• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Nefernefer
    myran6801 skrev 2012-05-24 11:54:55 följande:
    Nefernefer, kör de med Crash ivf i Estland oxå eller är ngt du bett om? Konstigt att blåsorna inte växer som de ska, tar du för låg dos? Jag har haft motsatt problem, de växte snabbt och hann tom lossa. Hoppas det löser sig. Har du en bra svensk läkare som kan stötta dig?
    Jag har krävt Crash, och krävt det danska/internationella protokollet. Jag tror inte att det tillhörde deras standard, men han har blivit mycket följsammare för mina önskemål och slutat vara elak. Jag har hunnit läsa på ordentligt om Crash, och förutom den exakta Menopur-dosen som ju är personlig, så görs allt rätt.

När jag testade korta protokollet i mars, med Menopur 450 per dag, så drog mitt enda ägg iväg och blev för stort på några dagar.

Min menopurdos nu skulle också vara 450, men med ledning av det du tidigare skrev i tråden om att 350 ansågs som max av danskarna vid Crash, så begick jag anarki i hemlighet och la mig däromkring. Jag har höjt dosen mot 425 sedan i måndags, när äggen nu var så små.

Jag känner mig för närvarande i alla fall stöttad av gyn. Hon verkade lugn idag, och som att det kunde gå att ordna fortfarande, med ledning av vad östrogenprovet visar imorgon. Men jag är självklart förtvivlad över att jag inte kan reagera bra på något IVF-protokoll. Fastän allt på ytan ser så bra ut.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Cice
     Hej{#emotions_dlg.flower}  
    Jag hade
    ett  till consultation med Dr D. . Han  är bra, excelent ..... Jag känner mig mycket bättre nu . Enligt analysen av mina blodprover och min medicinska historia, sade Dr.D att mitt problem inte blir gravid. Jag är mycket fertil för min ålder. och han gissade att jag är en blandning av vitt, mulatt, med blod av indianer. Han är roligt. Och jag är väldigt bördiga tack vare min genetiska mix.

Dr D tror att jag kan lyckas  att bli gravid, på naturligt sätt och att jag kanske inte behöver göra IVF ...
    Ska jag äta de  mediciner  som han rekommenderade mig och prova under de kommande tre månaderna och se vad som händer. och när jag blir gravid där, jag måste göra alla tester igen och  åka till Athen till undersökning, han ska att följa upp mig ...  
    I fall om jag inte kan bli gravid i nästa kommande 3-5 månader, jag får tänka på att göra IFV. Mitt problem börjar när jag är gravid  i några veckor....
    Dr.D sade att han tror att min min kropp  på ngt immunologisk  sätt avvisa  min  graviditet från och med 6-9 veckor. Jag  måste ha en fullständig medicinsk övervakning under hela graviditeten,  när jag blir gravid.

Det kmr innebära, att jag måste resa till Athen flera ggr ? Är det ngn har har gjört samma  sak  ?

Nu behöver jag vänta på resultaten av andra undersökningar, som jag ska skicka till USA och se vad  det som resultat kommer att säga, dvs  vilken sorts behandling som jag kmr att få under graviditeten...

Jag är glad och jag vill tacka alla er som gav mig alla dessa tips, speciellt Lilly  Hill, som har stöttat mig  och  hjälpt många andra kvinnor. oså
    Tack vare Lilly Hill godhet och dr. D kunskaper har många kvinnor har möjlighet att förverkliga drömmen att vara mamma.  
    Tack för alla er underbara, modiga  kvinnor som  finns här på FL{#emotions_dlg.flower}
  • Lully Hill
    Cice skrev 2012-05-24 16:13:34 följande:
     Hej{#emotions_dlg.flower}  
    Jag hade ett  till consultation med Dr D. . Han  är bra, excelent ..... Jag känner mig mycket bättre nu . Enligt analysen av mina blodprover och min medicinska historia, sade Dr.D att mitt problem inte blir gravid. Jag är mycket fertil för min ålder. och han gissade att jag är en blandning av vitt, mulatt, med blod av indianer. Han är roligt. Och jag är väldigt bördiga tack vare min genetiska mix.

Dr D tror att jag kan lyckas  att bli gravid, på naturligt sätt och att jag kanske inte behöver göra IVF ...
    Ska jag äta de  mediciner  som han rekommenderade mig och prova under de kommande tre månaderna och se vad som händer. och när jag blir gravid där, jag måste göra alla tester igen och  åka till Athen till undersökning, han ska att följa upp mig ...  
    I fall om jag inte kan bli gravid i nästa kommande 3-5 månader, jag får tänka på att göra IFV då. Mitt problem börjar när jag är gravid  i några veckor....
    Dr.D sade att han tror att min min kropp  på ngt immunologisk  sätt avvisa  min  graviditet från och med 6-9 veckor. Jag  måste ha en fullständig medicinsk övervakning under hela graviditeten,  när jag blir gravid.

Det kmr innebära, att jag måste resa till Athen flera ggr ? Är det ngn har har gjört samma  sak  ?

Nu behöver jag vänta på resultaten av andra undersökningar, som jag ska skicka till USA och se vad  det som resultat kommer att säga, dvs  vilken sorts behandling som jag kmr att få under graviditeten...

Jag är glad och jag vill tacka alla er som gav mig alla dessa tips, speciellt Lilly  Hill, som har stöttat mig  och  hjälpt många andra kvinnor. oså
    Tack vare Lilly Hill godhet och dr. D kunskaper har många kvinnor har möjlighet att förverkliga drömmen att vara mamma.  
    Tack för alla er underbara, modiga  kvinnor som  finns här på FL{#emotions_dlg.flower}
    Cice,
    Tack raring för de fina orden! Kan man hjälp någon annan är det härligt! Det är det som är meningen med tråden, att vi ska få hjälp och att man ska slippa vara ensam! Sedan finns ju så många härliga tjejer här som alla bidrar med sin enorma kunskap!! Tillsammans blir vi ett powerteam!

Roligt att höra att du nu känner dig glad och att du känner att du är på rätt spår! Jag tror inte du behöver åka till Athen flera gånger under din graviditet. Troligen behöver du åka dit när du börjar behandlingen för första droppet och så får du dropppåsar med dig hem. Dr D vill kanske också göra en undersökning och kolla att allt annat är ok.

Sedan fortsätter du medicineringen här hemma, droppet måste du få hjälp med, om du inte vet någon så kan du inboxa mig ska du få ett tips. Du tar ett "vanligt" blodprov då och då som Dr D säger, skickar svaret till honom på mail. Sedan ger han dig ordination om något ska justeras. Allt sker via mail o telefon.

Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • mba12

Hej tjejer,

Jag fick min mens idag, ska börja spruta på söndag, första gången IVF!
    Vet inte ens hur man sprutar!! ska kolla på nätet, det finns säkert massor på YouTube!

Pirrig i mage!

• myran6801

Mba12, går inte du hos Claes? När jag var där instruerade sköterskan (hans fru tror jag) hur man skulle blanda och spruta. Ring dit om du vill. Om du har Gonal-f så finns det jätte bra instruktionsvideos på nätet. Lycka till!!!

• Nefernefer

Det fanns inga mirakler i rockärmen, bara en bekräftelse om att jag tyvärr tillhör den trista undergruppen svårstimulerad trots OK värden. Enligt Oxfords medicinska skrifter så gäller det 9-24% av alla kvinnor.

Vi fortsätter spruta lite till, men annars så gäller att testa något annat protokoll, för svårstimulerade. Det är i alla fall en liten lättnad att slippa avrådas helt.

Det finns en hel del på nätet, även historier om många som lyckats, och jag försöker bita mig fast vid en historia där äggen plötsligt började växa efter 14 dagar. Tänk om...?

En klinik påstår att de sett att höga doser stimulerande hormoner är farligt för svårstimulerade, och får äggstockarna att åldras i förtid. Det är inte lätt att välja vad man ska göra, med ett sånt skräckscenario i huvudet.

För ett av tipsen är att köra ett protokoll med östrogen-boost innan man kör en ordinarie IVF. Men törs jag köra fler vanliga? Ett annat tips är clomid, för skonsam lågdos-stimulering. Låg dos verkar ö h t vara vad som rekommenderas, och en hög dos kan få äggväxandet att gå i baklås. Å andra sidan så lyckades en svårstimulerad bli gravid genom raka motsatsen - en dos på 600 IE och en massa annat för att åstadkomma maximal stimulering.

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • mba12
    myran6801 skrev 2012-05-25 13:36:37 följande:
    Mba12, går inte du hos Claes? När jag var där instruerade sköterskan (hans fru tror jag) hur man skulle blanda och spruta. Ring dit om du vill. Om du har Gonal-f så finns det jätte bra instruktionsvideos på nätet. Lycka till!!!
    Nej, dem sa ingenting men jag ringde och hon skickade instruktionen hem till mig.
    Men jag träffade en sjuksköterska hon gick igenom och visade hur man gör.

Tack
  • Snart lycklig

Nefernefer, jag hoppas verkligen att blåsorna växer på sig! Skönt att läkaren börjat lyssna på dig och nu beter sig vänligt mot dig. Kram o lycka till!

• Lully Hill

Lycka till ni som sätter igång nu! Jag håller tummarna att vi får plus i tråden!!

Snart lycklig, har du hunnit landa nu efter Athen-besöket? Hur mår du nu?

Kram

Svar på tråden 45 år och planerar IVF