• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    woo skrev 2012-05-28 12:24:56 följande:
    Hej tjejer.
    Jag har haft surfförbud bestämde att kommer jag till ET denna gång blir det tvärstopp med att surfa runt för att det har bara gett mig mer stresspålägg varje gång men det hjälpte inte ändå.....Gråter
    Nu är jag tom trasig och ledsen men gråten sitter för långt in så min nästa delmål är att bryta ihop falla sönder skrapa ihop mig och gå ner 20kg innan jag ens tänker försöka igen gick upp 10kg denna behandling.

Läget känns helt ärligt piss visst vi kom till ET Svend och emryologen sa att det var tipptopp 4,2,1 bästa man ha på 2dagars (såna det blir barn på) om man inte har pisslivmoder som jag.
    Nä nu ska jag läsa bakåt och se hur ni haft det och vill bara säja att även om jag inte kommer var aså aktiv här på ett tag framåt så kommer jag ialf titta in då och då för att se hur ni har det.

Kram på er{#emotions_dlg.flower}
    Kära Woo, styrkekramar!! Hjärta
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

Mba12, du ska fortsätta med Gonal-f när du börjat med orgalutran. Cfc ger dig en exakt tid när du skall ta ovitrellen. Lycka till!

• Nefernefer
    Snart lycklig skrev 2012-05-29 22:57:26 följande:
    Nefernefer, hur har dt gått f dig vännen?
    Tack, Estland fortsatte att uppföra sig, och lät bli att sänka mig. Vi ska göra ett försök att "plocka ägg i naturlig cykel", d v s att köra IVF på ett enda ägg, utan medicinering. Det ger ju också en fingervisning om ifall allt är som det ska, och att mina ägg verkligen växer, bara de slipper stimuleringsmediciner. Jag försöker tänka på annat så länge, och på att ett ägg växte till mer än full storlek senast i mars. Det bara måste fungera.

Vi kör direkt efter nästa mens, som ska komma om ett par veckor.
    Lully Hill skrev 2012-05-30 08:31:58 följande:
    Nefer, livet är förunderligt! Plötsligt öppnas det en ny dörr. Det är väl underbart?!
    Jag förstår inte riktigt? Svenska gyn gjorde mig jätteledsen, och jag svävar fortfarande i osäkerhet om ifall det bara är slut för min del, eller om det är medicinerna som jag reagerar fel på.

I övrigt är jag glad över att din långa, tröstlösa kamp kröntes med ett medicinskt framsteg, så att det löste sig för dig. 
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    mba12 skrev 2012-05-30 08:24:59 följande:
    Snart lycklig; tack att du frågar, idag är min 4:e sprutdag. Har tid hos min akupunktör kl 13, får berätta för henne att jag har börjat behandlingen.

Igår märkte jag att jag sprutade 275 första dagen istället för 300 :( även om jag ringde till CFC!
    Men sjuksköterskan sa det gör inget, det går inte att göra nåt nu!
    Jag skulle ha sprutat ut luften men jag missade det!

Ni som har gjort IVF efter 6 dagars behandling med Gonal-F börjar man Orgalutan i 5 dagar, min fråga är ska man fortsätta spruta Gonal-F oxå?
    Vilken tid intervall ska man spruta Orvitelle sen innan man åker till Köpenhamn? Tänk om man sprutar lite för tidig!!!!???!!!

Kram
    Du måste se till att CFC ger dig begripliga scheman att följa! Du får gärna jämföra med andras protokoll här, och ifrågasätta om något verkar ha blivit fel, men det är CFC som måste se till att du har tider och doser så att du vet hur du ska göra. Det är deras jobb att följa vad du gör, och - om det inte skulle lyckas första gången - göra små ändringar som gör att du lyckas nästa gång.

Fråga dem, och lycka till! 
  • Lully Hill
    Nefernefer skrev 2012-05-30 10:34:43 följande:
    Tack, Estland fortsatte att uppföra sig, och lät bli att sänka mig. Vi ska göra ett försök att "plocka ägg i naturlig cykel", d v s att köra IVF på ett enda ägg, utan medicinering. Det ger ju också en fingervisning om ifall allt är som det ska, och att mina ägg verkligen växer, bara de slipper stimuleringsmediciner. Jag försöker tänka på annat så länge, och på att ett ägg växte till mer än full storlek senast i mars. Det bara måste fungera.

Vi kör direkt efter nästa mens, som ska komma om ett par veckor.
    Jag förstår inte riktigt? Svenska gyn gjorde mig jätteledsen, och jag svävar fortfarande i osäkerhet om ifall det bara är slut för min del, eller om det är medicinerna som jag reagerar fel på.

I övrigt är jag glad över att din långa, tröstlösa kamp kröntes med ett medicinskt framsteg, så att det löste sig för dig. 
    Nefer, förlåt men jag missförstod dig nog!! Jag fattade det som att du fått ett samtal från Estland om att man hittat en äggdonator till er, att ni har stått i kö under tiden!! Aha, om det var gynekologen som tog upp det spontant förstår jag att du blev ledsen! Det måste finnas möjligheter även för low responers! Jag ska googla lite på USA, där är man ju långt framme med knepigare fall. Får se vad jag hittar.

Kram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • mba12
    Lully Hill skrev 2012-05-30 17:13:18 följande:
    Hej tjejer,

En intressant sida med information om olika stimuleringsprotokoll och olika problem man kan ha. (Intressant att ha i åtanke är att CFC mer el mindre tycker man själv får välja långa el korta protokollet exempelvis.) 

www.txfertility.com/ivf-stimulation-protoc ols.php
    Intressant, tack att du delar med dig.
  • Nefernefer
    Lully Hill skrev 2012-05-30 16:50:58 följande:
    Nefer, förlåt men jag missförstod dig nog!! Jag fattade det som att du fått ett samtal från Estland om att man hittat en äggdonator till er, att ni har stått i kö under tiden!! Aha, om det var gynekologen som tog upp det spontant förstår jag att du blev ledsen! Det måste finnas möjligheter även för low responers! Jag ska googla lite på USA, där är man ju långt framme med knepigare fall. Får se vad jag hittar.

Kram 
    Tack, ingen fara. :) Ja, jag fick det klassiska "du är chanslös"-talet, efter att hon själv dagarna innan tagit upp att det finns flera protokoll som skulle vara möjliga att testa när man inte reagerar "som vanligt" på IVF-mediciner. :(

Ja, tack, se gärna om du hittar något intressant. :) Som vanligt är det ju kampen mot klockan, och att välja rätt.

Geoffrey Sher verkar t ex vara mycket duktig, om man kunde ha råd med honom:

forums.haveababy.com/lofiversion/index.php

Kram!
  • Nefernefer
    Lully Hill skrev 2012-05-30 17:13:18 följande:
    Hej tjejer,

En intressant sida med information om olika stimuleringsprotokoll och olika problem man kan ha. (Intressant att ha i åtanke är att CFC mer el mindre tycker man själv får välja långa el korta protokollet exempelvis.) 

www.txfertility.com/ivf-stimulation-protoc ols.php
    Intressant länk! Särskilt intressant eftersom jag nämnde för gyn att jag läst om en low responder som inte hade lyckats bli gravid förrän hon tog sina sprutor hälften på morgonen och hälften på kvällen, och gyn avfärdade det som nonsens! Här ingår det ju i den här klinikens framgångskoncept. :)
  • mba12

Jag får inte använda Orgalutran än! CFC har ökat dosen på Gonal-f från 300 till 450ie fom 1:a Juni och jag får gå på VUL igen på tisdag morgon 5:e Juni, Börjat spruta sedan 27:e Maj.

Är det konstig? Är det nåt som inte stämmer? Vad tycker ni? I fredags sa läkaren att mina ÄB är lite för lite.
    Kan de bara avbryta behandlingen pga inte tillräcklig många ÄB eller dem har inte blivit så stora som de ska eller vad som helst?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF