• elinhelena

Prematurbarn 2011

Albin kikade ut 20/8 i vecka 32+1. 
    46 cm & 2466 gram.
    Akut kejsarsnitt & blev kvar 3 veckor på Neo.

När kikade ert barn ut?  Storlek? Hur länge låg ni inne? Hur går allt nu?
    Nyfiken! 

Våran lilla kämpe, 1 dag gammal Hjärta
    ♥ Albin 110820 ♥ www.elinpantsar.blogg.se
  • Svar på tråden Prematurbarn 2011
  • Cina B

Hoppar in här en sväng, trots att tråden har funnits ett tag. Jag fick mina tjejer Molly & Manda i v. 30+6 efter fostervattensavgång två veckor tidigare. Jag låg inlagd och "råkade" öppna mig till 9 cm utan att läkarna upptäckte det. Fick föda flickorna vaginalt & det var en fantastisk förlossning. Flickorna vägde 1655 g / 40 cm och 1310 g / 37,5 cm. De har varit superstarka från början. Ettan låg med cpap i 12 timmar och fick blodtransfusioner pga lågt blodvärde. Tvåan var tillväxthämmad, hade ett blåsljud på hjärtat och hade förstorade ventriklar i hjärnan. Båda fick sola för att de låg på gränsen för gulsot. Vi låg på neo i 3½ vecka och hade hemsjukvård till BF. Vi ska få göra nya ultraljud på hjärnorna och kolla ögonen för skelning. Båda mår annars bra idag och går på sina återkontroller. De är nu 8 månader (6 korrigerat) och väger 6600 g / 65 cm och 5800 / 63 cm.

Jag fick aldrig reda på varför barnen kom tidigare...

För övrigt är de otroligt glada bebisar som charmar alla i sin omgivning!

Hälsningar Cina

• annabrollan

Vår  lillsessa föddes vecka 34+0. Vattnet gick 33+3. Hon vägde 2310 och var 43 cm lång. Hon sond matades i 3 veckor. Vi bodde i ett familjerum på SÖS i 3 veckor innan vi fick komma hem. Hon blir 6 månader på söndag, väger idag 6300 och är ca 63 cm lång. Hon är  en pigg och frisk liten tjej!!

• Busungarnas mamma

Hej!

Jag födde mina tvillingtjejer i vecka 34+3 efter att fostervattnet börjat sippra och värkarna kom igång av sig självt.
    Alice vägde 1830 gr och var 41 cm och Iris vägde 2255 gr och var 44 cm.

Båda mådde bra när de kom ut men behövde hjälp med att hålla värmen, samt att de fick sola ett par dagar.
    De sondmatades tills de var 3 veckor. Vi bodde på NEO i 10 dagar och fick sedan åka hem med NEO-vård i hemmet tills sonderna togs bort

De föddes den 31 augusti 2011

Jag har en fråga till er andra angående återbesök på NEO.
    Vi fick hem en kallelse till Alice om återbesök. Vad brukar de göra vid sådana kontroller?
    Sedan känns det lite skumt att bara Alice får en extra koll, men det beror väl på att hon var liten för veckan de är födda i.    

Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Scorpio

Hej! Får man vara med här fast dottern föddes 12 jan 2012? Startade en tråd för 2012 men ingen har nappat på den :P

Enja föddes iaf i v 31+0, 1870 gram o 42 cm :)

• wockatz

För min del är alla välkomna! Vi har ju varit med om samma sak så då kvittar det väl vilken sida nyår vi är?! Det är väl jättebra att stötta varandra och kunna ställa frågor någonstans... Grattis till dottern! Mår hon bra? Och mår du bra?

• Wi1

Hej alla!

Är ny här men tänkte dela med mig också :).... Fick en gosse i v.32+0 , 1530 g., akut k-snitt. Mitt första barn.
    Allt började med lite för högt blodtryck, han fick anindningshjälp på NEO i ca 2 veckor , sedan permis och vård i hemmet tills sond togs bort, Nu är han ca 5 månader och  7045g. :)

• NR3

Hej igen!

Tack för alla grattis!! Har inte riktigt hunnit med FL på ett tag. Välkomna till alla nya också! (säger en ny själv)

Vår tös blev fullgången i lördags, och väger nu 2750 g och är så go! Vi är kära, hela familjen.  

• Prins Williams Mamma

Snart har ett helt år gått och min lilla prins blir snart 1 år gammal. Mycket har hänt under hans första levnadsår både bra och mindre bra saker men vi har tagit oss förbi allt.

Min älskade son betyder mer för mig än någon/något annat
  • Scorpio

Svarar lite snabbt nu får vi håller på att fixa iordning i vårt nya hus :D

Allt är bra med Enja och mig, hon blev 5 v i torsdags och i fredags blev hon av med sonden! :D äntligen! Så nu försöker jag även vänja av henne amningsnappen :)

Ingen vet varför hon kom i 31+0, hon var på väg redan i v 27 men de stoppade upp det! Förlossningen gick toppen! Klarade mig med lustgas och hon flög ut i famnen på bm (efter att nästan ha hamnat i toan :P). Vi var på neo i 3,5 v.

I fredags var hon 47,5 cm lång o vägde 3020 gram :)

Hur har era barn utvecklas? Typ skrattat, lyft huvud, börjat krypa å gå osv? Jag är så dåligt påläst om prematurer, eller barn överhuvudtaget :)

• tänk om

Tittar in och slänger in en rad här.
    Födde 2st flickor i v 30+6 dagen innan midsommarafton förra året. Alva och Agnes vägde 1255 och 1364 när de tittade ut och var 38cm &40cm. 

Svar på tråden Prematurbarn 2011