• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • myran6801

Snart lycklig, när jag gjorde min första ivf på Sophiahemmet tog jag östradiol och LH prover på labbet där och kliniken fick ju svar samma dag. Så rent teoretiskt borde det labbet kunna hjälpa till. Vi har ju tidigare pratat om europeiska remisser, kan du inte ringa dem och höra om det är ok med remiss fr dr d.

• myran6801

Snart lycklig, det är jag tveksam till men absolut fredagar. Du kan ju höra med dem om de har ngt tips på lab som har öppet på helger. Deras nr står på SH hemsida. Berätta hur det går. Kram

• TyckOmMig

Hej alla!Ny här och behöver råd då jag egentligen tänkt göra en ÄD på AVA Riga men inför alla provtagningar som ska tas innan man får starta själva behandlingen valde jag att oxså ta S-FSH AMH och S-Progest och gjorde även ett VUL som bekräftade att jag hade bra äggreserv och på cd 16 en slemhinna på 13 mm-enligt min läkare såg allting mkt bra ut för att vara 45 år-vi har dock inte lyckats så bra sista året utan fått vara med om två missfall med 6 mån emellan.Har barn sedan tidigare yngsta nyss fyllda 2 år.Hur ser chanserna ut?vad jag har blivit informerad är oddsen dåliga???Vågar man satsa på IVF innan man går till ÄD.Ingen som gjort IVF på AVA Riga?Är det vanligt att man vill ha ytterligare e ny provomgång på S-FSH AMH och S-Progest och ännu ett VUL.Hoppas ni inte tycker jag ställer dumma frågor-bara nybörjare och vill bli gravis NU!!!Kram på er alla.

• Nefernefer
    TyckOmMig skrev 2012-06-07 21:55:34 följande:
    Hej alla!Ny här och behöver råd då jag egentligen tänkt göra en ÄD på AVA Riga men inför alla provtagningar som ska tas innan man får starta själva behandlingen valde jag att oxså ta S-FSH AMH och S-Progest och gjorde även ett VUL som bekräftade att jag hade bra äggreserv och på cd 16 en slemhinna på 13 mm-enligt min läkare såg allting mkt bra ut för att vara 45 år-vi har dock inte lyckats så bra sista året utan fått vara med om två missfall med 6 mån emellan.Har barn sedan tidigare yngsta nyss fyllda 2 år.Hur ser chanserna ut?vad jag har blivit informerad är oddsen dåliga???Vågar man satsa på IVF innan man går till ÄD.Ingen som gjort IVF på AVA Riga?Är det vanligt att man vill ha ytterligare e ny provomgång på S-FSH AMH och S-Progest och ännu ett VUL.Hoppas ni inte tycker jag ställer dumma frågor-bara nybörjare och vill bli gravis NU!!!Kram på er alla.
    Varför inte försöka, när du ändå har bra värden?

Jag har själv ingen erfarenhet av AVA Riga, men det verkar bara finnas gott att säga om dem, om du kollar runt på Familjelivs forum.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer

Bakslag för mig igen. Mensen kom för tidigt, redan en vecka efter sprutstopp. Efter sprutstopp och sluta äta Prednisolon, så fick jag också väldigt ont. Mördande huvudvärk. Extremt ont i lederna i knäna och höftlederna - så att jag inte kunde sova. Kramp i vaderna, så fort jag spände benen. Ont i själva underlivet, inte som mensont. Och otroligt trött och svullna lymfkörtlar.

Idag var jag på ultraljud, dag 3, inför försök att göra IVF med naturlig cykel, men jag har fått två rejäla cystor som först måste bort, och nu kommer ju sommaren och folks semestrar. Buhu. :( 

• Snart lycklig
    Nefernefer, vad tråkigt!!!!

Hur hjälper de dig med att få bort cystorna? Tror de att de bara ska försvinna bort vid nästa mens, eller ska du punktera eller äta tabletter för att få bort dem?

Var det vanliga s k vattencystor?

Jag förstår hur du känner när det är en massa "käppar i hjulet".

Jätteroligt och trevligt när vi träffades i onsdags, en kort fika som blev en lååång fika. Det var också jätteroligt att träffa Mary för en liten pratstund. Det är så skönt att prata med likasinnade (tyvärr sitter vi i samma tråkiga sist, men det är ändå skönt att vi är flera, även om jag önskar att ingen av oss behöver vara i vår sits.)

Kram på dig!
  • Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-06-08 15:59:46 följande:
    Nefernefer, vad tråkigt!!!!

Hur hjälper de dig med att få bort cystorna? Tror de att de bara ska försvinna bort vid nästa mens, eller ska du punktera eller äta tabletter för att få bort dem?

Var det vanliga s k vattencystor?

Jag förstår hur du känner när det är en massa "käppar i hjulet".

Jätteroligt och trevligt när vi träffades i onsdags, en kort fika som blev en lååång fika. Det var också jätteroligt att träffa Mary för en liten pratstund. Det är så skönt att prata med likasinnade (tyvärr sitter vi i samma tråkiga sist, men det är ändå skönt att vi är flera, även om jag önskar att ingen av oss behöver vara i vår sits.)

Kram på dig!
    Hon sa inte vad det var för sorts cystor, men skrev ut gulkroppshormon. Har inte hunnit få feedback från Estland ännu, om han tycker det är bra. Ja, det blir ju framskjutet nu, och jag får inte veta om jag har ägg bara jag "slipper" höga doser fsh-sprutor. Om Estland inte är öppet i juli, så hamnar nästa försök hur långt bort som helst. :(

Ja, tack, det var jättetrevligt! Och trevligt att träffa snälla Maryhe också, som är så hjälpsam. :) Går allt bra med din behandling, Snart lycklig?
Svar på tråden 45 år och planerar IVF