• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Jag läser vad ni skriver och tänker på er alla. Det verkar som vi är många som just nu känner oss lite låga, hopplösheten ligger nära. Vi får hoppas att det snart vänder för oss alla! Det är vi värda, som vi kämpar...... Varma kramar

• mba12
    Snart lycklig skrev 2012-04-20 21:10:20 följande:
    Jag läser vad ni skriver och tänker på er alla. Det verkar som vi är många som just nu känner oss lite låga, hopplösheten ligger nära. Vi får hoppas att det snart vänder för oss alla! Det är vi värda, som vi kämpar...... Varma kramar
    Hjärta{#emotions_dlg.flower}Gråter
  • mba12

Jag måste bara säga att jag är inte nöjd med nåt överhuvudtaget för stunden:(

• Nefernefer

Det verkar som att mensen tänker hoppa över den här gången. Såg lite blodspår i går kväll, och sedan lite i morse. Nu har alla menssymptom lagt sig, och det finns inte tillstymmelse till mens. Så här definitivt borta har min mens aldrig varit tidigare, så jag är dessvärre inte heller särskilt uppåt...

Den stora skräcken är ju att det skulle vara slut för mig, men efter att ha surfat runt så finns det några ytterligare kandidater:

1. Mensen kan trassla efter IVF-behandlingar
    2. Mensen kan börja hoppa över en månad ibland, när man över 40 år, utan att det är kört
    3. Mensen kan trassla när man är utsatt för stark stress
    4. Mensen kan försvinna om sköldkörteln har underfunktion, och det kan ju ha hänt eftersom min sköldkörtel reagerade starkt på DHEA:n
    5. Det står också på vissa sidor att mensen kan utebli av melatonin. Har du hört någonting om det, Maryhe? Vad sa din klinik till dig? För det finns ju också den fantastiska studien där dubbelt så många blev gravida med dubbelt så bra embryon, när de tog Inofolic och melatonin tillsammans, och alla lyckohistorier om alla som har blivit hjälpta.

Jag antar att jag bör rådfråga en gynekolog nästa vecka, för jag hittade också information om att Gestapuran kan chocka igång kroppen och få mensen att fungera igen, om hormonerna hamnat i olag. Gestapuran har visst utgått enligt patient-fass, men det finns säkert någon ersättning som gör samma sak, om det behövs.

mba12: Jag har inte svårt att sätta mig in i hur du känner det. Ett tips kan vara akupunktur, inklusive oaptitliga örtavkok. Det har bevisligen förbättrat värden och hjälpt folk att bli gravida.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Maryhe
    Nefernefer skrev 2012-04-20 22:53:19 följande:
    Det verkar som att mensen tänker hoppa över den här gången. Såg lite blodspår i går kväll, och sedan lite i morse. Nu har alla menssymptom lagt sig, och det finns inte tillstymmelse till mens. Så här definitivt borta har min mens aldrig varit tidigare, så jag är dessvärre inte heller särskilt uppåt...

Den stora skräcken är ju att det skulle vara slut för mig, men efter att ha surfat runt så finns det några ytterligare kandidater:

2. Mensen kan börja hoppa över en månad ibland, när man över 40 år, utan att det är kört
    4. Mensen kan försvinna om sköldkörteln har underfunktion, och det kan ju ha hänt eftersom min sköldkörtel reagerade starkt på DHEA:n
    5. Det står också på vissa sidor att mensen kan utebli av melatonin. Har du hört någonting om det, Maryhe? Vad sa din klinik till dig? För det finns ju också den fantastiska studien där dubbelt så många blev gravida med dubbelt så bra embryon, när de tog Inofolic och melatonin tillsammans, och alla lyckohistorier om alla som har blivit hjälpta.

Jag antar att jag bör rådfråga en gynekolog nästa vecka, för jag hittade också information om att Gestapuran kan chocka igång kroppen och få mensen att fungera igen, om hormonerna hamnat i olag. Gestapuran har visst utgått enligt patient-fass, men det finns säkert någon ersättning som gör samma sak, om det behövs.

mba12: Jag har inte svårt att sätta mig in i hur du känner det. Ett tips kan vara akupunktur, inklusive oaptitliga örtavkok. Det har bevisligen förbättrat värden och hjälpt folk att bli gravida.
    Nej mina läkare har inte sagt någonting om det. Jag har tagit melatonin sedan juli förra året och det har aldrig hoppat över. Den har istället varit punktlig hela tiden utom en månad. Den blev 5 dagar sen den månaden jag tog Clomid, det kunde däremot hända.

Gestapuran gav jag som p-piller till mina katter, det var samma styrka till människor bara att det stod vet. på förpackningen. Men nu får de promon i stället så det borde finnas något annat även för människor.
  • mba12
    Nefernefer skrev 2012-04-20 22:53:19 följande:

Tack Nefernefer,
    Ska börja med akupunktur igen.
    Oaptitliga örtavkok är det nån ört? Man kokar och dricker som te?
  • Nefernefer
    Maryhe skrev 2012-04-21 03:06:28 följande:
    Nej mina läkare har inte sagt någonting om det. Jag har tagit melatonin sedan juli förra året och det har aldrig hoppat över. Den har istället varit punktlig hela tiden utom en månad. Den blev 5 dagar sen den månaden jag tog Clomid, det kunde däremot hända.

Gestapuran gav jag som p-piller till mina katter, det var samma styrka till människor bara att det stod vet. på förpackningen. Men nu får de promon i stället så det borde finnas något annat även för människor.
    Tack! Man famlar ju i mörkret här, och det är bra att få veta vad de sa till dig. Det finns ju flera andra lämpliga kandidater till min uteblivna mens, så det behöver ju inte ha något alls att göra med melatoninet. Även min akupunktör har sagt att melatoninet är helt ofarligt att ta. Men när mensen nu uteblev, så kom jag ihåg att jag sett fertility nämnas bland side effects, och ville kolla närmare. Studierna som finns är helt motsägande, besvärligt nog. Någon sida nämner t o m att man inte bör ta melatonin om man har någon autoimmun sjukdom.

Jag kom på två ytterligare möjligheter under natten:

6. Allmän försening av mensen, med lite läckage innan
    7. Min första ägglossningsblödning, i en försenad cykel

Jag har inte kollat min morgontemperatur på länge, men gjorde det i morse. 37.2 är för mig en mycket het "inför mens"-temperatur. Efter mensen sjunker den oftast en hel grad. En ägglossningsblödning skulle ju vara det absolut bästa alternativet på listan.

Det känns i vilket fall helt ologiskt att 7-8 folliklar på ultraljud och hyfsade AMH och FSH-värden ska vara ett helt passerat klimakterium 10 månader senare, så jag håller tummarna hårt.
  • Nefernefer
    mba12 skrev 2012-04-21 07:44:39 följande:
    Tack Nefernefer,
    Ska börja med akupunktur igen.
    Oaptitliga örtavkok är det nån ört? Man kokar och dricker som te?
    Örterna sätts ihop för dig personligen av en kinesiskt skolad akupunktör. Mina läggs i blöt, och kokas sedan 2X20 minuter, och ibland smakar de så hemskt att det tar emot att svälja. Andra gånger är det bara lite lätt oaptitligt.

Men de hade väldigt bra effekt på mig. Från att ha haft lite hoppiga temperaturkurvor, så blev mina väldigt fina med en tydlig ägglossning. 
  • mba12
    Nefernefer skrev 2012-04-21 11:59:06 följande:
    Örterna sätts ihop för dig personligen av en kinesiskt skolad akupunktör. Mina läggs i blöt, och kokas sedan 2X20 minuter, och ibland smakar de så hemskt att det tar emot att svälja. Andra gånger är det bara lite lätt oaptitligt.

Men de hade väldigt bra effekt på mig. Från att ha haft lite hoppiga temperaturkurvor, så blev mina väldigt fina med en tydlig ägglossning. 
    Tack,
    Kram
Svar på tråden 45 år och planerar IVF