• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • NR3

Oj inlägget gick iväg.
    Skulle skriva att jag också har en blogg där jag skriver om vår lilla premis men också om helt vardagliga saker.

www.emvil.se

• Zandrha

Wockatz

Vad skönt att allt har gått bra! Hoppas smärtan försvinner snart.

Vi var inne på akuten med Elis i förrgår, hans bråck gick ner i pungen och var hårt och blått. De var tvungna att ge lugnande för att kunna få upp det igen, stackaren hade så ont. Tydligen söver de inte små spädisar i Jönköping, så om det blir likadant igen får vi antagligen åka till Gbg och operera honom där. Det var därför jag undrade om tiden efter på sjukan, som tur är bor min svägerska där, hon får vara barnvakt åt storasyster om det blir så att vi åker dit.

• Scorpio

Kopierar min fråga hit också:

Nä nu ger jag snart upp!!!! Är era bebisar så här extrem i tillväxtperioder också, eller är del fel på min mjölk?!

Nu har Enja ätit från mig över en timme, jag klarar inget mer nu för det gör ont och jag är alldeles utmattad och börjar få migrän (hon har hållt på så här några dagar). Hon kräks klumpar istället för rinnande helt plötsligt också, borde det inte vara rinnande om hon får upp det på en gång?

Vi gav henne flaskan med urpumpad mjölk nu och hon åt hon en besatt, fast hon somnade ifrån emellanåt. Stackarn verkar helt slut av allt grin och tuttande.

Mina tuttar hade blivit fyllda igen imorse (alltså större, hårda och tunga), men ju längre dagen gått så känns dom som två skinnkassar igen :/ Vad är det för fel?

Måste ringa BVC imorrn för att ta en extra vikt tror jag, så inte stackarn svälter...

Sen undrar jag hur ni med prematurbarn har gjort, ammat eller ersättning? Eller både och?

• wockatz

Scorpio:
    Efter att ha pumpat i två och en halv månad gav jag upp. Fick ut mindre och mindre mjölk i takt med att hon behövde mer och mer. När jag inte ens fick ihop till ETT mål slutade jag.

Ångrar inte att jag slutade även om jag mer än gärna hade velat amma. För mig funkade det bara inte.

Zandrha:
    Stackars liten! Det är så hemskt när det gör ont. Vi reponerade bråcket hemma varje dag för att vara säkra på att det inte fastnat. OM det fastnar så måste det opereras inom 24 timmar. Men vad bra att det kunde reponera på sjukan, akut operation är ju ingen drömsits. Hoppas de kan operera ändå, så att han blir av med det!
    Jag tycker Moa blivit mer sig själv nu. Tom imorogn ger vi alvedon men sen ska vi kolla om hon kan vara utan. Minsta tecken på värk så tänker vi ge igen. Hon ska inte ont när hon inte behöver!

• Zandrha

Scorpio

Jag "gosammar" bara, fick inte igång min produktion tillräckligt. Om jag pumpar tills brösten är riktigt tomma och nästan värker får jag bara ut 50 ml. När vi kollade på neo hur mycket Elis får i sig när han ammar bra på båda brösten var det bara 15 ml. Jag har inte mycket annat val än att ge ersättning. Hade gärna helammat, men med en liten prematur så blir det som det blir! :) det mesta är helt olikt hur det var med storasyster.

Wockatz

Ja om det händer igen kommer vi ge Alvedon direkt, innan vi åker till sjukan, vill inte vara med om att han har så ont mer!

• Prins Williams Mamma
    Zandrha skrev 2012-03-23 01:38:38 följande:
    Scorpio

Jag "gosammar" bara, fick inte igång min produktion tillräckligt. Om jag pumpar tills brösten är riktigt tomma och nästan värker får jag bara ut 50 ml. När vi kollade på neo hur mycket Elis får i sig när han ammar bra på båda brösten var det bara 15 ml. Jag har inte mycket annat val än att ge ersättning. Hade gärna helammat, men med en liten prematur så blir det som det blir! :) det mesta är helt olikt hur det var med storasyster.

Wockatz

Ja om det händer igen kommer vi ge Alvedon direkt, innan vi åker till sjukan, vill inte vara med om att han har så ont mer!
    Min lilla prins är snart ett år jag har lite mjölk kvar. Han brukar leka mycket med mina bröst han sitter och petar väldigt mycket ibland så vill han ligga och snutta och jag visste först inte hur jag skulle tackla det i och med att han snart är ett år (har inget emot föräldrar som ammar tills barnet är över året). BVC sa att det är helt okej att det hade med närhet att göra. Vilket bara är positivt.
  • wockatz
    Mammiz till 2 skrev 2012-03-23 22:03:23 följande:
    Hej! Får man hänga på här?
    Välkommen! Ju fler desto bättre. Berätta gärna lite om din lilla, jag blir ju lite nyfiken jag... :)

Här har vi bytt fyra bajsblöjor idag så nu kan jag sluta oroa mig över tarmarna iaf. Och än så länge håller stygnen så det verkar som om operationen fungerade. Tittade på naveln idag för första gången idag oxå. Den var såååå fin!
    Hahaha, man glädjs över lite märkliga saker nu förtiden.

Moa har börjat jollra mer och mer och vill gärna hålla handen på flaskan när hon äter eller på nappen när hon myser. Ofta tycker hon om att jag håller ett finger på nappen och så håller hon sina händer på resten av mina fingrar. Myyys!

• Mammiz till 2

Födde efter legat sängliggande i 8 veckor på sjukhus i akut k-snitt. Vårt andra barn, vår 6:e graviditet. Ivf. Föddes i v 33+0 tillväxt hämmad och vägde 1,5 kilo. Var inlagda på sjukhus/ inskrivna i hem sjukvård i 2 månader. Räknar man med tiden då ja hamnade på sjukhus blev det 4 månader. Har en kille som vart sjuk en del o behövt medicin, vart inlagda med honom nu två gånger blev senast utskrivna idag

• Mammiz till 2

Har ni någon stängd grupp? Tänkte att de skulle vara lättare i skriva så inte alla kan se va man skriver

Svar på tråden Prematurbarn 2011