu ge Alvedon?

Svar på tråden Prematurbarn 2011