• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • wockatz

Usch vad hemskt! Stackars liten. Jag har inte varit med om nåt sånt.
    I första hand skulle jag ha ringt sjukrådgivningen. De brukar väl kunna det mesta? Annars skulle jag chansa och ringa till Neo. De kanske kan komma med nåt råd iaf även om ni är utskrivna...

Förstår att du vill hålla koll på henne.. :(

• rattle and hum

Usch, det låter jobbigt Scorpio. Jag håller med - ring sjukvårdsrådgivningen eller neo. Hoppas att resten av natten gick bra. Kram

• wockatz

På kanal 9 är det nu ett program om för tidigt födda i England om nån vill se...

• Scorpio

Pratat med neo o läkaren där nu.
    De kunde inte säga vad det kunde vara eftersom de inte såg det själv... Hon mår ju bra nu igen så de tyckte vi skulle avvakta...

Måste verkligen få henne att äta helt o hållet utan amningsnapp nu för det kunde ev bero på att hon får i dig för mkt luft av den. Men det är svårt :/

Hon var snorig för ngn vecka sen, men inget mer än så, så de trodde väl inte direkt på rs-virus men det gick inte att utesluta såklart.

Ska filma nästa anfall om/när det blir...

Man är ju såklart orolig ändå :(

Wockatz: åh synd man missade det då :/

• spökplumpen
    Zandrha skrev 2012-03-12 14:43:19 följande:
    Spökplumpen

Spjälsäng hade vi inte fått plats med heller, och en 16-månaders hade jag nog oxå valt att ha hemma. Tur för mig att det är långt mellan mina barn.

Hur upptäcker man vattenbråck? Vad innebär det? Ska det opereras?
    Man ser det för pungen är så mycket större än den borde vara. Vi var inne för att kolla en helt annan grej och då såg de att den var stor. Först trodde de att det kunde vara ljumskbrock så vi fick vänta på att rätt läkare skulle kunna komma och kolla på honom, men det var bara vattenbrock. Som jag har förstått det så har det inte slutit helt tätt utan det är massa vätska i pungen som inte borde vara där. Oftast gör man dock inget eftersom det tenderar att försvinna av sig självt. De kollar hur det ser ut på 6-månaders kollen på bvc och sen igen på 12-mån kollen.
    Scorpio skrev 2012-03-13 12:11:20 följande:
    Man ska ju undvika att träffa andra barn nu när det är rs säsong, iaf vi med prematura, men hur är det med andra smååå barn? Min kompis har en pojk på 1 år som inte går på dagis eller så. Är dom lika "farliga" att träffa som barn på dagis?
    Det beror väl på vad de gör om dagarna. Om de tex hänger på öppen förskola så är det ju samma sak som att gå på dagis. Eller går till lekfabriker, bushus och allt vad de heter.

Första sonen föddes i november och honom tog vi inte med ut bland folk förrän i jan-feb. Finns ingen anledning att ta med en liten ut i julrushen, prematur eller ej.

När vi träffade andra små barn så såg jag till att de inte delade saker, utan att jag höll våra leksaker för oss och hindrade när han försökte norpa andras.

Andra sonen är född i mars så då var det ju så mycket enklare eftersom det blev varmt snabbt efter det och man kunde gå på barnvagnspromenader och fika ute.
    Scorpio skrev 2012-03-17 02:05:36 följande:
    Kopierar in en fråga jag ställt i andra trådar och hoppas att ngn har ett bra svar!!:

Nu har Enja haft ett till anfall med skum i munnen och oregelbunden/ryckig andning! ;( jag vaknade att hennes grymtningar och antog att det var dags för mat, eftersom det gått 4 tim. Men hon andades knappt och hon var jätteslemmig i halsen. Hon skrek inte ens denna gången!! Hon spände hela kroppen o lutade huvudet bakåt... Sambon sög ur näsan och sen blev det bra ett tag, sen lika igen. Sög ur och nu har det varit bra i en timme. Men nu sitter jag här m henne på bröstet å vågar inte lägga ner henne... :/ De har gått sex timmar sen hon åt och hon bara sover..

Ingen annan som varit med om detta?? Vart ringer man för att fråga om detta imorgon? Detta var 3-4 anfallet på två v. Var in till BVC en gång och de hittade inget fel...
    Usch så otäckt. Men bra idé att filma om det skulle hända igen, men vi håller alla tummar och tår för att det inte ska ske! Hur har det gått sen, äter hon som hon ska?
  • Scorpio

spökplumpen: hon blir som helt vanligt efter anfallen, förutom att hon sover flera timmar. Sen äter hon dock som normalt igen... Kört utan amningsnapp nu så hon sväljer mindre luft, så vi hoppas att det kanske hjälper :)

• Zandrha

Wockatz

Hur har operationen gått? Hur lång tid får man vara inlagd efter?

• wockatz
    Zandrha skrev 2012-03-21 14:36:46 följande:
    Wockatz

Hur har operationen gått? Hur lång tid får man vara inlagd efter?
    Hej!

Operationen gick bra. Denna gång blev det en titthålsoperation där de gick in med kameran genom naveln. Och därför blev navelbråcket åtgärdat också! Jätteskönt att hon (förhoppningsvis) är bråckfri nu.

På väg från operation hade hon en apné men det var den enda. Under natten hade hon jättebra värden och så fort de såg att hon åt fick vi åka hem om vi ville. Och det ville vi ju såklart!
    Inatt har det varit lite jobbigt, hon har krystat och knorrat och ibland skrikit till så där hjärtskärande ni vet. Även om alvedonet tar bort det värsta så tror jag att hon känner hur det stramar och är obehagligt kring snitten. Dagen har varit bättre men hon har lite problem att bajsa. Men fiser till höger och vänster så det är nog ingen fara.

Blir denna natt lika som den som var och om hon fortfarande inte bajsat ordentligt imorgon så ringer jag till Uppsalas neo och rådfrågar. Men det känns såklart bra att det är fixat nu!
    wockatz skrev 2012-03-13 19:01:29 följande:
    Om man bortser från rs hur länge ska man egentligen behöva vara extremförsiktig? Min lillefis är ju ändå fullgången nu och har ingen lungproblematik.... Vi har träffat tre andra spädisar men dom är ju lika restriktiva som vi. Större barn tänker jag nog undvika till rs-säsongen är över och då går det ju att umgås ute... Jag längtar så efter en lunch på stan, leka lite latte-morsa helt enkelt!!

På måndag är det dags för operation nummer två, hoppas hoppas det går bättre denna gång.
    Passade på att fråga personalen på Uppsalas neoavdelning. De tyckte att när Moa har hämtat sig från operationen kunde vi fortsätta introducera ny vuxna friska människor. Barn, speciellt dagisbarn, skulle vi undvika iaf fram till sommaren. Och apropå latte-morsa... jodå, visst kan jag ta en fika på stan och ha Moa med men kanske undvika de tider då det är mycket folk, undvika gallerior och Ikea. Trots att hon nu är fullgången så har hon fortfarande en ökad känslighet för sjukdomar. Varför fick jag inget riktigt svar på (prematur såklart, men mer?)
Svar på tråden Prematurbarn 2011