• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Zandrha

Jag hade gett Alvedon, speciellt om febern påverkan matlusten. Ring 1177?

• wockatz

1177 är såklart ett smart tips. :)

Ska tempa igen snart och har hon fortfarande feber så blir det en supp.

• Zandrha

Jag tycker det är mycket svårare med Elis än hur det var med Lilly, bara en sån sak som att dosera Alvedon? :) så när det är nåt ringer vi hellre o frågar o är jobbiga föräldrar istället för att chansa.

• wockatz

Nu när jag tempade igen så hade hon 37,1 och slukade sedan hela flaskan i ett svep! Lite gnälligare än vanligt fortfarandemen annars verkar ju formsvackan vara över...
    Skumt.
    Vad gäller dosering av Alvedon så väger Moa strax över fem kg nu så vi ger enligt förpackningen. Har ni fått höra annat?

• Zandrha

Nej men första gången han skulle få Alvedon så vägde han inte över fem, och var inte riktigt tre månader, läkaren på sjukan räknade ut dosen åt oss.

• spökplumpen

Amma/ge ersättning ofta och låt henne vara nära. Jag brukar bara ge alvedon om de har svårt att sova vid sjukdom. Oftast räcker det med att de får sova bredvid mig i sängen. Feber är kroppens sätt att bearbeta sjukdomen så att slå ut den bara för att är onödigt och lite dumt. Stiger den för högt ska man så klart hjälpa till att få ner den, men är det bara lite feber så är det bättre att låta kroppen jobba själv.

• wockatz

Tack för svar Zandrha och spökplumpen.
    Tänk att man blir nervös för lite lite feber när man varit med om värre saker! Eller just därför kanske?

Spökplumpen: jag är nog inne på din linje med att inte ge Alvedon alldeles för tidigt. Men var går gränsen? När brukar du ge?

• spökplumpen
    wockatz skrev 2012-04-18 00:27:53 följande:
    Tack för svar Zandrha och spökplumpen. Tänk att man blir nervös för lite lite feber när man varit med om värre saker! Eller just därför kanske? Spökplumpen: jag är nog inne på din linje med att inte ge Alvedon alldeles för tidigt. Men var går gränsen? När brukar du ge?

Jag brukar faktiskt inte ta tempen på dem, om de inte skulle vara tokvarma. Jag känner att de är varmare än normalt men inte skållheta och då varken tempar jag eller ger alvedon. Bara mycket vätska och närhet. Olle har fått Alvedon 3 gånger och han är 2,5 år. 2 av gångerna efter vaccination då han fick feber och hade svårt att sova och 1 gång när han var förkyld. Henning som är 13 månader har fått 2 gånger och då på nätterna. En av gångerna hade han inte feber, men antagligen ont för han kom inte till ro förrän han fått alvedonen. Om jag inte minns fel så var det i samband med tänder.
  • wockatz

Aha, I see.

Inatt sov hon hela natten och har varit som vanligt idag. Det måste ha varit nåt högst tillfälligt tack och lov. Livrädd att hon ska bli sjuk.

• Prins Williams Mamma

Idag kom den på posten! Erbjudande om dagisplats för William. Lyckan är total! Jag ska äntligen få sätta min son tillsammans med andra barn och självklart har jag sökt till Allergiförskolan här i hemkommunen så att hans behov blir tillgodosedda på bästa sätt. Senast idag såg jag att William var nyfiken på andra barn han brukar inte leka med andra barn förutom sina syskon vi har varit lite försiktiga med att utsätta William för andra barn. Men nu tror jag att det kommer fixa sig.

Svar på tråden Prematurbarn 2011